Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert litt teit dette her :o , men siden jeg grubler på det så tenkte jeg å lufte tankene mine her inne.

Jeg er 8+0 i dag og er glad og spent på det som skjer inni magen min. Mannen min og jeg gleder oss veldig over at jeg er blitt gravid og at vi skal bli foreldre til neste år.

Men det er en ting jeg har tenkt en del på og som jeg ikke slår meg helt til ro med. Jeg har lest mye om graviditet, bl.a. forskjellige kostholdsråd. Anbefalt kalsium-mengde pr. dag er 900 mg når man er gravid. Dette får man som oftest i seg når man spiser melkeprodukter, men det har jeg nesten sluttet helt med. Siden april i år har jeg gått til øreakupunktur for ryggplager. Allerede første gang sa hun at jeg hadde melkeintoleranse, og at jeg burde kutte ut melkeprodukter. Nå som jeg er blitt gravid sier hun at dette er ennå viktigere. Dette har ført til at jeg ikke lenger spiser ost, yoghurt og kun bruker melk til matlaging.

Jeg tar et kosttilskudd for gravide som inneholder 320 mg kalsium. Nå i helgen har jeg også gått til innkjøp av kalisumtabeletter slik at jeg kan øke kalsiumdosen.

Men så tenker jeg altså på to ting;

- er det noen sjanse at det kan ha vært skadelig for mirakelet i magen at jeg ikke har fått nok kalsium så langt i svangerskapet?

- trenger det å være noe i den antatte melkeintoleransen eller er det noe alle akupunktører sier (til alle)?

Når det gjelder det siste så tenkte jeg evt. å høre med legen om jeg kunne sjekkes for slik allergi. Jeg har aldri selv mistenkt at jeg har allergi for melk.

Dette ble langt, jeg vet, men jeg tenker og tenker på dette. Burde jeg ikke bry meg med hva akupunktøren sier, eller ta det til følge og være påpasselig med kalsiumtilskuddet.

Er det andre som har melkeallergi, har fått sånn beskjed hos akupunktør om at de har det eller som noe "vetugt" å si om dette?

Jeg er veldig takknemlig for svar.

Om jeg hører med lege eller jordmor tror jeg svaret vil bli at jeg må spise ost og drikke melk - men er det (alltid) det beste?

Hilsen usikker ny dag :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var gravid tok jeg kalsium tilskudd. Jeg drikker ikke melk. dette sa jordmoren og legen at holdt. tror jeg begynte med det etter tre fire mnd. Så det går nok bra!!

Skrevet

Kalsium er ikke det viktigste for fosteret ditt enda. Tror det rådet kom i ca. uke 20 jeg - det er da det dannes/vokser ting (husker ikke hva :ler: )som trenger kalsium. Så ikke bekymre seg.

Men snakk med akupunktør/lege -det er et eller annet du bør spise sammen med kalsiumtablettene for å optimalisere opptaket. Og du skal IKKE ta dem samtidig med evt. jerntilskudd - det nedsetter opptaket av begge deler. Jern skal tas sammen med C-vitaminer. Husker ikke med kalsium.

Har ingen erfaring med akupunktører eller annen naturmedisin, men syns mange får beskjed om å kutte ut melkeprodukter pga. mageproblemer og alt mulig annet. Syns det virker litt motepreget, men så er jeg født skeptisk da... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar timien og Sissan.

Jeg er enig i at det nok er godt nok å ta kalsiumtabelleter når man ikke drikker melk/spiser melkeprodukter eller lite av det.

At kalsium er viktigst når fosteret er blitt større er nok også riktig. Så ang. mitt spørsmål om det kan ha vært skadelig for mirakelet i magen at jeg ikke har fått nok kalsium så langt i svangerskapet, tar jeg det helt med ro. Begynte i helgen med ekstra kalsiumtilskudd, og kommer til å fortsette å ta det.

Sissan; det er helt riktig at man bør spise noe annet sammen med kalsiumtablettene for å optimalisere opptaket. Dette annet er D-vitamin, og gjennom multivitaminene jeg tar får jeg anbefalt dose av dette (10 mg). Nesten alle kalsium-tabeletter har også tilskudd av D-vitamin nettopp fordi det er viktig for kalsiumopptaket. Men siden jeg allerede får nok av dette vitaminet gjennom multivit. jeg tar, har jeg kjøpt kalsiumtabeletter uten D-vit.

Ellers må jeg nok si meg enig med deg i at det nok er vanlig å få beskjed av f.eks. akupunktører at man bør kutte ut melkeprodukter.

Det kunne vært interessant å også høre fra noen som selv har fått slik beskjed. Har de tatt den til følge?

Eller er det kanskje noen akupunktører (m.fl.?) som leser her inne som selv er skeptiske til melkeprodukter, og ofte råder pasienter til å slutte å spise dette?

Spent på svar!

Skrevet

Sorry, glemte å logge meg inn over. :oops:

Det er meg som er gjest.

Ny dag

(8+1)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...