Gjest Marijenta17! Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Typen min er opprindelig fra Kosovo (kom til Norge da han var liten guttunge) og vil ha meg med på biltur gjennom Kosovo, samt deler av Serbia, Montenegro og Albania. Vi snakker aldri om åssen ting er der nede. Ikke det negative i alle fall, mitt inntrykk er det jeg hører i media og av venner. Jeg synes mye høres mildt sagt hårreisende ut og skummelt!! Han såg så blid ut da han foreslo det, og visste meg bilder av steder han ville vise meg. Jeg smilte bare og sa at det kanskje hadde vært fint! Før jeg deler min skeptis med han lurer jeg på om du har egne opplevelser fra landerne du kan skrive her!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Er en stund siden det var uroligheter på Balkan! Jeg personlig ville ikke reist dit, rett og slett fordi jeg ikke har interesse av det. Gutten har kjente og kjære der, bli med!
Gjest redstar Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Hei:) Jeg skal også på biltur ned til serbia, skal kjøre Dk, tyskland, østerrike, slovenia, bosnia, kroatsia og serbia. Samboer har familie i serbia(også i bosnia, montenegro) og er derfor vi hovedsaklig skal være her, og jeg gleder meg! Jeg har aldri vært i noen av balkan landene, men jeg har lest en del på nett, hørt med familien hans osv og det er ikke så urolig der nede slik det var da krigen var der. Det er enda fattig og man bør ikke gå alene på kvelden, og det er også visse veien man ikke skal gå/kjøre på når natten kommer. Slik jeg har forstått det så er det om natten "det skjer" men er egentlig trygg da det ikke er så voldsomt så det var for noen år tilbake. Jeg og min samboer har snakket mye sammen da jeg også har vært litt skeptisk(om hvordan forholde meg, hva som evnt kan skje, pass/identitetskort osv) men nå etter å ha snakket litt med familien hans og goolet litt rundt på nettet, så er jeg mer trygg og det er faktisk noen turister der nede og familien hans sier at det ikke noe å frykte, dem er mer redd for hva jeg kommer til å se/tenke når jeg ser hvordan det er der nede(hus,veier,ødeleggelser osv). Det er veldig fattig der, og det er ikke samme standar som her, og man kan få "sjokk" av å se hvordan dem lever der, har min sambo sakt til meg men han mener jeg er helt trygg så lenge jeg ikke finner på å vandre rundt alene på nattetid.. Jeg vet også at man skal holde seg vekke fra elven(den som går imellom serbia og bosnia) på nattetid da han en gang hadde vært her alene og det var ikke noe bra:( Familien hans skal også ned og dem har også en datter på 14 år som også har blitt med hver eneste år og hun sier selv at det ikke er noe og frykte. Tror gjerne at vi blir redde og skeptiske da vi vet veldig lite om disse landene, men jeg tror du kommer til å ha en fin ferie jeg Jeg gleder meg masse ivertfall! Håper du får en fin tur:)
Bernardette Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg med tanke på sikkerhet osv, men det er som hun over nevner; veldig annerledes enn hvordan vi har det i Norge. Jeg har venner fra hhv. Kroatia og Bosnia som bor i Norge og har giftet seg med norske mennesker, og alle de reiser ned dit så ofte de kan, helst hver sommer, og elsker det! Jeg har også en brevvenn i Bosnia og hun forteller mye om svært fattige kår og vanskelige situasjoner, men likevel kan jeg ikke se på det som en negativ erfaring å reise gjennom disse landene. Snarere tvert imot, skulle gjerne ønske jeg kunne gjøre det samme!
Gjest lolita___ Skrevet 15. mai 2010 #5 Skrevet 15. mai 2010 Hei du er selv fra Bosnia,og det er 16 år siden krigen.Jeg er selv fra en storby så jeg kan ikke fortelle deg om hvordan det er i de andre landene for det aner jeg ikke.Bosnia (Sarajevo) er en nydelig by og du vil nok bli positiv overasket over den byen og hvertfall ikke beskrive menneskene eller byen som fattig.De går bedre kledd enn både meg og deg.Det er forsatt ett utviklingsland og enkelte steder er det mye fattigdom.Jobbmulighetene er lave og derfor sliter folk.Om du lurer på noe mer er det bare å spørre:) Tror du vil få en fin tur,kos deg masse:)Annbefaler deg å besøke Sarajevo
Bernardette Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Hei du er selv fra Bosnia,og det er 16 år siden krigen.Jeg er selv fra en storby så jeg kan ikke fortelle deg om hvordan det er i de andre landene for det aner jeg ikke.Bosnia (Sarajevo) er en nydelig by og du vil nok bli positiv overasket over den byen og hvertfall ikke beskrive menneskene eller byen som fattig.De går bedre kledd enn både meg og deg.Det er forsatt ett utviklingsland og enkelte steder er det mye fattigdom.Jobbmulighetene er lave og derfor sliter folk.Om du lurer på noe mer er det bare å spørre:) Tror du vil få en fin tur,kos deg masse:)Annbefaler deg å besøke Sarajevo Er du fra Tuzla?
Gjest redstar Skrevet 15. mai 2010 #7 Skrevet 15. mai 2010 Du har ingenting å bekymre deg over, jeg gleder meg ivertfall MASSE til vi drar ned i sommer
Gjest Hard Ride Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 (endret) Jeg ville heller ikke bekymret meg, men man bør fortsatt være årvåken. http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5ht88qdBJ9oRf0_ezb6TlEDNcT3yg Siden du skal innom nabolandene også er det verdt å huske på at grenseområdene har en del aktiviteter pga. bl.a. våpensmugling. Kanskje noe å huske på når dere skal passere grensevakta? Ellers har jeg lite peiling på hva som skjer der nede. Endret 15. mai 2010 av Hard Ride
Tussilago_2 Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Hei Jeg har vært endel i kosovo i det siste, og føler meg absolutt helt trygg.... Har hørt at det kan være problemer i mitrovica og at når du får stempel i passet i kosovo bør du be om stempel på eget papir siden de ikke godkjenner dette i serbia eller russland (ikke noe problem om du ikke skal tilbake dit...) Jeg synes kosovo er nydelig, utrolig mange fine resturanter og masse god fersk fisk;-) (kommer fra elver og dammer rundt resturantene...) Du må forbrede deg på å møte masse militære og bevepnet militær/politi, om man i kosovo kjører forbi serbiske kirker kan det hende du må forbi kontroll poster (som skal passe på at det ikke skjer noe galt der... Ble redd første gangen og lurte på om min kjære tok meg med inn i en krigssone, men nå er verken jeg eller mamma redd...;-) Anbefaler det absolutt og ser ingen grunn til å være bekymret om du da ikke oppholder deg rundt mitrovicia (men vet ikke det med mitorvica sikkert, da jeg ikke selv har vært der...) Ellers har jeg kjørt rundt i kosovo og derfra dratt over til montenegro (for oss som liker strandliv;-) Ha en strålende tur;-) Mye fint å se, og jeg er glad jeg har sett det nå og kjenner mer til i historien, er redd for at mange av tingene som viser hvordan ting var endrer seg etter som landene blir rikere... Hadde forresten et problem i kosovo, at jeg ofte fikk tiggere (sånn som i Oslo...) gående etter meg å be om penger, men heldigvis hadde jeg aldri noe på meg... (min kjære hadde æren over ansvaret for verdisaker...) Kanskje litt langt og ufullstendig dette her, men ønsker deg god reise og bare spør om du lurer på noe;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå