Gjest Emmanuelle Skrevet 16. januar 2010 #1 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg har ganske stor toleranse for andre menneskers vaner/uvaner men i går følte jeg at jeg skulle klikke i vinkel. Jeg tok et ekstra skift på jobb pga sykdom, og jobbet sammen med en jeg aldri har møtt før og som visstnok bare hadde vært der et par uker. Første han sa til meg var "så fint at vi får en søt jente til å jobbe" og "hadde jeg visst det var du som kom hadde jeg bedt deg komme tidligere". Greit nok, jeg overså det og smilte bare. Jeg står i dataområdet, han trenger dataen og legger hendene på midja mi og dytter meg litt unna. Dette skjer flere ganger og jeg prøver å vise at jeg ikke setter pris på det, vrir meg unna og sier at han ikke trenger å ta på meg hver gang. Han ber meg ta handa hans når han skal vise meg noe(gjør det ikke), og hver eneste gang han går forbi meg skal han ta på meg på en eller annen måte. I tillegg kommer han med kommentarer som "takk, love of my life". Jeg har mange mannlige kollegaer som kan gi meg en klem, ta på meg vennskapelig, si tulleting etc, så jeg er ingen snerpe, men denne fyren kjenner jeg ikke i det hele tatt. Begynte faktisk å tenke "seksuell trakassering", noe jeg aldri har kjent på før. Tror ikke han mente noe med det, men fyren var spansk, så det kan være det er slik det er med kulturen der. Har dere andre opplevd slike ting og hvordan takler dere det? Jeg kjenner at jeg kommer til å si nei om jeg må jobbe med ham igjen. Endret 16. januar 2010 av Emmanuelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megvel Skrevet 16. januar 2010 #2 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg hadde sagt til ham at jeg ikke var komfortabel med det. Hvis ikke han holdt seg unna hadde jeg tatt det opp med sjefen. Og du er hvertfall ikke snerpete! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #3 Del Skrevet 16. januar 2010 Jepp. Mannen har et par kompiser som er glad i å klå på meg. Jevnt over hyggelige og sjarmerende menn, og ettersom det stort sett dreier seg om samme type tafsing som du nevner, med 5 i promille. Så driter jeg i det. I edru tilstand er de alltid mer tilbakeholdne men får en klem om det passer slik. Men jeg KJENNER disse gutta, OG konene deres. (Som forøvrig og kan henge over meg og prate siklende i ørene mine i fylla...jeg er avholds.) I arbeidssituasjon derimot, hadde jeg hoppet i taket og BANNA høyt. Jeg ville sagt fra på en hyggelig måte. Og hjelper det ikke så hadde jeg ikke ønsket å jobbe sammen med personen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. januar 2010 #4 Del Skrevet 16. januar 2010 Høres utrolig ubehagelig ut. Jeg har opplevd noe lignende på trening en gang. Totalt fremmed mann som kom og skulle vise meg en øvelse. Da måtte han selvsagt holde rundt livet mitt. Veldig ekkelt og vanskelig å forholde seg til sånn på sparket. Syns du skal melde fra til nærmeste leder slik at h*n kan ta det opp med personen. Eller bestemme deg for å sette han skikkelig på plass selv hvis noe lignende gjentar seg. (problemet er vel at det er så "vagt" og vanskelig å sette fingeren på ofte. Og det er jo også sånn at samme ting oppleves forskjellig etter hvem som gjør det. Så hvis "Ola" klapper deg på ryggen og det bare er koselig blir det vanskelig å si fra til "Per" som gjør det samme men som føles ekkelt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 16. januar 2010 #5 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg tror definitivt det er en kulturgreie, men uavhengig av hvor både han og du kommer fra og hvor dere er skal han oppføre seg på en måte du er komfortabel med. Prøv én vakt til å si det rett ut til ham (brutalt ærlig og avvisende hver gang han er i nærheten av deg), deretter går du til sjefen og leverer en formell klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 16. januar 2010 #6 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg har opplevd noe lignende en gang og da så jeg rett ut at han skulle gi f*** i å ta på meg! Og hvis ikke han sluttet med det umiddelbart ville jeg gå til sjefen. Mulig jeg er snerpete, men mine intimgrenser bestemmer jeg faktisk selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #7 Del Skrevet 16. januar 2010 Oioi, høres ubehagelig ut ja. Si det rett ut at du ikke tolererer at han gjør sånt! Om han "egentlig" er en sympatisk person så respekterer han deg da, hvis ikke bør du ta det videre til sjefen deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 16. januar 2010 #8 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg hadde også sagt ifra. Men jeg er ikke