Gå til innhold

Ekstern hard disk

Fremhevede innlegg

Gjest MissBella
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en ekstern hard disk men har ikke så mye peiling på data. Så trenger litt hjelp. Jeg trenger det fordi jeg har så mye bilder og skolegreier lagret på laptopen.

En som er enkel til å bruke, god lagringsplass og ikke altfor dyr.

Hvilken har dere?

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler denne. Har den selv, og er den eneste harddisken som ikke går i gulvet (siden den ligger flatt) og blir ødelagt. Og med 1TB har du maaasse lagring :)

Gjest epleknollen
Skrevet
Anbefaler denne. Har den selv, og er den eneste harddisken som ikke går i gulvet (siden den ligger flatt) og blir ødelagt. Og med 1TB har du maaasse lagring :)

Virker som et klokt valg.

Til TS: På rimelige harddisker ikke forskjellene enorme, så om en senere i tråden sier han var misfornøyd med akkurat den som her blir anbefalt, skal du ikke bry deg med det. Sånn vll det alltid være. I tillegg har du garanti.

1tb dsik til under 800 er et godt kjøp og har, som sagt over, maaaase plass

Skrevet
Anbefaler denne. Har den selv, og er den eneste harddisken som ikke går i gulvet (siden den ligger flatt) og blir ødelagt.

De aller fleste harddisker kan jo legges flatt, da. Jeg har en western digital og en hp, begge funker greit. Sats alltid på mer lagringsplass enn du tror du trenger. Husk Bill Gates' berømte "640K ought to be enough for anybody" :)

Skrevet

Ja det kan de, men er ikke alle som er designet slik at de ligger stødig.

Skrevet

Jeg har denna her, fornøyd!

greit å kjøpe 1tb, koster jo like lite som alle andre nesten da.

Skrevet

Seagate er kvalitet og det merket de profesjonelle foretrekker. Dersom du har Firewire-kontakt på maskinen din ville jeg anbefalt å kjøpe en disk med det. Jeg selv bruker FW og selv om den teoretiske hastigheten er mindre er den i praksis nesten dobbelt så høy. Jeg selv er i ferd med å kjøpe denne...

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2435309;c:36116

Skrevet
Jeg selv bruker FW og selv om den teoretiske hastigheten er mindre er den i praksis nesten dobbelt så høy.

Jaaa! Firewire kjører på en egen controller, USB kjøres som et "program" av prosessoren. Hvis prosessoren har noe annet å gjøre (og det har den alltid i praksis) blir det mindre kapasitet tilgjengelig for USB. Firewire lever sitt eget liv uavhengig av prosessoren og må aldri dele kapasitet med annet som foregår. Rett og slett en bedre standard enn USB, men mer krevende for produsentene.

Skrevet

Seagate.

Kjøpte min på Clas Ohlson. Kosta vel 799 kr.

• 2 uker senere...
Gjest VinglePetter
Skrevet
Endte opp med å kjøpe denne på Clas Ohlsson for 998kr:

http://www.lacie.com/no/products/product.htm?pid=11064

Noen som kjenner til det merket? Lacies?

Det spiller stort sett ingen rolle hvilket merke du kjøper på slike enheter. Det viktigste du må vite er at at du ikke lagrer bilder, musikk og dokumenter kun på ett sted. Du må ALLTID ha disse dataene liggende minst TO steder. Du må regne med at en av lagringsmediene går i stykker. Enten harddisken i datamaskinen din, eller den eksterne disken.

Backup er ikke backup hvis du bare har det ett sted. Da er du like sårbar som du var før du "tok backup".

Skjønner?

Skrevet

Jeg har en slik, og er kjempefornøyd.

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2165708

"bare" 500 G, men det som er fantastisk med denne er at den er så liten! Bare 12 x 8 x 1,5 cm, altså mindre enn lommeboka mi. Da er det kjempelett å ta med seg hele bildegalleriet, eller arkivskapet, eller hva det måtte være. I tillegg superenkel i bruk.

:)

Gjest MissBella
Skrevet
Det spiller stort sett ingen rolle hvilket merke du kjøper på slike enheter. Det viktigste du må vite er at at du ikke lagrer bilder, musikk og dokumenter kun på ett sted. Du må ALLTID ha disse dataene liggende minst TO steder. Du må regne med at en av lagringsmediene går i stykker. Enten harddisken i datamaskinen din, eller den eksterne disken.

Backup er ikke backup hvis du bare har det ett sted. Da er du like sårbar som du var før du "tok backup".

Skjønner?

Jepp! Jeg er klar over det! Takk!

Gjest MissBella
Skrevet
Bra å se at du endte opp med FW. Det er virkelig en stor fordel. Jeg for min del blir like frustrert hver gang jeg må tilbake til USB av ymse grunner.

Jeg er faktisk veldig fornøyd med den. Glad jeg endelig har et sted til hvor jeg har bilder og skolearbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...