Thomasine Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Hva er forskjell på eBay US og eBay Germany? Er det ulike varer, er det billigere for oss i Norge å bestille varer fra Tyskland? Kort og godt - hva er forskjellene?
venus_ Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 På ebay germany er det selgere fra tyskland, på ebay us er det selgere fra USA. Om det er billigere må du nesten gå inn på hver enkelt vare å sjekke.
Miko Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Hvis du ser nederst på siden er det link til alle de forskjellige eBay-sidene.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Bare husk at Ebay.de (Tyskland) bruker euro og Ebay.com er USA og bruker dollar som valuta. Ebay.co.uk har britiske pund. Min erfaring er at UK er rimeligere på frakt enn Tyskland, men dette må du sjekke i hvert tilfelle. Du kan også sjekke om US-selger bruker First class mail og ikke Priority mail. (Noen ganger er det internasjonal porto fastpris fra selgers side.) Fra UK og Tyskland kan du jo også evt. sende Poste Restante Sverige hvis vareverdien er høy, du vil unngå tilleggsutgifter fra post/ toll og du bor nær grensa.
Bobeline Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Forskjellen er også hvilken kjøpslov som Ebay selgerne må forholde seg til. Den er fraværende i USA hvor selger har lov til å kreve egen pris og sette egne klausuler i forhold til avtalen om kjøp og salg av en vare. Klausulene kan ikke stride med Ebays regler, som gjerne gjelder at selger må godta betaling gjennom PayPal og lignende. Europeiske land har gjerne en kjøpslov og loven i landet er til envher tid gjeldende. Ved bruk av Ebay i Storbritannia er det engelsk lov som ligger til grunn, uavhengig av hvilket land kjøper befinner seg i. Når det gjelder toll og avgifter er det lettere måter å unngå dette på enn å bruke den svenske riksgrensen. Men det krever at selger har kjenskap til norske regler og import mellom private aktører fra utlandet til Norge. Dette gjelder dersom selgeren en handler med er en privatperson og ikke et registrert salgsfirma. Endret 15. februar 2010 av Bobeline
Thomasine Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2010 Mye nyttig info her. Takk. Går meg litt over hodet, men har klart å kjøpe det jeg faktisk lette etter på eBay - skinntøfler til minstelillemann! Etterhvert blir det kanskje mere...?
Miko Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Mye nyttig info her. Takk. Går meg litt over hodet, men har klart å kjøpe det jeg faktisk lette etter på eBay - skinntøfler til minstelillemann! Etterhvert blir det kanskje mere...? Hvis du ser etter klær; vær kritisk. Jeg har kjøpt noen plagg derfra i det siste og er misfornøyd. Ser absolutt bedre ut i annonsen enn i virkeligheten. Har kjøpt noen sportsklær av gode merker, de har vært ok, men vanlige dameklær av ukjente merker har vært bomkjøp. Små i str., rar fasong, dårlig kvalitet, tynt stoff - i det hele tatt, dårlige greier. Og jeg har kjøpt fra forskjellige selgere. Sier ikke at alle klær på eBay er dårlige selvsagt, men vær klar over at ikke alt er like fint som det ser ut. Ville bare nevne det siden du skrev at det hadde "gått deg litt til hodet" for selv om mye er billig så blir det ikke såååå billig når porto blir lagt til.
Thomasine Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2010 Hvis du ser etter klær; vær kritisk. Jeg har kjøpt noen plagg derfra i det siste og er misfornøyd. Ser absolutt bedre ut i annonsen enn i virkeligheten. Har kjøpt noen sportsklær av gode merker, de har vært ok, men vanlige dameklær av ukjente merker har vært bomkjøp. Små i str., rar fasong, dårlig kvalitet, tynt stoff - i det hele tatt, dårlige greier. Og jeg har kjøpt fra forskjellige selgere. Sier ikke at alle klær på eBay er dårlige selvsagt, men vær klar over at ikke alt er like fint som det ser ut. Ville bare nevne det siden du skrev at det hadde "gått deg litt til hodet" for selv om mye er billig så blir det ikke såååå billig når porto blir lagt til. Takk for tips. Skal ha det i minne. Klær er vel ikke det første jeg titter på, sko derimot...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå