Gå til innhold

vil spise minst 5 om dagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan 5 om dagen være?

Nå vil jeg begynne å spise 5 om dagen, men da må jeg finne ut hva som kan være 5 om dagen...

Bare nevn alt dere kommer på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klementiner, appelsiner, blomkål, gulrot, brokkoli, et glass appelsinjuice, eple, pære, tomat og agurk på pålegget, banan feks?

Det er det jeg spiser ihvertfall:) To frukter som mellommåltid. Ekstra agurk og tomat på skiven og appelsinjuice/grønnsaker til middag. Lag en wok og du er på god vei, for jeg mener grønnsaker også er med i disse 5:) Det er ihvertfall sunt og tar ikke livet av deg;) hehe

Skrevet

Spiser også mye bær, som skogsbærblanding, bringebær, jordbær osv, som jeg har kjøpt i store fryste pakker fra Obs'en, og mixer meg smoothies:)

Skrevet

Balansen bør være 3 grønnsaker og 2 frukt, har jeg lest et sted. Pga fruktsukkeret bl.a.

Gulrot eller salat til lunsj. Grønnsaker til middag, ALLTID.

Eple, banan, appelsin, mango, kiwi, eller gjerne bær. Jeg liker frosne bær eller eple med naturell yoghurt og kanel, namnam.

Skrevet

Her står det noen forslag: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/..._om_dagen_35403

5 om dagen vil si ca 750 gram - det høres ganske mye ut, men sånn egentlig er det jo ikke så voldsomt mye :) Husk at ett glass juice teller som 1 av de fem (men uansett hvor mye juice du drikker teller det kun som én porsjon)

Jeg pleier å lage smoothies til frokost - med en banan, et par dl frosne bær og litt juice - blir sånn omtrent 2 av de fem. Et eple og en annen frukt i løpet av dagen, en grei porsjon grønnsaker og belgfrukter til middag (bønner, linser og kikerter teller med) - da har man raskt mer enn 5 porsjoner frukt & grønt.

Skrevet

Jeg pleier å spise 1 yoghurt, 1 brødskive med ost,kjøttpålegg og agurk eller tomat og en kiwi eller et eple til frokost. Og drikke ett glass appelsinjuice.

Det er da 3 av mine 5 om dagen :)

Og til middag blir det da en eller annen rett med minimum 2 typer grønnsaker :)

Skrevet
Jeg pleier å spise 1 yoghurt, 1 brødskive med ost,kjøttpålegg og agurk eller tomat og en kiwi eller et eple til frokost. Og drikke ett glass appelsinjuice.

Det er da 3 av mine 5 om dagen :)

Og til middag blir det da en eller annen rett med minimum 2 typer grønnsaker :)

Hvis denne frokosten skal telle som 3 av 5 om dagen, må du ha 150 gram tomat eller agurk på brødskiva. Og én kiwi veier vel heller snautt nok 150 gram (men et eple teller som 1 om dagen).

Hver av de 5 porsjonene frukt og grønt skal altså være på 150 gram.

Skrevet
Hvis denne frokosten skal telle som 3 av 5 om dagen, må du ha 150 gram tomat eller agurk på brødskiva. Og én kiwi veier vel heller snautt nok 150 gram (men et eple teller som 1 om dagen).

Hver av de 5 porsjonene frukt og grønt skal altså være på 150 gram.

:jepp: Tror det er ganske mange som tenker at "5 om dagen" betyr fem typer grønt om dagen - ikke at det betyr 5 porsjoner.

Skrevet

takker for svar! Bare kom med mer :o) Rosiner kan vel gå som 5 om dagen? Kan egg være 1 av 5?

Dette blir vanskelig, men skal prøve det jeg kan å få til å spise 5 om dagen.

Skal liste opp alt som nevnes her på en liste å se over, ikke alt jeg liker av dette heller. Ikke alt jeg har smakt heller.

Hva er wok? Jeg vet faktisk ikke hva det er. Matinteressen min er den aller minste interressen jeg har og kommer alltid til å være det. Vet bare wok er blanding av ulike ting.

Skrevet

eksempler på mine fem (men tenker ikke på minimum fem, synes bare frukt og grønt er utrolig godt, og spiser det til nesten hvert måltid):

- egenpresset appelsinjuice til frokost.

- eple som mellommat mellom frokost og lunsj.

- salat til lunsj, eller omelett med masse grønt.

- banan som mellommatt lunsj og middag.

- jeg liker ikke poteter/pasta, pleier å spise tre deler grønnsaker til hver del kjøtt/fisk til middag. Trur dette ofte blir 400-500 gram, og derfor tre av dagens grønne.

- oppskåret frukt til lunsj.

- smoothie til mellommat. Har frossen opskåret frukt og bær i fryseren. Går mye i jordbær, bringebær, blåbær, mango og banan, litt yoghurt naturell og egenpresset appelsinjuice i ulike kombinasjoner.

- hjemmelaget brokkoli eller blomkålsuppe til kvelds (posesuppe telles ikke). Finnes også mange gode grønnsaker man kan lage suppe av.

Skrevet
takker for svar! Bare kom med mer :o) Rosiner kan vel gå som 5 om dagen? Kan egg være 1 av 5?

Dette blir vanskelig, men skal prøve det jeg kan å få til å spise 5 om dagen.

Skal liste opp alt som nevnes her på en liste å se over, ikke alt jeg liker av dette heller. Ikke alt jeg har smakt heller.

Hva er wok? Jeg vet faktisk ikke hva det er. Matinteressen min er den aller minste interressen jeg har og kommer alltid til å være det. Vet bare wok er blanding av ulike ting.

Egg er ikke en av fem. Men er kjempesunn kilde til protein så lenge du ikke har høyt kolesterol.

Rosiner ville jeg ikke spist i mengder, de har mye sukker i seg, men kan være gode som smakstilsetning og søtning i f.eks havregrøt.

Ville nok fokusert på å innarbeide frukt og grønt i hvert måltid og som mellommåltid, og i minst mulig bearbeidet form. For eksempel anbefaler jeg det å kjøpe en damprist og dampkoke grønnsaker, da beholder man mye større andel av vitaminer og smak.

Wok er en av mine middagsfavoritter. Bruk wokpanne eller vanlig stekepanne. Fres ca 150 gram kjøtt (kylling/svin/fisk) per person. Fres deretter grønnsaker som brokkoli, gulrøtter, løk, babymais, bønneskudd, champiniong osv... Jeg pleier å blande i litt soyasaus, hvitløk, raspet ingefær og chili, i stedet for å tilsette usunne sauser fulle av koserveringsmidler.

Ellers anbefaler jeg fiskepakker for å få i seg mest mulig grønt. Beregn ca 250 gram fisk per pers. Ha litt olje på et stykke aliminiumsfolie og legg fiskestykket oppå. Oppå dette igjen legger du strimler av gulrøtter, purre og andre grønnsaker du liker som egner seg for ovnsbaking. På toppen har du godt krydder. Jeg bruker ofte fersk dill og et par sitronskiver. Om man liker det er det som et alternativ også godt å smøre inn fisken med sennep eller pesto. Pakk aliminiumsfolien rundt dette å la det steke i ovnen i 20-30 minutter til fisksen er klar.

Skrevet
Balansen bør være 3 grønnsaker og 2 frukt, har jeg lest et sted. Pga fruktsukkeret bl.a.

Gulrot eller salat til lunsj. Grønnsaker til middag, ALLTID.

Eple, banan, appelsin, mango, kiwi, eller gjerne bær. Jeg liker frosne bær eller eple med naturell yoghurt og kanel, namnam.

:enig:

Vitaminene fra frukten er kjempebra, med 5 frukt om dagen er f.eks dårlig nytt for tennene.

Jeg prøver å dampe grønnsaker/spise de rå fremfor å kose, for å få nyttet mest mulig av næringen. Tomat eller paprika oppå ost på brødskiva er jo godt, rød paprika har høyere innhold av vit enn grønn og gul. Avokado er også veldig bra som 1 av 5, da får du i deg sunt fett i tillegg.

