Gjest BI-stud. Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Har en kolonne med følgende: Dato Faktisk pris Prisprognose Prognose Målet er at jeg skal estimere en prognose for prisen (kolonnen til høyre). Hva betyr egentlig denne formelen da: =+IF(B4<C4;B4;C4)
mann23 Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 If er en funksjon i excel hvor det er tre parametere: IF(sjekk,Param1,Param2) Hvis din sjekk er sann blir param1 returnert, hvis ikke blir param2 returnert
Gjest BI-stud. Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Forsto ikke helt forklaringen...i mitt eksempel, hva betyr funksjonen for det?
mann23 Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Forsto ikke helt forklaringen...i mitt eksempel, hva betyr funksjonen for det? Den cella du skal ha en verdi i; - Får verdien B4 hvis verdien av B4 < C4 (B4 sin verdi min enn C4 sin verdi) - Får verdien C4 hvis C4 => B4 (B4 sin verdi større eller lik C4 sin) Et eksempel der du er i D5 celle: B4=10 C4=15 D5=+IF(B4<C4;B4;C4) D5=10
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Den cella du skal ha en verdi i; - Får verdien B4 hvis verdien av B4 < C4 (B4 sin verdi min enn C4 sin verdi) - Får verdien C4 hvis C4 => B4 (B4 sin verdi større eller lik C4 sin) Et eksempel der du er i D5 celle: B4=10 C4=15 D5=+IF(B4<C4;B4;C4) D5=10 Betyr det at prognosen er bygget på at så lenge verdiene i B (faktiske) er lavere enn verdiene i C (prognosene), så vil den årlige prognosen være basert på B (de faktiske)?
Gjest SmallTalk Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Har en kolonne med følgende: Dato Faktisk pris Prisprognose Prognose Målet er at jeg skal estimere en prognose for prisen (kolonnen til høyre). Hva betyr egentlig denne formelen da: =+IF(B4<C4;B4;C4) En IF er en spørring, som sier hva man spør om og hva som skal returneres dersom dette er sant eller usant. Det IF(B4<C4;B4;C4) helt konkret vil si er at du her tester på om verdien i C4 er større enn verdien i B4. Dersom dette er sant så skal du returnere verdien i B4, hvis ikke så skal du returnere verdien i C4. Om denne spørringen stemmer i henhold til prognosene dine aner ikke jeg, ettersom økonomi er langt ifra mitt fargområde, men det er ihvertfall dette som skjer i IF-setningen din.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Betyr det at prognosen er bygget på at så lenge verdiene i B (faktiske) er lavere enn verdiene i C (prognosene), så vil den årlige prognosen være basert på B (de faktiske)? Ja. Ihvertfall er det det If-setningen din sier. Om denne er riktig må du selv vite.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 En IF er en spørring, som sier hva man spør om og hva som skal returneres dersom dette er sant eller usant. Det IF(B4<C4;B4;C4) helt konkret vil si er at du her tester på om verdien i C4 er større enn verdien i B4. Dersom dette er sant så skal du returnere verdien i B4, hvis ikke så skal du returnere verdien i C4. Hva betyr det i praksis: "Å returnere verdien til"? Hva vil det si?
mann23 Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hvis du spør typen din: "Hei Ole, venligst gå til elkjøp å kjøp den varen som er måler seg best opp mot disse kriteriene: -Kriterie 1 -Kriterie 2 -Kriterie 3" Så returnerer Ole med den varen som var best Forstår? Du stiller et krav til noe du skal motta, og det som best oppfyller kravet ditt returneres. Noen ganger kan det være at ikke er noe som oppfyller kravene dine, f.eks: "Ole gå ut å kjøp en TV som oppfyller disse kriteriene: -Pris under 5000 -Full HD -Minst 55 tommer -Sylskarp kvalitet Hvis du ikke kan få det til den prisen vil jeg ikke ha noe" Ole returnerer ingenting, men du har enda fått returnert noe. Forstår? Når du søker i google.com er linkene du får opp under returen av dine søke kriterier, uansett hva de måtte være. Det er resultatet fra bruken av en funksjon, liten eller stor Endret 17. januar 2010 av mann23
Gjest SmallTalk Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 Hva betyr det i praksis: "Å returnere verdien til"? Hva vil det si? Returnere = gi tilbake. Den gir tilbake verdien til B4 eller C4 avhengig av om kriteriet som ble gitt var oppfylt eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå