Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har vært veldig lite sosial i mange år nå. Har hatt sosial angst og blitt mer og mer folkesky. Veldig få virkelige venner. Nå er jeg bedre... Vennene jeg har nå, og noen bekjente synes det er på tide å lage Facebookkonto nå. Det hadde vært veldig fin måte å lage/få tilbake nettverk på... Er det vanlig å legge til folk man ikke har snakket med og engang sett siden 1.klasse på vgs, når man nå er 24år? Kan man som regel gjøre det uten at noen synes man er helt teit? Hører om folk som tar opp igjen kontakten etter 15 år og også... Veldig rart synes jeg, men såklart hyggelig. Hvis jeg tenker meg om er det 20-25 personer jeg vil legge til i vennelista mi hvis jeg melder meg inn. Men de fleste har jo minst 200 venner... Redd for å føle meg litt Viggo der. For hvis jeg får noen meldinger på "veggen" kommer jo nesten alle til å si "Lenge siden! 2001! hvordan går det?" Veldig tydlig at jeg har vært og er ganske alene.. Gjør jeg best i å la være, eller kan jeg bygge opp et godt nettverk igjen ved hjelp av Facebook?
Gjest farge Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Bare meld deg inn.. Ikke bekymr deg så fælt over det.. Jeg tviler på at du kommer til å "bare" ha 20-30 venner.. Du kommer til å få flere venneforespørseler enn du tror.. Og det er mange som legger til folk de har gått på skole med for mange år siden.. Mange legger også til bare for å få "vennepåfyll"..De som har over 100-200 venner på lista si har jo ikke akkurat kontakt med alle de.. Er veldig kjekk måte å ha kontakt på..og følge med på hva som har skjedd med andre..eller hva som skjer... Du kan jo også stille inn slik du vil (Privacy) slik at du kan begrense hvem du vil skal se hva.. Mange legger også til uten å skrive noe på veggen.. men de aller fleste har fått den "hei, mange år siden sist, hvordan går det.." Så det er ikke noe galt i det heller
Facepainter Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Tror nok du vil få mange "venner" der veldig fort, og jeg tror også de fleste har veldig mange "venner" som de ikke har sett siden grunnskole/videregående. Om det vil hjelpe deg noe i søken på nye venner og nettverk er jeg nå litt skeptisk til, men for all del, det skader ikke og er uansett bare uskyldig moro.
twilight01 Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Syns igrunn det er litt dust å ha så sykt mange venner på facebook. Ok, hvis man er veldig sosial osv så har man kanskje 200 folk man mer eller mindre kjenner, men de fleste som har et høyt antall "venner" er for det meste notoriske add-ere og legger til folk de kanskje eller truffet på en fest for 5 mnd siden og kassedama på Rema. Bedre å være litt selektiv, jeg har mer respekt for en med 25 venner enn en med 625 for å si det sånn. Lag deg en profil og ta det som det kommer. Og det er nok ganske vanlig praksis å legge til folk man kjenner fra vdg, tror jeg. Endret 18. januar 2010 av twilight01
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vurderer også Facebook. Men... Jeg har en bekjent (jente) som garantert kommer til å snuse i vennelista mi, og legge til en av kompisene mine når hun ser etternavnet hans, som hun til nå ikke vet hva er. Denne bekjente er en lystløgner. Hun sier utrolig mye rart! En gang sa hun til denne kompisen min (vi flørta litt, kyssa osv) at jeg hadde kjæreste, rett etter at jeg forlot rommet et øyeblikk. Kompisen min sa det til meg da vi var alene etterpå. Jeg sa at jeg har ikke hatt kjæreste på lange tider, men han ble litt usikker. Nå er han sikker da, så nå er den saken grei... Men jeg er helt sikker på at hun kommer til å lyve igjen. Det virker som at hun vil ha oppmerksomhet fra han, kanskje hun er begeistret for han..? Hun lyver om alle mulige ting. Sånt som er bare tåpelig å lyve om. Virker som at det er en sykdom. Ekkelt å ta det opp med henne. Og lang historie kort: hun må være på vennelista mi. Men kan jeg skjule noen mine for henne? Hvis de skriver på min vegg og? Og så er det en jeg er sikker på at kommer til å legge meg til. Men jeg liker ikke han... Tror egentlig ikke han liker meg særlig heller. Så hvorfor skal vi late som? Men jeg vet jeg kommer til å ha mye med han å gjøre i sommer. Vi har felles venner som ikke kommer til å forstå hvorfor jeg ikke svarer ja til venneforespørselen hans, og sikkert synes jeg er barnslig som bare ignorerer forespørselen. Men jeg har egentlig ingen problemer med å si til han "hvorfor skal vi late som..?", men det blir litt kjipt når vi og våre felles venner skal tilbringe mye tid sammen i sommer. Sånn sett er jo falsk fryd og gammen best, men... Kan jeg styre hvor mye hver enkelt "venn" kan se på min profil?
Gjest huff da Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Om man ikke liker en person så trenger man ikke legge dem til og du trenger ikke forsvare det heller Og man kan og sperre for at alle kan se hvem du er venn med
Pepe Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Jeg har lagt til og blitt lagt til av gamle klassekamerater fra barneskole, u-skole, vgs og så videre. Det er bare koselig, og ikke unormalt. Vi stelte i stand gjenforeningsfest via facebook, og ellers er det veldig hyggelig å snakke med de man mistet kontakten med. Tror ikke det vil se rart ut for andre. I tillegg har jeg flere venner som har laget seg kontoer nå i senere tid, og de har gjerne fått en og annen melding om "lenge siden sist,har ikke sett deg på 10 år" osv. Det er heller ikke noe jeg synes ser rart ut, mer koselig at folk kan ta opp igjen kontakten litt lettere enn å søke opp navn i telefonkatalogen for å ta en telefon etter gammelt. Man kan også bestemme hvor mye hver enkelt skal få se. Du som også skrev at du vurderte det kan jo lage en begrenset profil for hun jenten du frykter, så kan hun ikke se bilder og venner og lignende. Det går også an å forhindre at folk skriver på veggen din i øst og vest(mener jeg ganske bestemt). Det å ha få venner er ikke så farlig heller. Mange jeg kjenner har et fåtall nære og bekjente i sin venneliste og det er av den enkle grunn at de ikke legger til folk som de bare treffer inni mellom. Selv har jeg begynt å bli mer selektiv, og gidder ikke legge til noen jeg ikke føler jeg kjenner. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Noe jeg har merket meg er at de som har færrest venner på ordentlig har 3-400 "venner" på Facebook. Lurer på hvordan de får det til Jeg ser ikke ned på folk som har veldig få "venner", synes heller det er merkelig med de som har nærmere 1000. Halve bygda liksom.. Selv har jeg litt over 100, og har ikke vært særlig selektiv..
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 JEg har 300 venner på fb, men har kansje jevnlig kontakt med rundt 20. Jeg skulle gjerne hatt bare de 20 på min liste.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Så jeg kan f.eks gjøre så Per og Pål kan se bildene mine, men ikke veggen, og jeg kan gjøre så Espen ser veggen, men ikke hvem som er vennene mine? Og kan de som ikke ser veggen min skrive på den..?
Pepe Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Nå kikket jeg litt på privacy så ja, det ser ut til at du kan velge "customize" og da sperre enkeltpersoner ute fra de forskjellige applikasjonene. Tror de som ikke kan se veggen din ikke får opp noen boks å skrive i, men har ikke vært borti det så jeg vet ikke sikkert.
Gjest meg igjen Skrevet 18. januar 2010 #12 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vil egentlig bare "skjule" alt kompisen min foretar seg på min side for hun bekjente, og jeg vil ikke at hun skal se vi er venner. Men ser ikke hun det, så ser ingen det? Er det sånn? Alt annet kan hun se. Hvilke andre venner jeg har, hva folk skriver på veggen osv... Men det går ikke? Har hørt at utifra vennelista, kan man lage en ny liste. På den nye lista kan alt innstilles annerledes enn på den gamle. Kan han f.eks skjules der, for henne, men ikke for andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå