Gå til innhold

Erfaringer søkes

Anbefalte innlegg

Gjest Plutselig alenefar
Skrevet

Jeg sitter igjen som alenefar til to små, mor pakket sakene sine og dro og vi hører sjelden fra henne. Forsåvidt bare bra, vi har det alle sammen mye bedre uten henne og barna vil ikke bo sammen med henne pga alt hun har gjort.

Men jeg kan ikke fortsette i jobben min, har jeg krav på noe omskolering eller lignende? Jeg trenger en 8-16 jobb så jeg kan levere og hente i barnehage/skole. I følge NAV har jeg ikke krav på noe siden jeg ikke er syk eller skadet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sitter igjen som alenefar til to små, mor pakket sakene sine og dro og vi hører sjelden fra henne. Forsåvidt bare bra, vi har det alle sammen mye bedre uten henne og barna vil ikke bo sammen med henne pga alt hun har gjort.

Men jeg kan ikke fortsette i jobben min, har jeg krav på noe omskolering eller lignende? Jeg trenger en 8-16 jobb så jeg kan levere og hente i barnehage/skole. I følge NAV har jeg ikke krav på noe siden jeg ikke er syk eller skadet.

Nei, selvsagt har du ikke krav på noe! Du får klare deg, slik alenemødrene også gjør.

Gjest Plutselig alenefar
Skrevet

Jeg hadde kanskje håpet på ett litt mer utfyllende svar på hvordan komme meg gjennom skjemahelvete til NAV, klare meg skal jeg alltids.

Noe må jeg da ha krav på? Alenemødre/fedre får da noe ekstra når man er helt alene om omsorgen og ikke får bidrag eller den andre har samvær?

Skrevet

Hvorfor kan du ikke fortsette i jobben din?

Hvis du jobber skift finnes det dagmmammaer du kan ansette. Har du familie som kan trå til inntil du får alt på beina?

Skrevet
Jeg hadde kanskje håpet på ett litt mer utfyllende svar på hvordan komme meg gjennom skjemahelvete til NAV, klare meg skal jeg alltids.

Noe må jeg da ha krav på? Alenemødre/fedre får da noe ekstra når man er helt alene om omsorgen og ikke får bidrag eller den andre har samvær?

Hvis du har omsorgen alene, har du krav på barnetrygd for et barn mer enn du har. Du har også krav på barnebidrag. Om hun ikk kan betale skal det gå gjennom bidragsfogden og du skal uansett ha minstebidrag. Du kan ha krav på overgangsstønad i 3 år om du MÅ slutte i jobben din. De 3 årene skal brukes til evt omskolering, finne annen jobb, utdanning ol.

Skrevet

Jeg ble også "plutselig alenefar", men på en helt annen måte slik at jeg delvis fikk forberedt meg. Dessuten var det ikke behov for omskolering, etc.

Har du vært gjennom mekling og fått meklingsattest som bl.a. sier noe om barnas bosted (dvs hvor barna skal bo etter bruddet) ?

I så tilffele vil NAV/Trygdekontoret hjelpe deg med en ekstra barnetrygd så lenge du bor alene med barna.

NAV/Skattekontoret vil hjelpe deg med nytt skattekort (klasse 2). Dette gir 700-800,- ekstra/mnd.

Når det gjelder barnebidrag må du snakke med NAV/Trygdekontoret ettersom vi har en avtale der mor ikke betalte bidrag.

Når det gjelder andre støtteordninger (bostøtte, etc) er jeg usikker mht. hva du kan regne med. Andre kan kansje gi deg noen råd.

Forøvrig må du regne med noen bitre svar fra enkelte av deltagerene her inne.

Skrevet

Hva er det du jobber som? Jeg jobbet på et sykehjem der alle skal gå i turnus. To damer som var alenemødre, fikk gå mandag til fredag, 8-15.

Skrevet
Alenemødre/fedre får da noe ekstra når man er helt alene om omsorgen og ikke får bidrag eller den andre har samvær?

Åh gjør de det? Nei, de får kun en ekstra barnetrygd, altså rundt 900 kroner i måneden. Du får nok få hjulene til å gå rundt uten å syte, du også ;)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Du har rett til overgangsstønad i inntil tre år, og hjelp til utdanning i de årene, hvis du fra før har utdanning lavere enn tilsvarende treårig videregående utdanning.

Hvis du allerede har treårig utdanning eller høyere, er det mulig du har rett til overgangsstønad, men uten utdanning. Da for å ha tid på deg til å skaffe ny jobb med den utdanningen du har.

Overgangsstønaden er, som de fleste andre offentlige stønader, ikke noe å bli rik på, men hvis jobben din er sånn at du absolutt ikke kan ta vare på barna, kan du overleve på den til du finner noe annet. Du kan ikke få overgangsstønad hvis er i jobb, du må altså si opp jobben og melde deg som arbeidssøkende først.

Du har også rett til støtte til barnepass, og bostøtte i noen tilfeller.

Jeg fant dette:

Du må fylle de generelle vilkår for rett til stønad som enslig mor eller far.

Overgangsstønad er en stønad til livsopphold som gis dersom du midlertidig er ute av stand til å forsørge deg selv ved eget arbeid på grunn av omsorgen for barn. Det samme gjelder dersom du har omsorgen for barn og først etter en utdanningstid eller omstillingstid etter skilsmisse, separasjon eller samlivsbrudd kan få arbeid.

Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid.

Kravet til yrkesrettet aktivitet kan oppheves ved sykdom eller manglende tilsynsplass til barnet.

Det er mulig du kan få avlasting, men da må du henvende deg til sosialkontoret. (Der er det muligens forskjellig praksis, men sosialkontoret vet i hvertfall hvem du skal henvende deg til.)

Gjest Plutselig alenefar
Skrevet
Hvorfor kan du ikke fortsette i jobben din?

Jeg kommer ikke hjem hver dag/uke, det er lite forenelig med småbarn og dagmamma. Tusen takk for utfyllende svar til dem jeg har fått det av.

(Og jeg ser ikke sammenhengen mellom å spørre andre om råd/erfaringer og syting)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...