Gå til innhold

Til Alison og alle som har peiling på lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære Alison har forstått det slik at du har meget god peiling på alt som har med lån etc ,,

Lurte derfor på en ting , Jeg har solgt leiligheten min og skal ta lån i gjenn til sommeren kommer da til å ha 850 000 i egen kaptial og vil gjerne høre om jeg kan få et lån på 1.350 000 ,-

Tror du/dere det er mulig ?

Jeg er omtrent 23 og har fast jobb 100% stiling , men ikke en inntekt på mer enn 265 000 i året , ( men dette er uten overtid)

saken er at jeg kan godt legge inn 150 000 mere i egen kapital og ta 150 000 mindre i lån , men jeg ønsker sterkt å ha de 150 tusen til en buffer i tilfelle det skulle skje noe.. så saken er at vil banken gå med på det eller vil de be meg legge inn alle pengene jeg har?

På forhånd tusen takk for hjelp :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dessverre et lån på 1 350 000,- blir altfor mye for deg (at du har så mye egenkapital har jo ikke noe å si, du skal fortsatt betjene et lån på 1 350 000,-). Bankene regner jo ca 2,5-3 ganger inntekt, noe som vil si at du ikke kan få mer enn ca 750 000,- i lån (det kan jo godt hende noen banker er "greie" og gir deg mer). Vil også tro at det blir veldig vanskelig å betjene for deg. Hva når renta går opp? Bare med en rente på 5% så vil det (med 30 års løpetid) være utgifter på 7300,- eller noe bare i avdrag og renter. I tillegg kommer jo evt husleie hvis det er borettslag, eller kommunale avgifter osv hvis det er selveier. Tror det blir veldig trangt, du har vel utbetalt en rundt 15 000,- i mnd?

Skrevet

hei takk for svar , jeg betjener jo lånet jeg har hatt til i dag med 9230 kr og det har gått helt greit + fellesutgifter på nesten 3000. årslønnen jeg har mevnt er etter skatt er trukket .

pleier som regel å ha ca mellom 21 og 22 tusen i månden utbetalt.

Skrevet
hei takk for svar , jeg betjener jo lånet jeg har hatt til i dag med 9230 kr og det har gått helt greit + fellesutgifter på nesten 3000. årslønnen jeg har mevnt er etter skatt er trukket .

pleier som regel å ha ca mellom 21 og 22 tusen i månden utbetalt.

Men hva er årslønnen din da, altså før skatt? Det er jo dette som er det viktige her.

Skrevet
Men hva er årslønnen din da, altså før skatt? Det er jo dette som er det viktige her.

Jepp, det er bruttolønn banker ser på, så regnet med det var det du hadde oppgitt.

Skrevet

Det skal ikke være noe problem for deg å betjene ett lån på 1350000 over 25-30 år. Er du flink økonomisk så klarer du det på 20 år om du vil. Med utgangspunkt i forrige rentetopp vil du trolig måtte ut med ca 8500-9000 pr mnd på det meste om du får ett fornuftig lån av banken.

Skrevet

Hei den er 367tusen dette er før det trekkes skatt.

Skrevet
Det skal ikke være noe problem for deg å betjene ett lån på 1350000 over 25-30 år. Er du flink økonomisk så klarer du det på 20 år om du vil. Med utgangspunkt i forrige rentetopp vil du trolig måtte ut med ca 8500-9000 pr mnd på det meste om du får ett fornuftig lån av banken.

Hørtes bra ut :) , har tenkt meg å ha ca 20 års nedbetaling tid.

Men det jeg ogå lurte på her var , om banken vil la meg beholde

150 000 som jeg har ekstra til en privat buffer , eller vil de kreve at jeg putter de inn i egenkapitalen jeg skal ha til lånet ? altså at de da mener jeg burde legge de til og heller kun ta 1.2 i lån

er det noen som vet ?

Hjertelig takk for hjelpen alle sammen :)

Skrevet
Hørtes bra ut :) , har tenkt meg å ha ca 20 års nedbetaling tid.

Men det jeg ogå lurte på her var , om banken vil la meg beholde

150 000 som jeg har ekstra til en privat buffer , eller vil de kreve at jeg putter de inn i egenkapitalen jeg skal ha til lånet ? altså at de da mener jeg burde legge de til og heller kun ta 1.2 i lån

er det noen som vet ?

Hjertelig takk for hjelpen alle sammen :)

Det spørs helt hvor mye de syns du kan betjene.

Hvis de tar 2,5 - 3x inntekt vil du fortsatt bare lande på ca maks 1,1 mill, men det er jo forskjell fra bank til bank.

Gjest Gjest_123_*
Skrevet

Det er klart det betyr noe med EK!

TS: Du sitter veldig godt i det, det bør ikke være noe problem å få et lån på den størrelsen mtp. at du har all den egenkapitalen.

Jeg vil ikke anbefale deg å sitte på hele 150 000 som buffer, men det bør du kunne få velge selv.

Vet om mange som tjener endel mindre enn deg og ikke har egenkapital i det hele tatt som har 1,2 million i lån alene.

Skrevet

Det er ikke mulig å komme med noe fasitsvar på om du får det lånet du ønsker eller ei. 1.350.000,- er mye lån i forhold til inntekt. Har du ikke bil, barn eller andre lån kan det gå med et så stort lån, men du blir veldig sårbar for endringer i rente eller endringer i din egen økonomi. Du må gjøre regning med å forsake ting som andre tar som en selvfølge når renten går opp. Skal du ta opp et så stort lån vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ha en uførhetsforsikring eller gjeldsforsikring.

Om du får beholde 150.000,- av din EK kommer an på hva banken mener det er forsvarlig for deg å ha i lån.

Ta kontakt med banken for å sjekke hva slags muligheter du har. Har du planer om å kjøpe bolig i løpet av de neste 6 månedene bør du også skaffe deg et finansieringsbevis. Om du ikke har tenkt å søke lån/finansieringsbevis riktig enda kan du kontakte banken (ta gjerne en telefon) for å få en pekepinn på hva som er realistisk.

Skrevet
Det er ikke mulig å komme med noe fasitsvar på om du får det lånet du ønsker eller ei. 1.350.000,- er mye lån i forhold til inntekt. Har du ikke bil, barn eller andre lån kan det gå med et så stort lån, men du blir veldig sårbar for endringer i rente eller endringer i din egen økonomi. Du må gjøre regning med å forsake ting som andre tar som en selvfølge når renten går opp. Skal du ta opp et så stort lån vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ha en uførhetsforsikring eller gjeldsforsikring.

Om du får beholde 150.000,- av din EK kommer an på hva banken mener det er forsvarlig for deg å ha i lån.

Ta kontakt med banken for å sjekke hva slags muligheter du har. Har du planer om å kjøpe bolig i løpet av de neste 6 månedene bør du også skaffe deg et finansieringsbevis. Om du ikke har tenkt å søke lån/finansieringsbevis riktig enda kan du kontakte banken (ta gjerne en telefon) for å få en pekepinn på hva som er realistisk.

Hei tusen takk fo svar :) , jeg har ikke barn eller bil og heller ikke andre lån ,

Jeg skal gifte meg til neste vår og da kommer mest sannsynelig mannen min til å flytte inn hos meg eller at vi kjøper noe annet sammen ( han er også gjeldsfri ) og han tjener litt over 400 før skatt , så kansje kan det hjelpe noe vist det ikke skulle gå i det hele tatt , men jeg ville så gjerne kjøpe meg et eget .. men men får se ann , tusen takk for gode råd ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...