Gå til innhold

Sunt kosthold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså.. Jeg har planer om å gå ned over 15 kg..

Jeg skal legge om kostholdet og begynne å trene regelmessig..

Men man kan si at økonomien er litt trang, så jeg må gjøre maten billigst mulig..

Noen som har gode forslag til: frokost, lunsj, middag (for 2 personer) og kvelds? Gjerne oppskrifter etc :)

Samboeren min spiser ikke fisk! Men jeg er veldig glad i loins av torsk, ørret og laks... Kan evt lage fiskekaker/pudding til han, men er dette noe særlig sunt?

Jeg pleier å lage meg havregrøt til frokost: 1 1/2 dl av havregryn, skummetmelk og vann. Men det er ikke alltid jeg har så god tid!!

Lunsjen blir som oftest kjøpt, og da blir det vanligvis Skyr yoghurt og rundstykke..

Middagen har jeg vært utrolig sløv på i det siste pga mye kveldsjobbing.. Men fra februar kommer jeg til å få mer fast arbeid forhåpentligvis.. :)

Håper noen kan hjelpe meg, for sambo gidder ikke!! Han sier at jeg får bestemme.. Men jeg aner rett og slett ikke...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_SlowMotion_*
Skrevet

Først og fremst: trenger samboern din å gå ned i vekt? Eller kan du fokusere kun på deg selv i begynnelsen? Siden fisk faktisk er kjempesunt, mettende og i visse tilfeller rimelig, ville det vært kjempedumt om du skulle kutte ut det, særlig når du liker det!

Ang. pengene: kjøp inn i store kvantum. Dyrt der og da, men rimelig over tid! Mine tips: Kyllingfilet på Rema 1000, pakke med 1.1 kg fersk kyllingfilet til 129 kroner. Frys ned i porsjonspakker! Fisk fra First Price, mine favoritter er torsk og laks. Prøv å følge med i tilbudsavisene, og kjøp frukt og grønt på tilbud. Ikke kjøp/lag mer mat enn du spiser! Går mye penger ut vinduet om du kaster halve porsjonen fordi du lagde for mye. Og lag deg matpakke! Du kan også kjøpe slike aluminiumsformer og lage f.eks. fiskegrateng, lasagne, gratinerte grønnsaker etc og ha i frysen. Hiv i ovnen med en gang du kommer hjem fra jobb, vips, middag etter ca 45 minutter uten noe særlig stress!

Mtp vekta: har du vurdert å kutte ned på karbohydratene? Jeg slanket meg som en galning med brød til frokost, lunsj og visse tilfeller til kvelds også, og varierte med knekkebrød, pastasalater og havregrøt. Gikk ned et par kilo, toppen. Så fikk jeg for meg at jeg skulle prøve meg på en ketolyse-kur, men gav opp etter et par dager. Men tanken om lite karbohydrater hang litt igjen, så jeg kuttet ut brød til frokost og kvelds. Beholder brødet til lunsj fordi det er den desidert enkleste matpakken å ta med seg på jobb :) Så la jeg til frukt, grønnsaker og proteiner. Jeg slutta også nesten å drikke melk, fra å drikke nesten en liter melk på en god dag drikker jeg nå et glass hver dag, og resten vann. (Vann fra springen er like bra som flaskevann, så ha med deg ei flaske og etterfyll ;)) På fire måneder hadde jeg gått ned tolv kilo. Har dessverre kost meg litt for mye i jula, med både hvitt brød, julekaker, sjokolade etc, så har gått opp noen av kiloene igjen, så nå er det karbokutt for meg igjen!

Egentlig er reglene mine ganske enkle: Hvitt mel og sukker er fy til hverdags, minst mulig karbohydrater fra kornprodukter og meieriprodukter, passe på å få nok proteiner.

Skrevet

Har du prøvd å google "sunne oppskrifter" "sunn mat" ?

Du vil få evig mange alternativer opp da!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...