Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg pleide å være kristen som liten, men har mistet all kontakt med min barnetro. Jeg kunne tenke meg å prøve å gjenoppdage den, men hvordan? Kan man gå på et kurs eller delta i en gruppe noe lignende?

I tilfelle noen har noen spesifikke aktiviteter å foreslå tenkte jeg at jeg bør nevne at jeg er 30 og bor i Oslo :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Altså, jeg pleide å være kristen som liten, men har mistet all kontakt med min barnetro. Jeg kunne tenke meg å prøve å gjenoppdage den, men hvordan? Kan man gå på et kurs eller delta i en gruppe noe lignende?

I tilfelle noen har noen spesifikke aktiviteter å foreslå tenkte jeg at jeg bør nevne at jeg er 30 og bor i Oslo :)

Hvorfor ikke ta en tur til Filadelfiamenigheten i Oslo?

Salem er også en god menighet jeg kan anbefale deg.

I disse menighetene kan du komme som du er, og selv finne ut av din tro av det du hører forkynt, og du bør også skaffe deg en Bibel, slik at du kan studere skriften i ro og mak ut fra det som det tales over i møtene. I disse menighetene kan du føle deg helt fri.

Ta gjerne kontakt med taleren eller noen i ledelsen.

Lykke til.

Skrevet

Hvorfor vil du bli kristen? Føler du at noe mangler i livet ditt?

Skrevet

KR-øst: Tusen takk for tips, ser det er noe som heter Alphakurs som ser veldig interessant ut :-)

Donnie Darko: Hvorfor spør du?

Skrevet
KR-øst: Tusen takk for tips, ser det er noe som heter Alphakurs som ser veldig interessant ut :-)

Alphakurs er en veldig god måte å lære mer om hva kristendom er.

Jeg har selv vært med på slike kurs noen år.

Også en fin måte å bli kjent med nye mennesker på.

Men når det gjelder spørsmålet ditt om hvordan bli kristen, da er det bare en måte å gjøre det på; åpne hjertedøren og be Jesus komme inn.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Antar av samme grunn som meg. Hva i all verden skal du fjerne all fornuft for?

Skrevet
Antar av samme grunn som meg. Hva i all verden skal du fjerne all fornuft for?

Er det ikke bedre at du prøver å finne ut hvor fornuften kommer fra?

Skrevet

Les litt i Bibelen, gjør deg noen tanker om boken. Bibelen og andre skrifter er til analyse og tanke...snakke med en prest i din lokale kirke. De har helt sikert noen møter for noen i din alder. Min kirke fører møter for voksne (20-35 ish) en gang i mnd hvor de snakker om verdensproblemer, drar på turer etc. Troen er jo der siden du skriver dette innlegget, om du vil bli mer innvolvert og mer kjennskap til den kristne tro så er jo bare selvlæring en godt start! :)

Skrevet

Hvis du per idag har gått bort fra barnetroen, hvorfor vil du ha den igjen? hvorfor savner du den? Har du det ikke bra nok per idag? Er det noe spesielt du syns er vanskelig. Hvorfor tror du livet vil bli bedre med religion?

Skrevet

Det mest bemerkelsesverdige er at hver gang det er snakk om kristendom, da er det en del medlemmer i forumet, som ellers gjerne vil fortelle om hvor kloke de er, og hvor stor visdom de har om forskjellige temaer, da viser de en dumskap som tar fra dem enhver grunn til respekt en kunne ha hatt for dem.

Med deres tro på egen visdom er det merkelig at de ikke forstår dette selv.

Gjest brutal_mann
Skrevet (endret)

*

Endret av brutal_mann
Gjest brutal_mann
Skrevet
Det mest bemerkelsesverdige er at hver gang det er snakk om kristendom, da er det en del medlemmer i forumet, som ellers gjerne vil fortelle om hvor kloke de er, og hvor stor visdom de har om forskjellige temaer, da viser de en dumskap som tar fra dem enhver grunn til respekt en kunne ha hatt for dem.

Med deres tro på egen visdom er det merkelig at de ikke forstår dette selv.

Du tenker på alle disse som legger vettet sitt i en gud sine hender og som slutter å bruke sunn fornuft?

Skrevet (endret)

KR-øst: Jeg har forsøkt å "åpne hjertedøren", og det har kommet mye rart inn, men Jesus har jeg ikke merket noe til enda. Kanskje jeg bare ikke er tøff nok.

Cæmis: Takk for tips til deg og! Snakke med en prest er jo en så enkel og god idé at jeg burde ha tenkt på det selv ;)

Donnie; Jeg ba deg ikke utdype spørmålet ditt, jeg spurte om hvorfor du spør. Hvorfor ønsker du å vite hvorfor jeg er på åndelig søken?

brutal_mann: Om du også er interessert i bakgrunnen for min åndelige søken kan du jo gjerne forklare hvorfor du spør du og. Og da mener jeg ikke at du skal utdype spørsmålet ditt, men heller dine intensjoner.

Edit: la til svar på flere innlegg.

Endret av Sidsel
Skrevet
Donnie; Jeg ba deg ikke utdype spørmålet ditt, jeg spurte om hvorfor du spør. Hvorfor ønsker du å vite hvorfor jeg er på åndelig søken?

Fordi jeg er av den overbevisning at religion kan forvolde deg mer skade og fortvilelse.

Derfor spør jeg om det er noe du føler mangler. For hvis så er, så finnes det mange du kan snakke med og som kan hjelpe uten å kreve at du skal forandre ditt tankemønster. Du er faktisk helt perfekt slik du er.

Skrevet
Fordi jeg er av den overbevisning at religion kan forvolde deg mer skade og fortvilelse.

Og det er med dette som med alle andre ting - det avhenger av hvordan man benytter det verktøy og de muligheter man er i besittelse av. Det kristne bud er enkelt - elsk Gud av hele ditt hjerte og elsk din neste som deg selv.

Det eneste som kan lide skade og fortvilelse under dette budet er vår egen egosentriske tankegang ;)

Skrevet
- elsk Gud av hele ditt hjerte og elsk din neste som deg selv.

Det eneste som kan lide skade og fortvilelse under dette budet er vår egen egosentriske tankegang ;)

Man trenger ikke en gud for å elske sin neste som seg selv.

Skrevet
Man trenger ikke en gud for å elske sin neste som seg selv.

Sant nok, men hvis Gud bidrar til at du gjør det så er vel det utelukkende positivt - på lik linje med at det er utelukkende positivt hvis du gjør det uten Gud ;)???

Mao er vi tilbake til din påstand om at

"SITER(Donnie Darko @ 19.01.2010 (10:09) ) *

Fordi jeg er av den overbevisning at religion kan forvolde deg mer skade og fortvilelse."

Skrevet
Sant nok, men hvis Gud bidrar til at du gjør det så er vel det utelukkende positivt - på lik linje med at det er utelukkende positivt hvis du gjør det uten Gud ;)???

Mao er vi tilbake til din påstand om at

"SITER(Donnie Darko @ 19.01.2010 (10:09) ) *

Fordi jeg er av den overbevisning at religion kan forvolde deg mer skade og fortvilelse."

Ja da er vi tilbake til den påstanden ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...