Gjest mil Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har prøvd å google, men finner ikke noe fornuftig om dette. Kan gravide drikke alkoholfritt øl? Med tanke på at det som markedsføres som alkoholfritt øl kan inneholde opptil 1,2 volumprosent alkohol. Både Munkholm og Clausthaler har nesten 0,7 volumprosent alkohol. Dette er så lite at det ingen normale mennesker vil klare å drikke seg over promillegrensen for bilkjøring: - For å få en promille på 0,21 må en voksen man drikke sju flasker Clausthaler på styrten. For å opprettholde promillen må vedkommende drikke en ny flaske hvert tolvte minutt. Dette er beregninger vi har hentet inn fra Statens Rettstokiskologiske Institutt, sier Helge Hasselgård. Men har det noe å si for fosterutviklingen? Forbrukerportalen
Aftensol Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Noen vil ikke drikke det, men i følge helsemyndighetene så er det helt trygt ja Det fikk vi beskjed om på helsestasjonen og mener å huske at det har stått på matportalen....?
Gjest mil Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Takk for svar. Helsestasjonene burde jo ha peiling, ja. Jeg er ikke gravid selv, så dette er et rent hypotetisk spørsmål for min del, ble bare nysgjerrig når jeg oppdaget at det kunne være forholdsvis mye alkohol i alkoholfritt øl. Men om man drikker 6 flasker alkoholfritt eller en flaske vanlig butikkøl med 4 komma etellerannet prosent alkohol - burde ikke det gå for det samme? Er det forsket på hvor grensen går for at alkoholen definitivt ikke skader fosteret?
virw Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 (endret) her står det litt du kan lese: http://www.klikk.no/helse/kvinne/article357100.ece http://www.ung.no/graviditet/267_Alkohol_og_graviditet.html http://www.helsedirektoratet.no/publikasjo...raviditet_22882 Det er alltid nokon som sier at eit glass vin er heilt ok, og så er det alltid nokon som seier at ein ikkje kan drikke alkohol i det heile tatt. Men, er det ikkje forskjell på alkholfritt øl og lettøl? At lettøl har litt alkohol, medan alkoholfritt faktisk er alkoholfritt? Endret 17. januar 2010 av virw
Gjest mil Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Takk for svar og linker. I den siste linken står det altså at: Forskningen viser nå entydig at: • Det finnes ingen sikker nedre grense for alkohol inntak i svangerskapet. • Selv små mengder alkohol kan ha en langvarig negativ innflytelse på atferd og kognitiv utvikling hos barnet. • Problemene varer livet ut. Så det er vel svaret på spørsmålet mitt, man har ikke klart å definere noen nedre grense for hva som kan være skadelig. Og nei, om du ser på min link til Forbrukerportalen, så står det at i Norge kan øl markedsføres som alkoholfritt, og man trenger ikke oppgi alkoholprosent, så lenge det inneholder mindre enn 1,2 volumprosent alkohol. Vanlige alkoholfri øl som Clausthaler og Munkholm inneholder opp mot 0,7 volumprosent alkohol. Lettøl inneholdet opptil 2,5 volumprosent alkohol (http://olsalg.wd1.hyperinteraktiv.no/nyttigaavite/2/). Men kildene er visst litt uenige, Forbrukerportalen sier at man kan kalle øl med volumprosent alkohol under 1,2 for alkoholfritt, mens denne linken sier at lettøl har volumprosent fra 0,7 til 2,5. Kanskje det er et overgangsnivå der produsentene kan bestemme hva de skal kalle ølet?
Harlekin Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Alkoholfritt øl inneholder forsvinnende lite alkohol. Surmelk, noen typer brød og yoghurt inneholder like mye alkohol, og helsemyndighetene mener dette er helt greit å spise og drkke. Så jeg drakk alkoholfritt øl med god samvittighet!
-Englefjes- Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Her er folk forskjellige. Jeg drikker gjerne et par flasker alkoholfritt øl på en kveld; som Harlekin sier er det mange andre matvarer som også inneholder små mengder med alkohol som man ikke blir advart mot. Et par munkholm drukket over flere timer gor forsvinnende liten promille, sannsynligvis gir det ikke utsalg i det hele tatt. Men om man drikker 6 flasker alkoholfritt eller en flaske vanlig butikkøl med 4 komma etellerannet prosent alkohol - burde ikke det gå for det samme? Nei, det blir ikke det samme, med mindre du drikker de seks flaskene med alkoholfritt øl på like kort tid som du ville drukket en flaske vanlig øl.
Arielle Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jeg hadde ikke hatt problemer med å drikke alkoholfritt øl (hvis jeg likte øl). Det er faktisk slik at barn har lov å dra på butikken å kjøpe alkoholfritt øl, så da regner jeg med det går bra
simba80 Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Betyr det at man kan drikke litt av Herrljunga-cideren med 0,7% alkohol? Har hatt sååå lyst på den i flere mnd nå...
IrmaAdele Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 http://matportalen.no/Matportalen/artikler...4/1209124030.08
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Alkoholfritt øl inneholder forsvinnende lite alkohol. Surmelk, noen typer brød og yoghurt inneholder like mye alkohol, og helsemyndighetene mener dette er helt greit å spise og drkke. Så jeg drakk alkoholfritt øl med god samvittighet! Dette stemmer, så jeg bekymrer meg ikke. Drikker et par flasker alkoholfritt øl, som Munkholm, når jeg har lyst på øl til god mat. Jeg er gravid. Tror det hadde blitt født rimelig mange barn med alkoholskader for tiden om denne lille prosenten hadde så mye å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå