Gå til innhold

Kan noen bekrefte/avkrefte mytene om karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en diskusjon om karbohydrater med et par fjortisjenter. Har lett rundt på nettet, men der står det MYE forskjellig. At karbohydrater i moderate mengder er en ting. Men hvordan fungerer det egentlig i kroppen?

Her er et par eksempler på hva jeg fant på nettet:

Karbohydrater som ikke blir brukt omdannes til fett i kroppen?

Protein omdannes til karbohydrater (energi) i kroppen?

Karbohydrater er burde man ikke få i seg i det hele tatt dersom man skal gå ned eller holde vekten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

kabohydrater fra grønnsaker og noe frukt må man ha. bla fordi det er alkaliske matvarer og er viktig for helsen og ben bygningen. grønnsaker er som regel langsomme karbohydrater og ikke noe man blir feit av, som regel tvert om.

karbohydrater fra andre kilder er ikke nødvendig og disse er et problem (sukker, korn) disse er som regel raske karbohydrater og omsettes lett.

karbohydrater starter insulin produksjonen, insulin hemmer fett forbrenning og starter fett lagring.

sukker og korn karbohydrater i sammen med dårlig fett er roten til alt ondt.

fett er kroppens viktigste energi kilde og omsettes langsomt, du kan ha 50 000 kcal i fett lagret på kroppen, mens bare 2 000 kcal i karbohydrater (glucogen) lagret.

fett er og viktig for helsen, fiske fett og plante fett er viktig.

protein er kroppens byggestener, men kan og brukes som energi og omsettes langsomt.

lavkarbo dieter er populært fordi man bevarer muskelmasse og forbrenning, samt at man lærer å spise skikkelig mat som metter og er god. lavkarbo er og populært fordi kolesterol, fordøyelse, allergier, hudplager mm kan bli mye bedre på slik diet.

Gjest Mythbuster-BB
Skrevet
lavkarbo dieter er populært fordi man bevarer muskelmasse og forbrenning, samt at man lærer å spise skikkelig mat som metter og er god. lavkarbo er og populært fordi kolesterol, fordøyelse, allergier, hudplager mm kan bli mye bedre på slik diet.

Lavkarbo førte til at jeg mistet store mengder muskler da jeg gikk kraftig ned i vekt sist gang. Jeg løfter vekter og klarte ikke trene hardt på lavkarbodiett.

Nå har jeg med suksess (etter å ha "bulket opp" muskler) gått ned på en høykarbo/høyprotein diett+kreatin. Men jeg teller kalorier. Til tross for kaloriunderskudd har jeg beholdt muskler- samme maksløft som før dietten.

HobbyBodybuilder

Skrevet

Det mann skriver her er bare sprøyt.

Karbohydrater blir omdannet til fett i kroppen.

Proteiner omdannes også til fett i kroppen. (Begge deler er jo energi, og omdannes ikke til fett om man bruker mye energi, men om man tar inn mye mer energi enn man spiser så omdannes det til fett.) Proteiner kan også omdannes til glukose (som er et karbohydrat, dette skjer i leveren, og det er også her at proteiner og karbohydrater omdannes til fett).

Man må ha i seg litt karbohydrater. Men man må tenke over hvilke former for karbohydrater man får i seg. F.eks. den typen karbohydrater man får i hvitt brød er veldig enkle for kroppen å ta opp, da de ikke må brytes ned noe særlig, mens mer komplekse karbohydrater bruker kroppen lengre tid på å bearbeide til brukbare stoffer, slik at man holder seg mett lengre. Cellulose (fiber) er viktig for at tarmen skal fungere skikkelig. Det blir ikke brutt ned hos mennesker i det hele tatt.

Karbohydrater spaltes til glukose, og glykogenlagrene i musklene og leveren fylles opp. Dette er på en måte kroppens hurtig-energikilde, når man begynner å bruke energi er det her det tas fra først. Og det er også her det fylles opp først. Når glykogenlagrene er fulle, og man fortsatt får inn mer energi, blir dette da omgjort til fett, og sendt ut i fettlagrene rundt på kroppen. Disse fettlagrene tæres normalt ikke på før glykogenlagrene er brukt som sagt tidligere.

I menneskecellene er det mitokondriene som omdanner glukose til energi som kroppen kan bruke. Når man trener og får større muskler, øker også antall muskelceller, og dermed antall mitokondrier. Derfor er det bra å trene styrke når man slanker seg, fordi jo flere mitokondrier man har, jo flere steder forbrennes forbrennes da næringsstoffene. Ved regelmessig trening blir også kroppen flinkere til å benytte seg av fettlagrene fremfor kun glukoselagrene.

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på!

Skrevet

Det akademiske svaret (siste) her er vel korrekt, men ikke veldig praktisk.

Folk har veldig forskjellig forbrenning og reagerer ulikt på karbo. Hva man skal si kommer vel også an på hva som er målet - trene opp mulsker, gå ned i vekt etc. Og som sagt, folk er forksjellige. Min samboer gikk ned kraftig i vekt på en Atkins diett (på induction med 20g karbo per dag de tre første ukene - primært fra salat, grønnsaker og litt modne oster) OG økte museklmasse med intens vekttrening samtidig. Men dette er altså ikke saken for alle - jf Hobbybodybuilder sin kommentar). Uansett, med en slik 20g karbo diett må man vite hva man gjør for å få i seg nok mineraler etc.

Hva jeg kan si at jeg har sett folk (kvinner) gå ned 5-10 kg ganske lett på tre måneder og holde seg der med å kutte poteter/ris/pasta til middag, spise mindre frukt (ja, frukt er typisk noe karbojunkies tror er veldig sunt, men for dem som lett legger på seg av karbo omdannes det til fett) og mindre brød. Dette er langt fra en Atkins diett, men det handler altså om å kutte en del på karbohydrater, inkludert frukt, og fruktjuice.

For de som er normalt sunne og slanke er det ikke noe galt med karbohydrater. Jeg spiser "vanlig" med karbohydrater selv, og har en fettprosent på 19 som vel er bra. Men jeg kommer nok aldri til å frotse i poteter, ris og pasta like mye som jeg gjorde før alt snakk om karbo. Uansett, som en annen skriver, fett og usunne karbohydrater er det man legger på seg mest av. Men det er jo også ofte best :sukk:

Gjest samme gjest
Skrevet

Det er nå en gang slik at det er på denne måten kroppen fungerer, alle kroppene våre er bygd opp på samme måte. At det er noe forskjeller i forbrenning og hva man tåler er det nok, men om alle hadde sett på energi inn og energi ut, så skal det være nok hvis ikke man har noen underliggende problemer.

Og angående frukt, det er vel ingen som mener at mye frukt er veldig bra om man er på slankern. Frukt inneholder store mengder monosakkarider (fruktose, altså de som kroppen ikke holder seg mett lenge av) og ikke de som kroppen må jobbe noe særlig med. Men siden frukt har såpass mye bra stoffer i form av vitaminer og slikt er det anbefalt å spise frukt. Men man skal ha en større andel grønnsaker enn frukt nettopp på grunn av fruktosen.

Skrevet
Og angående frukt, det er vel ingen som mener at mye frukt er veldig bra om man er på slankern.

Fruktmyten står da veldig sterkt i Norge. Du skal ikke lenger enn til slankeklubben i VG for å se at frukt er anbefalt. Oberver folk ved buffeter. En del som tydelig er på slankern tar salat først for å være sunne. Da forsyner de seg stort av potetsalat og pastasalat - fullt av karbohydrater. Deretter fruktsalat. Jeg ser det samme på hotellfrokoster som har frukt - mange som vil gå ned i vekt forsyner seg godt med frukt for det er jo så sunt. Og ja, jeg kjenner folk som kuttet Cola til fordel for juice for å slanke seg. Det er sunnere, men likevel.

Gjest samme gjest
Skrevet
Fruktmyten står da veldig sterkt i Norge. Du skal ikke lenger enn til slankeklubben i VG for å se at frukt er anbefalt. Oberver folk ved buffeter. En del som tydelig er på slankern tar salat først for å være sunne. Da forsyner de seg stort av potetsalat og pastasalat - fullt av karbohydrater. Deretter fruktsalat. Jeg ser det samme på hotellfrokoster som har frukt - mange som vil gå ned i vekt forsyner seg godt med frukt for det er jo så sunt. Og ja, jeg kjenner folk som kuttet Cola til fordel for juice for å slanke seg. Det er sunnere, men likevel.

Jeg har brukt vektklubb selv jeg, men synes ikke det er så veldig mye fruktsnakk der? Da legger man det i det minste inn i kostholdsdagboken og ser at det faktisk er (ganske mye) kalorier i frukten og, slik at de ikke kan spise ubegrenset om de er på slankern. Om de har kuttet cola med juice, og drikker like store mengder av det for å slanke seg så har de vel misforstått ett eller annet kraftig... Juice er jo helt klart sunnere enn cola, men det er jo ikke kalorifattig av den grunn, og drikker man 2 liter juice om dagen vil nok det og merkes på vekten. Og tennene.

Så i bunn og grunn er vi nok enige om dette her altså. Dietter som fedon f.eks. har jo ikke krav om karbohydratFRI kost, men at man skal spise de riktige karbohydratene. For det er helt klart forskjell på de!

Gjest brutal_mann
Skrevet

spis _litt_ av alt og hold deg i bevegelse. Bedre blir det ikke.

Skrevet
Bare å spørre om det er noe mer du lurer på!

Ja... Kan du forklare det slik at en TRETTEN åring forstår det?!

Skrevet
spis _litt_ av alt og hold deg i bevegelse. Bedre blir det ikke.

Nå var det ikke det som var spørsmålet. Kan du være grei å holde deg til tema?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Nå var det ikke det som var spørsmålet. Kan du være grei å holde deg til tema?

På mange måter er dette svaret på spørsmålet. Tenk litt på hva du spurte om og hva jeg svarte. Med et slik reaksjonsmønster er det ikke rart at en på tretten driter i hva du sier.

Skrevet

Trettenåringen har vunnet. Ingen har svart enkelt og klart på spørsmålene.

"Karbohydrater som ikke blir brukt omdannes til fett i kroppen?" Dette er riktig.

"Karbohydrater er burde man ikke få i seg i det hele tatt dersom man skal gå ned eller holde vekten?" Feil. Man må ha noe karbohydrater selv på en lavkarbodiett. Hvis ikke kan man rett og slett dø.

Skrevet
Er i en diskusjon om karbohydrater med et par fjortisjenter. Har lett rundt på nettet, men der står det MYE forskjellig.

På mange måter er dette svaret på spørsmålet. Tenk litt på hva du spurte om og hva jeg svarte. Med et slik reaksjonsmønster er det ikke rart at en på tretten driter i hva du sier.

Jeg er i en diskusjon med disse jentene pga hva de har lært via andre på nettby. Jeg vil derfor ha svar fra folk som vet hva de snakker om. Du begynner da med "spis _litt_ av alt og hold deg i bevegelse. Bedre blir det ikke." Hva har det med karbohydrater å gjøre?

Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, så vennligst hold deg unna tråden!

Skrevet
Trettenåringen har vunnet. Ingen har svart enkelt og klart på spørsmålene.

?

Det var jo disse svarene JEG fant på nettet.

Skrevet
Ja... Kan du forklare det slik at en TRETTEN åring forstår det?!

"Tusen takk for at du gadd å skrive et ordentlig svar på det jeg spurte om"

:roll:

Slik jeg fortalte det i første innlegg er slik det skjer i kroppen. Det der er ikke en vanskelig fremstilling. Du skjønner vel hva jeg har skrevet, og kan sette det inn i passende vanskelighetsgrad selv?

Skrevet
Karbohydrater blir omdannet til fett i kroppen.

Proteiner omdannes også til fett i kroppen. (Begge deler er jo energi, og omdannes ikke til fett om man bruker mye energi, men om man tar inn mye mer energi enn man spiser så omdannes det til fett.) Proteiner kan også omdannes til glukose (som er et karbohydrat, dette skjer i leveren, og det er også her at proteiner og karbohydrater omdannes til fett).

Man må ha i seg litt karbohydrater. Men man må tenke over hvilke former for karbohydrater man får i seg. F.eks. den typen karbohydrater man får i hvitt brød er veldig enkle for kroppen å ta opp, da de ikke må brytes ned noe særlig, mens mer komplekse karbohydrater bruker kroppen lengre tid på å bearbeide til brukbare stoffer, slik at man holder seg mett lengre. Cellulose (fiber) er viktig for at tarmen skal fungere skikkelig. Det blir ikke brutt ned hos mennesker i det hele tatt.

"Tusen takk for at du gadd å skrive et ordentlig svar på det jeg spurte om"

:roll:

Slik jeg fortalte det i første innlegg er slik det skjer i kroppen. Det der er ikke en vanskelig fremstilling. Du skjønner vel hva jeg har skrevet, og kan sette det inn i passende vanskelighetsgrad selv?

Var ikke sånn ment... Ble veldig glad for svar :) Bare den siste biten som ble litt for vanskelig. Selv for meg. Jeg skal vise tråden til jentene, så får vi se hva de sier. Begge er slanke, men er opptatt av kosthold. På nettby så fikk de beskjed om at de ble feite av karbohydrater. (Sagt litt enkelt.)

O.T: Hadde det bare vært like enkelt med mat som med nikotin/koffein/alkohol hadde livet vært mye enklere. Mat må man ha, resten- n/k/a, kan man bare la være å putte i seg...

Skrevet
Var ikke sånn ment... Ble veldig glad for svar :) Bare den siste biten som ble litt for vanskelig. Selv for meg. Jeg skal vise tråden til jentene, så får vi se hva de sier. Begge er slanke, men er opptatt av kosthold. På nettby så fikk de beskjed om at de ble feite av karbohydrater. (Sagt litt enkelt.)

O.T: Hadde det bare vært like enkelt med mat som med nikotin/koffein/alkohol hadde livet vært mye enklere. Mat må man ha, resten- n/k/a, kan man bare la være å putte i seg...

Ok, hvis du spør litt mer spesifikt hva det er du ikke skjønner, så kan jeg godt forklare litt nærmere om akkurat de tingene. Men når man skal snakke generelt om ernæring er det begrenset hvor mye man får med i ett eneste innlegg her på kg. Også vanskelig å vite hvordan kunnskaper folk sitter på selv også, slik at man kan tilpasse litt.

Men kom med de tingene du lurer på så skal jeg prøve å svare på en litt mer utfyllende måte! :)

Dette er forresten pensum i naturfag første året på videregående, så hvis du låner en pensumbok på biblioteket kan dere jo se der? Det er jo beregnet på 16 åringer så burde forklare det ganske enkelt og greit!

Gjest brutal_mann
Skrevet
Jeg er i en diskusjon med disse jentene pga hva de har lært via andre på nettby. Jeg vil derfor ha svar fra folk som vet hva de snakker om. Du begynner da med "spis _litt_ av alt og hold deg i bevegelse. Bedre blir det ikke." Hva har det med karbohydrater å gjøre?

Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, så vennligst hold deg unna tråden!

Det jeg sier er det mest konstruktive budskapet du kan formidle. Å henge seg opp i ETT næringstoff er feilslått. Du kommer ingen vei uten litt av alt og bevegelse. Oppfordrer deg forøvrig til å løfte blikket og tenke litt utfor boksen.

Skrevet
korn karbohydrater er roten til alt ondt.

Dette skjønner jeg ikke. Korn er så absolutt ikke noe rot til alt ondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...