Gå til innhold

Billig, lett og flott håndarbeide?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er deppa og har ikke overskudd til noe som helst. Sitter mye inne og ser på TV eller data...

Tips til sofa-håndarbeide som ikke er vanskelig, som er billig å holde på med og som blir til et flott produkt som kan brukes til noe når det er ferdig? Gis som gaver, eller klesplagg som jeg selv kan bruke? Jeg har strikket litt, men det ender alltid med at det blir for løst eller fast og jeg mister løkker.

Ønsker ikke tips om at jeg bør endre kostholdet, komme meg ut i frisk luft, gå til lege osv. Jeg trenger å ta det helt rolig en stund fremover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ubrukelig til håndarbeide, men kan si hva jeg har blitt glad for å få i gave.

Har et par små veggbilder i noe slags applikeringsteknikk, som er kjempefine og dekorative.

Det blir ingen jul uten å få lester, luer, votter eller skjerf i julegave! Tykke, varme skjerf må vel være det letteste å begynne med, og alltid en velkommen gave i vinterlandet Norge.

Scrapbooking - fremkall bilder og kjøp et lite album og en god, passende penn, så trenger du egentlig ikke å bruke mer penger. Det er ikke nødvendig å være kreativ med dekorasjon for å få en fin gave ut av det. Det er ikke mange som fremkaller bildene sine lengre, så dette burde være en hyggelig gave til venner eller familie. Har du bilder fra en ferie funker det fint som tema, bilder av barn til familie, kjæledyr... Skriv litt om dine tanker rundt bildene, morsomme episoder o.l. Det kan like gjerne være bilder fra for flere år siden. Om du ikke er så komfortabel med å skrive en del, kan du heller fokusere på dekorering. Full frihet :)

Å lage snacks er jo ikke sofaarbeide, per definisjon, men det blir flotte gaver. Man spiser jo masse småkaker i julen, så for meg ville det blitt ekstra stas å få noe godt og hjemmelaget i gave ellers.

Du kan jo også lage egne kort. Det kan vel ikke direkte brukes til noe, men kanskje det blir en fin unnskyldning for å sende noen ord til venner og familie du ikke snakker kjempemye med? Er du heldig får du kort tilbake, og det hjelper som oftest på humøret.

Gjest Gjestfrid
Skrevet

I en håndarbeidsbutikk for en tid siden så jeg noen "skrapebilder" (aner ikke hva de kalles) som er et stykke svart papp med mønster på. Det følger med en griffel som brukes til å skrape bort det ytterste, svarte laget slik at det sølvaktige underlaget kommer frem. Resultatet blir aldeles nydelig, det ser nærmest tredimensjonalt ut og om du rammer det inn blir det en flott gave.

Skrevet

Må bare nevne - selv om dette IKKE er billig, dessverre:

Kjøpe puslespill med vakre motiver, ramme inn og henge opp. Jeg elsker iallefall å holde på med puslespill, og med pent nok motiv blir det absolutt verdt å gi bort eller henge på egen vegg. Noen steder kan man bestille puslespill med eget motiv, selv om de jeg har sett hittil har vært ganske små - gøy blir det ikke før man kommer opp i 1000 brikker. Jeg har også sett pene bymotiver med selvlysende detaljer, det blir stilig. Lar man være å lime puslespillet, kan det tas ned igjen og pusles på nytt.

Skrevet

Hei. :)

Jeg elsker og brodere, et broderi koster jo alt fra 100-1000 kr, men er mange timer sofahygge for pengene. Og der finnes det jo motiver av alle slag.

Du kan jo også male, både ojelmaling og akvarell.

Har også hekkling hvis strikking ikke er noe for deg.

Scrapbooking er veldig morsomt og fin hobby,men jeg synes det er veldig dyrt. men der kan jo alt brukes så kun fantasien som setter begrensninger.

Lykke til,tar også gjerne i mot hobby tips :jepp:

Skrevet

Strikking er noe du kan gjøre i sofaen medan du ser TV. Det er dessutan ikkje noe vanskleg å lære, og er jo veldig inn med strikka plagg for tiden. Skjerf, sokker og luer er enkelt, og kjempefine presangar!

Skrevet

Jeg synes det er lettere å hekle enn å strikke, og det går fortere. Litt mindre "spenn" i teknikker og bruksområder, men likevel mye fint du kan lage. Kan tove heklede produkter også.

Hvis du strikker for å tove er det ikke så nøye om det blir for løst eller fast heller. Jeg lærte meg å strikke for et år siden, og synes det har gått ganske greit - med litt ekstra tålmodighetstrening i starten...

Skrevet
Hei. :)

Jeg elsker og brodere, et broderi koster jo alt fra 100-1000 kr, men er mange timer sofahygge for pengene. Og der finnes det jo motiver av alle slag.

Jeg henger meg absolutt på dette! Å brodere er veldig bra sofahygge, jeg er spesielt fan av korsstingsbroderier. Det finnes variasjonsmuligheter i det uendelig, alt fra å brodere ferdig påtegnede motiver på ferdige duker, brodere i spesiallagede områder i ferdige produkter (slik som håndklær, duker eller barneklær), til å brodere små og store bilder eller motiver med eller uten opptrykket motiv til å montere som duker, sofaputer, i en ramme osv) . Er du nybegynner og litt utålmodig med tellingen vil jeg anbefale noe som er ferdig påtrykket istedenfor å ha et ark med bildet ved siden av, evt å brodere et mindre motiv fra ark. Den absolutt enkleste og rimeligste varianten er brodere små motiver som du monterer på kort; bursdagskort, julekort og kort til andre anledninger. Du kan søke opp gratis motiver på nettet eller kjøpe broderiblader i kiosker, så kjøper du en 20 cm remse aidastoff i brodeributikken, samt et utvalg av broderitråder og en nål. Og så er du igang. Og det er ingenting i veien for å bytte ut fargene i oppskriftene med noe som ligner/passer inn, om du ikke er så nøye på det. :happy:

Skrevet

Tøfler, votter, luer, gryteunderlag, putetrekk, skjerf, vesker, vinposer, leggvarmere, pulsvarmere etc er enkle ting å strikke. Og ikke minst fine gaver.

Du kan jo tove det du har strikket, så synes ikke ujevnheter og slikt.

Ellers er hekling også ganske lett. Jeg har bl.a. heklet babyrangler som jeg har gitt i gave. Kjempepopulært!

Skrevet

Du kan strikke lapper i lik størrelse og sy sammen til et teppe/babyteppe. Du kan sette sammen fine farger, evt tove til slutt og brodere på mønster. Hvis du strikker mindre lapper, er det kanskje mer motiverende, for du blir raskere ferdig med hver lapp. I tillegg slipper du å bli lei av en farge.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips!

Hva slags garn er best å bruke til Tøfler, sokker, votter, luer, gryteunderlag, skjerf, vesker, leggvarmere, pulsvarmere osv?

Har dere noen "oppskrifter" på veldig enkle tøfler eller votter f.eks?

Hvordan tover man det man har strikket?

Hekleoppskrifter mottas også med takk!

Skrevet

Vamsegarn er fin til luer og tova ting (pinne nr 5-6)

Finullgarn funker også til toving, men er litt tynnere.

Søk på nettet så finner du sikkert noen oppskrifter.

Skrevet
Tusen takk for mange gode tips!

Hva slags garn er best å bruke til Tøfler, sokker, votter, luer, gryteunderlag, skjerf, vesker, leggvarmere, pulsvarmere osv?

Har dere noen "oppskrifter" på veldig enkle tøfler eller votter f.eks?

Hekleoppskrifter mottas også med takk!

http://1.bp.blogspot.com/_8teu4U9K5cA/RuRp...r_oppskrift.jpg

Skrevet

Må bare inn og nevne at scrapping og broderier er grusome gaver!

Strikkede og heklede ting (som luer, votter, tøfler osv) er supre gaver.

Generell regel: lag ikke ting til å stille ut/henge på veggen. Sjangsen er STOR for at folk ikke liker dem.

Skrevet

Da må du bruke ullgarn som IKKJE er superwash når du strikka/hekla. Ein måte å tove det på er å vaske det ein omgang i vaskemaskina, gjerne saman med jeans.

Hugs at det krympar ofte meir enn du trur ;)

Skrevet
Må bare inn og nevne at scrapping og broderier er grusome gaver!

Strikkede og heklede ting (som luer, votter, tøfler osv) er supre gaver.

Generell regel: lag ikke ting til å stille ut/henge på veggen. Sjangsen er STOR for at folk ikke liker dem.

Synes ikke jeg. Er morsomt å få en album med masse bilder i, spessielt viss den er laget av personen man får den av. Og en kan fint brodere bruksting, som duker, puter, håndklær, dorullhengere osv.

Skrevet

Det er kanskje ikke den billigste hobbyen, men jeg synes den gir de mest praktiske gavene: Smykkelaging (evt veskecharms, mobilcharms, osv).

Det trenger ikke være dyrt hvis du er flink til å planlegge, dvs ikke kjøpe masse perler du ikke bruker. Dvs hvis du planlegger et smykke, og deretter kjøper inn materialer, blir det som regel billigere enn om du kjøper inn masse perler først, og ender opp med et stort lager du ikke bruker.

Hvis du blir hekta, kan det selvfølgelig lønne seg å ha et lager med perler og smykkedeler, så prisen på hvert prosjekt går ned, men du får da en del penger bundet i "lagervare". Jeg har laget smykker i flere år nå, og har masse perler liggende, sikkert for flere tusen kroner. Noe av det kommer jeg nok aldri til å bruke, mens annet rett og slett er nødvendig for å ha noe å velge mellom.

Skrevet
Synes ikke jeg. Er morsomt å få en album med masse bilder i, spessielt viss den er laget av personen man får den av. Og en kan fint brodere bruksting, som duker, puter, håndklær, dorullhengere osv.

Får frysninger bare av tanken.

Kanskje oldemødre liker den slags, men...

Skrevet

Hekling av små søte figurer. Jeg kan det ikke selv, men har tenkt å begynne med det. Det kan være små dyr, bamser og dukker med fyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...