redd for å si slikt rett ut, så jeg hadde nok sagt det allerede noe ala "Kan du slutte å ta på meg, jeg synes ikke det er komfortabelt" burde jo holde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #9 Del Skrevet 16. januar 2010 Det er nok litt kulturellt, ja er bare "sydligere" mannfolk jeg ahr opplevd dette med. Norske mannfolk er flinkere til å lese signaler angående slike ting, og mer forståelse for at kvinner ikke liker det, Jeg studerte med en slik en, en tyrker, og jeg klikka til slutt. Han holdt seg unna meg da. Men da hadde jeg først prøvd hinting flere ganger, til slutt sagt rett ut at jeg ikke likte det på en pen måte, deretter sagt det på en streng måte, og til slutt så ble det nok og jeg kasta en bok etter ham mens jeg skrek til ham. Først da slutta han... Så om du skal jobbe med han igjen, si at du er norsk, i Norge tar vi ikke på hverandre og mens vi er på jobb er vi profesjonelle. Tar han det ikke til etterretning da hadde jeg gått til lederen og tatt det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #10 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg synes virkelig synd på de jentene i de landene hvor det er vanlig å ta på jenter på denne måten. Det må jo være et helvete! Kjenner jeg blir litt forbanna over dette, bare av å tenke på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 16. januar 2010 #11 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg ville sagt klart i fra om at jeg ikke godtok det. Hvis det er noe jeg ikke takler er det folk som tror de har rett til å ta på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 16. januar 2010 #12 Del Skrevet 16. januar 2010 Om du ikke kjente ham trår han over alle grenser og "regler" vi har i Norge i arbeidslivet. Om han hadde vært en kjent og kjær kollega hadde det vel ikke vært så ille eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oz- Skrevet 16. januar 2010 #13 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg opplevde det samme da jeg jobbet som servitør en periode. Først forsøkte jeg å holde meg unna vedkommende, men dte ble vanskelig da vi ofte var veldig få på jobb. Så jeg sa fra til nærmeste overordnede, som fortalte at de hadde fått tilsvarende klage før og denne gangen skulle gi ham en formell advarsel. Etter det ble det helt slutt. Det ble litt kleint på jobb etter dette, men absolutt bedre enn da han holdt på sånn. Han var forøvrig sør-amerikaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 16. januar 2010 #14 Del Skrevet 16. januar 2010 Se stygt på ham, og si at han får holde fingrene unna. Hvis han ikke hadde gitt seg, hadde jeg truet med å rapportere oppførselen videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepe Skrevet 16. januar 2010 #15 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) følte meg plutselig for gjenkjennelig:p Endret 16. januar 2010 av Pepe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #16 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg tror det ligger i kulturen til denne mannen, spanjolene er veldig direkte og 'lidenskapelige' ovenfor kvinner. Si slutt, nei, stig unna når han kommer for å ta borti deg og flytt vekk armene hans om han får kloa i deg. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 16. januar 2010 #17 Del Skrevet 16. januar 2010 Be han holde fingrene vekke fra fatet. Takler han ikke det så er det sjefen neste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjolle Skrevet 16. januar 2010 #18 Del Skrevet 16. januar 2010 *grøss* Hadde dette skjedd meg hadde jeg sagt kraftig ifra. Nå er ikke jeg "klemme-typen" fra før av heller. Dersom en ukjent kollega hadde tatt på meg gjentatte ganger hadde han fått høre at dette tolererer jeg ikke. Det er noe annet med et vennskapelig klapp på skulderen av en kjent kollega men der går grensen. Når det blir holding rundt livet og denslags hadde jeg nok tatt en "cesar milan" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #19 Del Skrevet 16. januar 2010 Ta en cesar milan ja ! Et raskt kakk i nakken mens du TCHer høyt..Fungerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 16. januar 2010 #20 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg syns ikke du er snerpete i alle fall, syns alle og enhver skal få bestemme hvor sin egen grense går. Det er en dame på min jobb som er en ekstrem-klemmer. Det skal klemmes for ALT, og jeg er overhodet ingen klemme-person. Jeg sa i fra til slutt at jeg syns det er ubehagelig, men at det ikke betyr at jeg misliker henne. Nå slipper jeg klem, og får smil istedet. Det holder lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå