Gjest Katybride Skrevet 31. august 2003 #1 Skrevet 31. august 2003 Jeg skal gifte meg neste sommer, og må derfor finne ut av hvem jeg skal velge som forlover. Jeg har tre-fire nære venninner, og av dem er vel to de nærmeste. Den ene (venninne A)gikk jeg på barneskolen med, vi har hatt/har (hun bor på andre siden av jordkloden for tiden så vi har ikke så mye kontakt for øyeblikket) et nært vennskap - har bodd sammen i nesten to år da vi studerte, blant annet. Vi har delt gleder og sorger (les: heftige krangler!) og vet det meste om hverandre. Så er det venninne B. Jeg har kjent B siden jeg ble født, familiene våre har alltid kjent hverandre og mødrene våre er bestevenninner. Vi har tilbrakt ferier sammen, gått på videregående sammen og studert det samme. Men de siste årene har hun reist mye i jobben og har svært liten tid til meg - tradisjonen med å dra på helgetur til Danmark hver sommer har det ikke blitt noe av de siste årene, og vi sees ikke så ofte. B har fullt program selv når hun er hjemme, og prioriterer ikke sin eldste (og beste?) venninne slik jeg ser det. Men jeg vet hun er glad i meg - vi er egentlig som søstre når vi først treffes, og har vokst opp sammen. Egentlig har jeg alltid trodd at jeg skulle velge B som forlover, og det tror jeg A er innforstått med. Men så er det egentlige problemet: jeg tror ikke B er så begeistret for min forlovede. De er egentlig ganske like når det gjelder temperament, og det er kanskje derfor de ikke klikker helt? B har inntrykk av at min forlovede er hissig mot meg (det har hendt, typisk nok når B har vært til stede, at vi har hatt noen småkrangler) og kontrollerende - hun var ganske mistenksom i begynnelsen av forholdet vårt og advarte meg mot ham (hun hadde bare truffet ham en gang, men hun mente han var "slesk"). Min forlovede er det motsatte - aldri gitt meg grunn til å bli sjalu, romantisk, ordentlig, fremgangsrik på jobben - mamma mener han er svigermors drøm! Men selvfølgelig er han ikke perfekt - og når jeg har vært irritert på ham har jeg vært dum nok til å beklage meg til B, som tydeligvis sitter igjen med inntrykket av at han ikke er den rette for meg. Hun har ikke sagt det rett ut, men da jeg fortalte henne spøkefullt at jeg hadde sett en kjekk gutt på et utested oppfordret hun meg til å satse på ham og glemme kjæresten min! jeg er redd hun vil si "nei" hvis jeg spør henne om å være forlover. A kjenner min forlovede bedre, og han har også mer sans for A enn for B. Han sier aldri noe vondt om B, men spør meg stadig om B har noe imot ham. A har tilbragt mer tid sammen med meg og forloveden min, og hadde sikkert blitt glad for å bli spurt om å være min forlover. Men da hadde nok B blitt meget snurt, og jeg er for glad i henne til å risikere vennskapet vårt. Kunne det være en ide å prøve å få B til å se at min forlovede ikke er det monsteret hun tror, ved f. eks å invitere B og samboeren på hyttetur med meg og min forlovede? Kanskje annonsere bryllupet da og spørre henne i samme slengen? Jeg er litt rådvill, så hvis noen har hatt lignende dilemmaer så blir jeg glad for tips og råd. :-? Beklager det lange innlegget!
verene Skrevet 31. august 2003 #2 Skrevet 31. august 2003 Okei, min mening, rett fra hjertet: Jeg syns du skal velge venninne A jeg. Når jeg leser innlegget ditt, får jeg litt følelsen av at det er henne som kanskje best egner seg som forloveren din, men at du vurderer å spørre venninne B istedet, for å unngå at vedkommende føler seg forbigått og blir sur. :-? men da jeg fortalte henne spøkefullt at jeg hadde sett en kjekk gutt på et utested oppfordret hun meg til å satse på ham og glemme kjæresten min! Er dette en du ønsker å ha som forlover da? Som ikke liker han du skal gifte deg med? Jeg ser to konflikter her jeg, ut fra hva du har skrevet, og disse syns jeg ikke bør blandes i hverandre.. 1. Dilemmaet med valget av forlover 2. Venninna din liker ikke din forlovede Jeg håper du ikke gjør valget ut fra hvorvidt den ene blir sur eller ei. Velg etter hjertet, ikke fornuften. Og det at venninne B ikke liker din kjære, syns jeg er en greie som bør tas opp i andre sammenhenger enn i forbindelse med bryllupet deres. Det er DIN dag, og da syns jeg andres meninger og behov kan komme i bakgrunnen. Uansett, lykke til med valget, håper det løser seg til slutt.
Pip Skrevet 31. august 2003 #3 Skrevet 31. august 2003 Jeg skal gifte meg neste sommer, og må derfor finne ut av hvem jeg skal velge som forlover. Jeg har tre-fire nære venninner, og av dem er vel to de nærmeste. Den ene (venninne A)gikk jeg på barneskolen med, vi har hatt/har (hun bor på andre siden av jordkloden for tiden så vi har ikke så mye kontakt for øyeblikket) et nært vennskap - har bodd sammen i nesten to år da vi studerte, blant annet. Vi har delt gleder og sorger (les: heftige krangler!) og vet det meste om hverandre. Så er det venninne B. Jeg har kjent B siden jeg ble født, familiene våre har alltid kjent hverandre og mødrene våre er bestevenninner. Vi har tilbrakt ferier sammen, gått på videregående sammen og studert det samme. Men de siste årene har hun reist mye i jobben og har svært liten tid til meg - tradisjonen med å dra på helgetur til Danmark hver sommer har det ikke blitt noe av de siste årene, og vi sees ikke så ofte. B har fullt program selv når hun er hjemme, og prioriterer ikke sin eldste (og beste?) venninne slik jeg ser det. Men jeg vet hun er glad i meg - vi er egentlig som søstre når vi først treffes, og har vokst opp sammen. Da jeg hadde lest hit, hadde jeg en 'følelse' av at A var det beste valget, og etter å ha lest hele innlegget ditt ble inntrykket absolutt forsterket... Det handler jo om hvem DU ønsker dette - jeg syns det er så ubegripelig at noen blir fornærmet over å ikke bli valgt! Man må da heller ta det som en stor ære hvis man blir spurt! (Jeg hadde min beste venninne gjennom 17 år, har aldri vært i tvil, hun ble likevel helt rørt da jeg spurte henne... :D)
snusmumerikken Skrevet 31. august 2003 #4 Skrevet 31. august 2003 Enig med verene og pip. Hadde valgt A. Både fordi hun kjenner din forlovede bedre, og ikke minst fordi hun virker som en bedre venninne enn B. Synes absolutt ikke man skal ta hensyn til hva som "forventes" når man skal velge forlover, sånn som at man har vært venninner hele livet osv. :enig_animasjon:
Gjest Katybride Skrevet 1. september 2003 #5 Skrevet 1. september 2003 Tusen takk for at dere tok dere tid til å lese og besvare innlegget mitt. Tror nok dere har rett - at A egner seg bedre som forlover. Vi har ikke annonsert forlovelse/bryllup ennå, så jeg har fortsatt litt tid på meg. Tusen takk for hjelpen! Klem fra Katy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå