Gå til innhold

Om min bror og hans datter

Anbefalte innlegg

Gjest en trist tante
Skrevet

Jeg har en halvbror som nettopp har gått fra sin samboer over flere år. Hun har flere barn, som ble veldig knytta til ham. Nå har han hentet tingene sine og reist uten å si noe til ungene, sletta de fra facebook. Jeg vet vi alle takler brudd på forskjellige måter, og dette var hans måte. Sånn er det, men det var bare en del av historien.

Dagen etter:

Jeg prøver å ringe ham. Han er med jenta si på ca 9 (fra et annet forhold) og de skal se Avatar. Jeg får ikke snakke med ham i det hele tatt. Jeg nevner at Avatar kansje er litt skummel for en så ung jente, i en litt spøkefull tone. Jeg liker ikke å blande meg inn i hans valg, men jeg elsker min niese og blir litt bekymret fordi jeg vet at han er oppskaket nå. Uansett. Han ringer meg igjen, men jeg får ikke snakke med ham, han gir telefonen til jenta. Jenta sier så at pappa sier jeg er teit som synest filmen var skummel (!) men de synest det var en del skyting.

Jeg ler det bort og snakker litt om diverse med jenta, og lar det ikke merkes at jeg blir såret. Jenta lurer på om jeg vil snakke med faren, jeg sier ja, og han bare legger på. (!)

Senere kommer det frem at han har sagt at jeg var pysete forran jenta også.

Synest dere det er greit å gjøre ungene om til kanaler for sin personlige frustrasjon? :(

I mitt sinne så sendte jeg ham en melding hvor jeg sa tydelig ifra hva jeg følte om hans metoder, og fikk bare noe usakelig tull tilbake. Han tar meg ikke seriøst i det hele tatt. Nå angrer jeg litt fordi jeg vet at han er deppa pga at han nettop slo opp med samboere, men samtidig er jeg glad for at jeg sa ifra selv om jeg ikke har noe å gjøre med min niese's oppdragelse..Litt delte følelser her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du HAR ikke noe med hans oppdragelse av ungen å gjøre. Ligg unna, jeg hadde blitt så jævlig asforbanna på deg at jeg hadde heller ikke tatt telefonen. Unger er forskjellige og han kjenner dattera si best!

Skrevet

Han er veldig barnslig i reaksjonsmåten. Men jeg synes du bør heve deg over det. Ikke nødvendig å sende han melding, men greit nok.

Skrevet
Du HAR ikke noe med hans oppdragelse av ungen å gjøre. Ligg unna, jeg hadde blitt så jævlig asforbanna på deg at jeg hadde heller ikke tatt telefonen. Unger er forskjellige og han kjenner dattera si best!

Han tok jo telefonen, men han ga den til jenta. Når jeg forteller at filmen var skummel så ringer HAN meg igjen etter filmen, og gir telefonen til jenta, og får henne til å si at jeg er teit.

Etter det sender jeg en melding hvor jeg skriver at jeg er skuffet fordi han fikk jenta til å si dette. Det er som å plante dårlig samvittighet i et barn, og jeg vet at jenta er veldig glad i meg.

Skrevet
Han tok jo telefonen, men han ga den til jenta. Når jeg forteller at filmen var skummel så ringer HAN meg igjen etter filmen, og gir telefonen til jenta, og får henne til å si at jeg er teit.

Etter det sender jeg en melding hvor jeg skriver at jeg er skuffet fordi han fikk jenta til å si dette. Det er som å plante dårlig samvittighet i et barn, og jeg vet at jenta er veldig glad i meg.

Jeg ser hva du mener. Og jeg er ikke uenig med deg i at det er tåpelig av ham å opptre slik. Men du trigger frem en del av oppførselen med å stikke nesen din i ting du ikke har noe med. Det var hans avgjørelse å ta jentungen med på filmen. Han er far, han bestemmer. Du har null nix nada ikkenoe med det å gjøre. Hold meningene dine om hans avgjørelser i den retningen for deg selv.

Skrevet
Jeg ser hva du mener. Og jeg er ikke uenig med deg i at det er tåpelig av ham å opptre slik. Men du trigger frem en del av oppførselen med å stikke nesen din i ting du ikke har noe med. Det var hans avgjørelse å ta jentungen med på filmen. Han er far, han bestemmer. Du har null nix nada ikkenoe med det å gjøre. Hold meningene dine om hans avgjørelser i den retningen for deg selv.

Jeg vet jo det, det er jo det jeg skriver i innlegget mitt.

Jeg sa til jenta at filmen var litt skummel.

Jeg følte meg så utrolig svikta når han får jentungen til å fortelle meg at han sier jeg er teit, selv om han også mente at filmen var ganske voldelig. Det var jo bare en liten kommentar. :(

Det jeg skrev over beskjed var om at jeg følte meg svikta fordi han fikk jenta til å si dette.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Han kan ha sine grunner for å ikke ønske å ha kontakt med deg. respekter det. Og nei, du fortjener ikke og har heller ikke krav på noen forklaring.

Skrevet

Jeg prøver jo ikke å bry meg med hvordan han oppdrar jenta, det kom ut helt feil. Jeg sa at filmen var skummel, thats it!

Jeg snakker om at jeg følte meg svikta når han får jenta til å fortelle meg at jeg var teit, fordi han synest det etter at de hadde sett filmen og jeg hadde i førkant sagt at den var skummel.

Men selv synest de at filmen var voldelig.

Skrevet

Du har ikke noe med hvordan han oppdrar datteren sin, eller

hvilken film han velger å ta henne med på. Er mange fedre - og sikkeet mødre,som lar barna sine se voldelige filmer både på kino og på tv.

sånn - der fikk du det i klartekst - i svart!!

Skrevet

Det var bra du sa fra til han etterpå at du ikke syntes noe om hans metoder. Så det synes jeg du skal være fornøyd med. Han var en stor dust som burde skamme seg. Mens du derimot kan gå med hevet hode. Så du burde føle deg bra.

Gjest NewMonkey
Skrevet

ALLE har et ansvar for at barn har det bra. Når hun er bekymra for datteren hans, pga han upassende oppførsel som far, så har hun noe med det. Spesielt når det er HAN som ringer henne...

Det høres ut som om han lar det gå ut over alle andre som prøver å hjelpe, fordi han ikke klarer å sortere følelsene sine. Han kommer til å miste alle hvis han fortsetter sånn.

Skrevet

Det var da merkelig så mange rare svar du fikk her da!!

Dette har da vel ingenting med innblanding i oppdragelsen å gjøre at hun forteller at en film kanskje er for skummel for en niåring. Det kunne vel jeg og sagt til hvem som helst som jeg kjenner uten at de hadde reagert på den måten der.

Jeg synes rett og slett at broren din oppførte seg skikkelig barnslig og dustete, og jeg hadde også fortalt min bror at det var en utidig måte å reagere på, akkurat som du gjorde.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hun presser seg jo inn i livet til en som ikke gidder ha noe med henne å gjøre. Bare fordi de deler noen gener så er ikke han programforpliktet til hverken å like sin søster eller å ønske å ha noen som helst form for kontakt. Det burde Ts tatt litt hensyn til.

Skrevet
Det var da merkelig så mange rare svar du fikk her da!!

Dette har da vel ingenting med innblanding i oppdragelsen å gjøre at hun forteller at en film kanskje er for skummel for en niåring. Det kunne vel jeg og sagt til hvem som helst som jeg kjenner uten at de hadde reagert på den måten der.

Jeg synes rett og slett at broren din oppførte seg skikkelig barnslig og dustete, og jeg hadde også fortalt min bror at det var en utidig måte å reagere på, akkurat som du gjorde.

Tusen tusen tusen takk for din forståelse, det varmer at det er noen som forstår meg.

Nå litt i ettertid,så ser jeg tilbake, og mener at jeg handlet riktig. Jeg nevnte at filmen var skummel, og med det så forstår jeg at jeg har trigget min bror til å kalle meg teit.

Men jeg synest det var synd at han brukte sin datter for å formidle dette til meg. Han kunne heller ha snakket med meg over telefon eller sendt meg en sms. Jeg har fortalt ham at jeg følte meg svikta pga dette, og pga det så har han nå fortalt sin datter at jeg ble lei meg, og har vinklet det som om de såret meg. Jeg orket ikke ta telefonen, så han fikk da jenta til å ta kontakt på facebook og fortalte meg at jeg ikke skulle være lei meg eller føle meg såret..men heldigvis kunne jeg da med et stort smilefjes formidle at jeg ikke var trist eller ble såret! :)

Det skremmer meg at han manipulerer henne så, og planter vonde tanker i jenta på denne måten. Jeg vet jeg høres arogant ut når jeg kritiserer hans taktikker men jeg tenker faktisk bare på denne jenta og hennes selvfølelse. Jeg har sagt noe om hans metoder for oppdragelse til ham, men jeg sa at jeg følte meg sviktet..

Takk for alle svar både vonde og gode..Men nå ser jeg meg ferdig med denne saken. :)

Skrevet
Hun presser seg jo inn i livet til en som ikke gidder ha noe med henne å gjøre. Bare fordi de deler noen gener så er ikke han programforpliktet til hverken å like sin søster eller å ønske å ha noen som helst form for kontakt. Det burde Ts tatt litt hensyn til.

Jeg presset meg vel ingen steder. Jeg prøvde å ringe ham fordi jeg ønsket å snakke med ham, men han ga da telefonen til jentungen. Jeg kom da "i skade" for å si at filmen de skulle se var litt skummel.

Jeg ønsket å støtte han fordi jeg visste han var oppbragt, men så får han sin datter til å fortelle meg at han sier jeg er teit når de i ettertid ringer meg oppigjen.

Det er typisk hans taktikker, og jeg bekymrer meg over at jentungen får dårlig samvittiget fordi hun føler seg pliktet til å fortelle det faren sier hun skal si. Ellers har jeg ikke snakket med faren om hva slags metoder han bruker i oppdragelse utenom at jeg følte meg sviktet, FORDI som nevnt i mitt første innlegg så har jeg ingen rett til å bry meg med oppdragelsen til jenta. :)

Skrevet
ALLE har et ansvar for at barn har det bra. Når hun er bekymra for datteren hans, pga han upassende oppførsel som far, så har hun noe med det. Spesielt når det er HAN som ringer henne...

Det høres ut som om han lar det gå ut over alle andre som prøver å hjelpe, fordi han ikke klarer å sortere følelsene sine. Han kommer til å miste alle hvis han fortsetter sånn.

Du treffer spikeren på hodet. :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

kanskje han ikke vil ha hjelp? kanskje han ikke trenger hjalp? kanskje han rett og slett er lei av hele hurven og vil være i fred for dem? kanskje han rett og slett gjør dette nettopp for å "miste" dem.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Jeg presset meg vel ingen steder. Jeg prøvde å ringe ham fordi jeg ønsket å snakke med ham, men han ga da telefonen til jentungen. Jeg kom da "i skade" for å si at filmen de skulle se var litt skummel.

Jeg ønsket å støtte han fordi jeg visste han var oppbragt, men så får han sin datter til å fortelle meg at han sier jeg er teit når de i ettertid ringer meg oppigjen.

Det er typisk hans taktikker, og jeg bekymrer meg over at jentungen får dårlig samvittiget fordi hun føler seg pliktet til å fortelle det faren sier hun skal si. Ellers har jeg ikke snakket med faren om hva slags metoder han bruker i oppdragelse utenom at jeg følte meg sviktet, FORDI som nevnt i mitt første innlegg så har jeg ingen rett til å bry meg med oppdragelsen til jenta. :)

kanskje han ga telefonene til henne som et signal til deg om at han rett og slett ikke gidder å høre fra deg? Og at han bruker jentungen for å få presset deg til å forstå at han er dritt lei alle som skal bry seg?

Skrevet
kanskje han ikke vil ha hjelp? kanskje han ikke trenger hjalp? kanskje han rett og slett er lei av hele hurven og vil være i fred for dem? kanskje han rett og slett gjør dette nettopp for å "miste" dem.

Kansje det BM. Jeg har lest dine innlegg og jeg har faktisk tidligere diskutert med deg. Jeg forstår veldig godt hvor du kommer fra.

Jeg var jenta som ble misbrukt emosjonellt av mine foreldre, og jeg hadde en bror som tok meg på innsiden av låret når jeg var under 13. Husker du meg?

Skrevet
kanskje han ga telefonene til henne som et signal til deg om at han rett og slett ikke gidder å høre fra deg? Og at han bruker jentungen for å få presset deg til å forstå at han er dritt lei alle som skal bry seg?

Jeg vet ikke hvorfor han ga telefonen til jenta, men jeg tror det var det som var lettest nå i hans situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...