Gå til innhold

Barndomsvenn eller fiende?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest_fortvilet
Skrevet

Jeg vet ikke lenger hva jeg burde gjøre. En barndoms venninde som bor få hus bortenfor meg går meg så til de grader på nervene, men jeg husker fremdeles tiden da vi var sveisa sammen. I dag er hun fullstendig uspiselig, hun er frekk og ser ned på meg, hun prøver konstant å rakke ned på meg til tilfeldige mennesker vi møter på butikken. Jeg forstår ikke hvorfor hun driver med dette, det gangner jo ingen, og alle komentarene hennes om at hun 'ga' meg to måneder før jeg ble gal av jobben jeg fikk for et halvt år siden var virkelig sårende. Tilogmed den gangen jeg lot henne prøve å kjøre bilen min ertet hun meg med å kjøre overdrevent nær en parkert bil mens hun bare gliste av reaksjonen min.

Når vi tar henne med på byen blir vi sittende alene i en krok fordi hun kan plutselig finne på å si ting som at hun ønsker å brenne bildene på veggen eller snakke i flere timer om et internettspill.

Nåhar hun bestemt seg for å begynne på det samme yoga kurset som meg, og jeg som ikke tåler mer enn tjue minutter med henne før jeg merker at meg lukker meg inn.

Hun er fortsatt jenta jeg lekte med på førskoleklubben, men jeg liker ikke personen jeg blir rundt personen hun har blitt. All kritikken og den konstante forelesende stemmen gjør meg mutt og innesluttet, og jeg greier ikke lenger å prøve å hjelpe henne å finne en jobb, siden hun åpenbart liker arbeidsledigheten bedre enn å ta en jobb som er mindreverdig i hennes øyne.

Til tross for allt dette er det vanskelig å bryte meg vekk, etter at hun ble ferdig med utdannelsen sin nekter hun å ta noen jobb som betaler mindre enn 400 tusen og sitter hjemme hele tiden bortsett fra når jeg eller morra hennes drar henne ut. Hun sitter på nette til klokka tre eller fire, tilogmed den uka nav sendte henne på utplasering. Hadde hun jobbet ville hun antagelig blitt sendt til alcan for spillavhengighet.

Jeg kan åpenbart ikke fikse livet hennes, men det har kommet til et punkt hvor jeg ikke lenger gidder å prøve, og det bekymrer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt henne ut. Enten i klartekst, eller ved å forsvinne fra henne, ikke ta telefonen, vær opptatt når hun spør. Dette er ikke vennskap det er tortur.

Det er ikke noe å lure på. Du skylder henne ikke noe. Du har ikke forpliktelser til å omgåes mennesker som gjør deg dårlig.

Sett ned foten!

Skrevet

Det høres ut som du trenger avstand til henne ja. Slik du beskriver henne har hun ganske omfattende sosiale problemer (høres ut som hun kunne fått en diagnose, uten at jeg skal spekulere), som det ikke kan forventes at du skal håndtere. Med mer avstand kan det også hende du orker å ta litt kontakt innimellom uten at det bare føles som en plikt.

Gjest ingennick
Skrevet

jeg har hatt to barndomsvenniner som har oppsøkt meg etter 10 års fravær.. som jeg var veldig spleisa med i barndommen... å fy faen for noen forbanna hespetre de har vært mot meg.. Rakka ned på meg og tråkka så fort de fikk sjansen.. skikkelig jævlige begge to.. og dessverre så ventet jeg litt for lenge før jeg kuttet de ut..

det er akkurat som folk du har kjent før kan tillate seg å ikke ha noe som helst respekt for deg som person..

gjør deg selv en tjeneste pøkk de i ræva sånn at de endelig får noe å syte for..

Skrevet

Hun tilfører deg tydeligvis ingenting godt, så hvorfor ikke kutte henne ut?

Skrevet
Hun er fortsatt jenta jeg lekte med på førskoleklubben

Eeh, nei. Såklart ikke.

Gjest gjest_fortvilet
Skrevet

Det gikk ganske fort opp for meg at dagen min var ødelagt når hun bestemte seg for å gå på det samme yoga kurset, jeg hadde gledet meg til å finne en ro i hverdagen. Men hva skal jeg gjøre? Be henne ta et annet kurs? Si jeg ikke vil ha henne der?

Skrevet
Det gikk ganske fort opp for meg at dagen min var ødelagt når hun bestemte seg for å gå på det samme yoga kurset, jeg hadde gledet meg til å finne en ro i hverdagen. Men hva skal jeg gjøre? Be henne ta et annet kurs? Si jeg ikke vil ha henne der?

Du kan be henne ta et annet kurs, men hun har like mye rett som deg til å ta akkurat det kurset hun vil.

Hva med å si du ikke vil ha noe med henne å gjøre og ignorere henne hvis hun tar samme kurs som deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...