Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Litt inspirert av gjerrigknarktråden, har dere noen gode sløsehistorier? Jeg nevnte i den andre tråden folk som tar tomflaskene sine i helt fine bæreposer, som de kaster. Så kjøper de ny i kassa. Så har vi folk som kjøper brus på kino til 25 kroner, istedenfor til 12 på dagligvaren ved siden av. Og så kaster de flaska når de forlater kinoen. I tillegg kjøper de popcorn til 50-60 kroner, hvor mesteparten havner på gulvet i kinoen.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Mat er vel noe av det som blir sløst vekk mest. Det er mange folk som kaster rett i søpla mat som fint kunne gått i fryseren. På jobb har jeg opplevd å se et titalls overflødige wienerpølser i søpla etter pølsefest. En mengde andre ting også. Man kunne nok fóret det meste av verden på det vi nordmenn kaster av fullgod mat.
Lapetos Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 Mat er vel noe av det som blir sløst vekk mest. Det er mange folk som kaster rett i søpla mat som fint kunne gått i fryseren. På jobb har jeg opplevd å se et titalls overflødige wienerpølser i søpla etter pølsefest. En mengde andre ting også. Man kunne nok fóret det meste av verden på det vi nordmenn kaster av fullgod mat. Ja - det er faktisk ganske skammelig. Her har vi ofte rester fra middagen dagen etterpå, dersom det er nok igjen, såklart
Gjest fisk Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 En kompis av meg pleier å ta litt av innimellom, han jobber på båt og er på jobb i 3 uker og har fri i 3 uker, på friturene bruker han ofte en del penger. Han har råd til det, og har ingen barn eller større utgifter utenom husleien, så det går heller ikke ut over noen. F.eks kan han kjøpe seg et par glass av den dyreste konjakken ute, 1500,- kr for 4 ml eller hva dt nå er som er standard str. Eller svi av 15000 på strippeklubb for seg og kompisene, eller konsekvent ta taxi over alt hvor han skal Jeg ville aldri gjort dette selv om jeg hadde råd, men som sagt går det ikke ut over noen andre, og er hans eget valg
Lapetos Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 En kompis av meg pleier å ta litt av innimellom, han jobber på båt og er på jobb i 3 uker og har fri i 3 uker, på friturene bruker han ofte en del penger. Han har råd til det, og har ingen barn eller større utgifter utenom husleien, så det går heller ikke ut over noen. F.eks kan han kjøpe seg et par glass av den dyreste konjakken ute, 1500,- kr for 4 ml eller hva dt nå er som er standard str. Eller svi av 15000 på strippeklubb for seg og kompisene, eller konsekvent ta taxi over alt hvor han skal Jeg ville aldri gjort dette selv om jeg hadde råd, men som sagt går det ikke ut over noen andre, og er hans eget valg Oi, oi, oi... Er ikke dette dekadense?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 eller konsekvent ta taxi over alt hvor han skal Jeg tar meget sjelden taxi i Norge, men når man tenker over hvor mye det koster å ha egen bil så kunne man jo reist mye taxi. Hvis person a kjøper bil til en kvart million, lurer på hvor lenge person b kan ta taxi til jobb og fritidssysler før han har brukt mer enn person a? Kunne vært artig å sett et sånt regnestykke. En annen gruppe storsløsere er røykerne. Ikke bare det i seg selv at de røyker, men de fleste stumper vel sigaretten halveis også. Pluss de som tenner en røyk de bare tar et par drag av. Resten at tiden holder den den bare i hånda. Utrolig lite nikotin de får i seg for pengene
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Litt inspirert av gjerrigknarktråden, har dere noen gode sløsehistorier? Jeg nevnte i den andre tråden folk som tar tomflaskene sine i helt fine bæreposer, som de kaster. Så kjøper de ny i kassa. Så har vi folk som kjøper brus på kino til 25 kroner, istedenfor til 12 på dagligvaren ved siden av. Og så kaster de flaska når de forlater kinoen. I tillegg kjøper de popcorn til 50-60 kroner, hvor mesteparten havner på gulvet i kinoen. Haha, så morsomt. Jeg kaster ofte posene jeg har hatt tomflasker i, for de er som regel klissete inni og ubrukelige. Dessuten har jeg råd til å betale 1,40 kroner for to nye poser. Av og til tar jeg omveien for å gå i dagligvarebutikken for å kjøpe noe, andre ganger er det viktigst for meg at handlingen går fort. Jeg synes det er litt slitsomt å gå på kino med folk som skal gå langt av lei for å kjøpe billig godteri til filmen, etter at vi har møttes inne på kinoen. De som sløser mest er litt eldre husmødre som handler masse på tilbud. De har skap, kjøleskap og frysere fulle av mat og mye av det blir kastet eller blir bare stående i skapet i år etter år. Mat som ikke blir spist er fryktelig dyr og bortkastet mat. Da kjøper jeg heller gode råvarer og lager deilig mat hjemme.
Anglofil Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 Jeg finner det alltid en smule underlig at folk kjøper flaskevann til 60-80 kr literen, men klager over bensinprisene er her i landet. For meg er vel det å kjøpe vann på flaske det ultimate sløseri når det finnes friskt vann i springen. Mvh Yvonne
Jade Skrevet 22. januar 2010 #9 Skrevet 22. januar 2010 Jeg kjenner mange som kjøper dyre hudpleieprodukter på parfymerier i Norge, når de kan kjøpe de samme for en brøkdel av prisen fra utenlandske nettbutikker (til og med norske nettbutikker).
Gjest brutal_mann Skrevet 22. januar 2010 #10 Skrevet 22. januar 2010 Det har hendt at jeg har bedt kvinner ut på middag. DET har vert sløsing det!
aluminium Skrevet 22. januar 2010 #11 Skrevet 22. januar 2010 Forsåvidt litt enig, men i mange tilfeller har man ikke alternativet om friskt vann i springen, og da er det forsåvidt bedre å kjøpe vann enn brus. Jeg selv har forresten betalt 170 for to Voss-flasker fra USA, en literpris på ca 220,-. Mest sannsynlig mitt største sløseri noen gang. Det skal nevnes at flaskene er utrolig gode å drikke av ellers, og fungerer perfekt som drikkeflasker. Glass er noe helt annet enn plast...
Anglofil Skrevet 22. januar 2010 #12 Skrevet 22. januar 2010 Forsåvidt litt enig, men i mange tilfeller har man ikke alternativet om friskt vann i springen, og da er det forsåvidt bedre å kjøpe vann enn brus. Jeg selv har forresten betalt 170 for to Voss-flasker fra USA, en literpris på ca 220,-. Mest sannsynlig mitt største sløseri noen gang. Det skal nevnes at flaskene er utrolig gode å drikke av ellers, og fungerer perfekt som drikkeflasker. Glass er noe helt annet enn plast... Vil bare presisere at jeg mente ift de som har tilgang til friskt vann i springen. Veldig mange har det i Norge, men altså, har man ikke det så er jo saken en helt annen. Mvh Yvonne
Gjest brutal_mann Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 Forsåvidt litt enig, men i mange tilfeller har man ikke alternativet om friskt vann i springen, og da er det forsåvidt bedre å kjøpe vann enn brus. Jeg selv har forresten betalt 170 for to Voss-flasker fra USA, en literpris på ca 220,-. Mest sannsynlig mitt største sløseri noen gang. Det skal nevnes at flaskene er utrolig gode å drikke av ellers, og fungerer perfekt som drikkeflasker. Glass er noe helt annet enn plast... Du vet du får de flaskene over disk her i Norge?
aluminium Skrevet 23. januar 2010 #14 Skrevet 23. januar 2010 Gjorde ikke det den gang. Det er ikke så fryktelig lenge siden de begynte å selge i Norge så vidt jeg vet.
Gjest Rekaaa Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Jeg finner det alltid en smule underlig at folk kjøper flaskevann til 60-80 kr literen, men klager over bensinprisene er her i landet. For meg er vel det å kjøpe vann på flaske det ultimate sløseri når det finnes friskt vann i springen. Mvh Yvonne Veldig enig, de fleste i Norge har tilgang på rent vann i springen og det at man likevel konsekvent kjøper flaskevann når man kan fylle på en vanlig flaske, er sløseri med penger og heller ikke særlig miljøvennlig!
Gjest Sløseren Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Vi har båt til ca 200 000 kr som vi bruker max 5 ganger i året. Det er sløsing det !!! Veldig enig, de fleste i Norge har tilgang på rent vann i springen og det at man likevel konsekvent kjøper flaskevann når man kan fylle på en vanlig flaske, er sløseri med penger og heller ikke særlig miljøvennlig!
Rosenrød Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 Slenger meg på den om at alle som kjøper produkter i parfymerier i stedet for på nett, sløser!
Gjest Supermimz Skrevet 23. januar 2010 #18 Skrevet 23. januar 2010 Jeg er en av de mange som sløser så fælt når jeg kaster klissete plastposer som jeg har bært flaskene i. Nei vet du hva Ts, jeg ønsker ikke øl og brusrester på matvarene.. Min største sløsehistorie må være da jeg ikke fikk tatt nytte av et dyrt studie fordi jeg droppet ut pga et bra jobbtilbud. Jeg har også vært støttemedlem hos sats over lengre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå