Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gå ifra samboeren min, og lurer på hvordan det er vanlig å fordele ting etter et brudd? Han har en høyere inntekt enn meg, så han har gjerne kjøpt møbler og sånn, mens jeg har betalt for mindre ting, kjøkkenapparater, pynteting og sengetøy etc.

Jeg tenker at det som vi har fått fra hans familie får han, og samme med det som vi har fått fra min familie. Unntaket er personlige gaver da.

Men møblene som er kjøpt har jo han betalt for med sitt kort, selv om vi har felles økonomi... Og mange ting husker jeg jo rett og slett ikke hvem som har betalt for. Vi har gått ut i fra at vi har en samlet inntekt på x antall tusen i mnd, og det er våre penger. Samme om en betaler matvarer for 1000 kr og den andre kjøper et bord for 1000 kr, beløpet blir jo mindre fra VÅRE disponible penger uansett. Han tjener som sagt mer enn meg, men det har ikke vært noe tema, da vi hele tiden har snakket om at når jeg er ferdig utdannet er det jeg som kommer til å tjene mest, eller i hvertfall like mye. Nå er jo ikke den situasjonen lenger at vi skal være sammen når jeg er ferdig utdannet, men tenker at han kan ikke komme å kreve å få alle de sakene som han har betalt for, da jeg gjerne har måttet bruke mitt kort på mindre ting, som mat, mindre regninger og småting til huset/hagen... Altså ting som har mindre nytteverdi for oss videre enn alle møblene/hvitevarene osv har...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har delt utgiftene broderlig, fortsatt er venner og på talefot bør vel dette være mulig å bli enige om. Er det ikke bare å snakke om det og bli enige? Ting den ene helt tydelig kjøpte tidligere og tok inn i forholdet bør gå til den personen. Da jeg brøt opp med min samboer snakket vi om det og ble relativt raskt enige. Du tar komfyr, jeg tar kjøleskap. Du tar seng, jeg tar fryseboks. Osv. Vi brydde oss egentlig ikke så veldig om hvem som fysisk hadde betalt for ditt og datt, da vi delte alt av utgifter.

Nå skal det jo sies at vi var gode venner og ville det beste for hverandre, og om ikke dette er tilfelle kan det kanskje være vanskelig å bli enige.

Skrevet

Når jeg og eksen slo opp så delte vi sakene lett basert på hvem som hadde kjøpt hva og hvem som behøvde hva. :)

Skrevet

Når jeg og min ex gikk fra hverandre så delte vi brodelig etter hva vi ville ha, hva vi måtte ha, hvem som lettest kunne kjøpe nytt og det som var opplagt den enes eiendom fikk jo den personen (som ting som man selv har kjøpt til seg selv, fått av sin familie etc)

Det endte opp med at jeg fikk det meste, da han ikke ville ha eller trengte så mye. Han fikk mitt kjøleskap som jeg fikk av min mamma, men det var fordi jeg ikke hadde plass til det (stoooort kjøleskap)

Har aldri gjort det slutt med noen som har endt i uvennskap. Er på talefot og på vennskapelig nivå.

Skrevet

Enig med de andre at det godt kan hende dere klarer å snakke om dette og bli enige. Jeg tenker også litt sånn at så lenge du har bidratt etter evne og ikke "levd på" ham fordi han har tjent mest, så er det også rimelig å dele på i hvert fall endel av de større tingene han har kjøpt. Men jeg ville kanskje ikke krevd halvparten i et slikt tilfelle (det kommer imidlertid an på flere ting, både hvor lenge forholdet har vart og selvsagt hva man har bidratt med av det man har mulighet til). Samboern min og jeg har snakket litt om sånt og vi ser det stort sett som fellesinnkjøp når vi kjøper ting til boligen, selv om én av oss betaler og også har hatt høyere inntekt enn den andre - og da ville vi fordelt det brodelig også, tror jeg. Men vi har ikke investert i så veldig dyre ting foreløpig, det blir jo mer å tenke på om det blir snakk om ting til mange tusen kroner stykket.

Skrevet
Skal gå ifra samboeren min, og lurer på hvordan det er vanlig å fordele ting etter et brudd? Han har en høyere inntekt enn meg, så han har gjerne kjøpt møbler og sånn, mens jeg har betalt for mindre ting, kjøkkenapparater, pynteting og sengetøy etc.

Jeg tenker at det som vi har fått fra hans familie får han, og samme med det som vi har fått fra min familie. Unntaket er personlige gaver da.

Dere bør i utgangspunktet dele 50/50 slik at begge får med seg like store verdier. Da han har høyere inntekt, bør han likevel la deg få mest, etter som du vil ha det største behovet. Om gjenstander med affeksjonsverdi for den ene av partene skal regnes som langt mer verdifulle enn markedsverdien tilsier, bør dere prøve å bli enige om.

Gjest fiskekake
Skrevet

Den som har betalt eier tingen, så enkelt er det. Hvis samboeren din er en dritt, kan han med loven i hånd si at han beholder det han har kjøpt, mens du tar med deg det du har kjøpt (det vil si alle forbruksvarene dere ikke har lenger). Hva dere har blitt enige om har ingen rettslig verdi, med mindre dere har skriftlige avtaler og alt sånt. Man kan snakke i det vide og det brede om hva man 'bør' gjøre, men det er ikke det samme som hva man MÅ gjøre, og brudd har en tendens til å få frem det verste i folk.

Worst case er altså at du omtrent står på bar bakke, men såfremt dere er venner og fyren er en redelig kar, er det vel ingenting i veien for at dere kan løse dette på en ok måte? Men det er opp til dere, og ingen selvfølge.

Og du - dette er en typisk dameting å gjøre, å bruke sine penger på ting som forbrukes, mens mannen kjøper de varige tingene og betaler ned på huset. Greit så lenge forholdet funker, ikke så greit når bruddet er et faktum og man sitter med en formue i brukte doruller. Neste gang vet du bedre og går ikke i samme fella:)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ta kontakt med en samlivsadvokat fort som f. Før ting blir hissig og betent mellom dere. Få de rådene du trenger fra noen med peiling.

råd her inne får du bare fra folk med rolige brudd, noe som sjelden kan brukes ved samlivsbrudd.

Og til neste samboerskap har du nok lært å sette opp en samboerkontrakt før dere flyter sammen.

Skrevet

Jeg ga han mesteparten, jeg var bare så glad for å bli kvitt han, og ville aller helst ikke ha noe så minte meg om han! Dessuten skjønte jeg vel at dette kom til å ryke, så han kjøpte verktøy og jeg interiør.

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å dele det så rettferdig som mulig. Får han spisebordet så får du salongen. Får han en kommode så får du en annen. Ellers så er det viktig å lage en samboerkontrakt underveis. Jeg hadde alle mine dyre eiendeler dokumentert.

Gaver vi hadde fått av hans foreldre fikk han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...