Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.. Jeg er nå 30 uker på vei med min første. Jeg har veldig lyst til at barnet skal lære seg to språk.

Dette fordi jeg har deler av min familie i USA.Jeg har veldig lyst til at barnet mitt skal kunne snakke med bestefaren og bestemoren uten at jeg må oversette.

Noen som har erfaringer med dette??

Hvordan skal jeg gå frem?

Burde jeg snakke mye engelsk med barnet?

Har kjøpt eventyrbøker og cd'er med barnesanger fra USA.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har en utrolig evne til å tilegne seg flere språk! Tenk på de som har foreldre med 2 forskjellige nasjonaliteter og som i tillegg snakker norsk!

Men obs...barn som lærer seg flere språk samtidig vil gjerne bruke litt lengre tid før de begynner å snakke. Mange blir urolige pga av dette, men etterhvert (4-års alderen) vil disse barna ta igjen for fullt - er gjerne bedre i språket også (de er jo lært opp til å tenke språk/grammatikk på en annen måte enn de som snakker 1 språk).

Må også si at jeg har mest kunnskap om flerkulturelle barn. Da er det kjempeviktig at foreldrene snakker SITT språk til barna, ytterst viktig å være konsekvent med det slik at barna ikke tar etter deres språklige "feil". Barna klarer også derfor etterhvert å sette de forskjellige språkene i "båser" og greier å skille mellom dem.

Jeg kan ikke uttale meg hvordan det blir i ditt tilfelle - der du er norskspråklig men vil gjerne lære barnet et "fremmed" språk. Er du kløpper i det språket du vil lære barnet, så kan du jo snakke det hjemme...hvis det er praktisk mulig.

Eller du kan lære barnet gradvis enkelt-ord, så kan barnet forstå bestemor litt iallefall icon_smile.gif

Lykke til!

12

Skrevet

et råd er å skaffe seg en engelsksprålig au-pair/praktikant hvis dere har mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...