Skrevet

Jeg er relativt matinteressert og glad i frukt og grønt, men synes ikke det alltid er så lett å få spist 5 om dagen. Kanskje fordi jeg spiser litt få måltider om dagen, er f eks ikke flink til mellommåltider. Noe som hjelper, men som du kanskje ikke synes frister ettersom du ikke er interessert i matlaging, er å lage mer fra bunnen av. Hermetiske tomater og diverse friske eller frosne grønnsaker i det man lager blir fort 2-3 av 5. Og å venne seg til å bruke erter, linser og belgfrukter er jo genialt, metter godt og er veldig sunt samtidig som det altså går inn under 5 om dagen.

Selv om frysetørring skal være bra for å bevare næringsstoffer, hjelper ikke det så mye når produsentene erstatter mye av råvaren med verdiløs "fyllmasse". Men om du f eks lager posesupper, ha i ekstra grønnsaker. Grønnsaker som gulrot, kålrot, sellerirot, løk, potet og vanlig kål holder seg lenge så det går an å kjøpe inn selv om en er alene og ikke vant med å bruke så mye sånt.Frosne lapskausgrønnsaker kan være et alternativ. Skal du spise blomkål/brokkolisuppe, så kok med blomkål eller brokkoli. Uansett veldig lurt å venne seg til å ha grønnsaker til (omtrent) hvert eneste middagsmåltid!

Ellers har jeg gjerne banan i havregrynene til frokost, eller frosne bær i grøt. Og om jeg ikke bruker hele bananaen i frokostblandingen spiser jeg den opp ved siden av. Også kjøper jeg ferskpresset juice (de på flaske), fordi de inneholder mer vitaminer enn de evigvarende fra konservat. Litt dyrere og jeg drikker det ikke hver dag, men synes jeg like gjerne kan kjøpe noe "ordentlig" for de få kronene ekstra.

Hjemmelagd smoothie er også genialt, men jeg synes det blir litt mye pes (eller oppvask) til hverdags, så det er forbeholdt helger og fridager... du kan jo også kjøpe ferdig og sikkert av god kvalitet i butikk, men det koster...

Skrevet

Takker for alle svar.

Men dette blir jaggu ikke lett.

Skal skrive opp alt dere har nevnt (+ det som eventuelt kommer mer) på en liste, og se hva jeg finner ut da.

Så skal jeg skrive opp hva jeg har spist av ting som går under 5 om dagen hver dag.

Det jeg spiser og drikker av de 5 om dager er:

Eple (ikke alltid hver dag) banan (ikke hver mnd en gang) juice (ikke hver måned), gulrøtter (flere ganger i mnd - når jeg har poteter til middag)

Lapskaus kjøper jeg fra varmdisk mellom 1 - 3 ganger i mnd. Betasuppe lager jeg fra bunnen av noen 2-3 ganger i halvåret. Men skal lage betasuppe minst to ganger i mnd fra nå av tror jeg, der er det jo mye grønnsaker.

Skrevet

Absolutt alt av frukt, bær og grønnsaker hører jo med i fem om dagen. I tillegg belgfrukter (bønner, linser, grønne og gule erter, kikerter), tørket frukt (fortrinnsvis uten tilsatt sukker), juice (1 porsjon om dagen - juice inneholder ikke tilsatt sukker, i motsetning til nektar)...

Mye å velge i, altså :)

Skrevet
Takker for alle svar.

Men dette blir jaggu ikke lett.

Hva pleier du å spise til middag, hvis du synes dette er så vanskelig?

Skrevet

spaghetti /makkaroni / penne / pastaskruer med tomatsaus og kjøttdeig eller pølse.

Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrøtter

Stekt fiskepudding med smør, poteter og gulrøtter.

Kokt fiskepudding i hvit saus med poteter og gulrøtter.

Tomatsuppe med makkaroni

Fiskegrateng kjøpt i butikk med poteter og gulrøtter

Pølse i brød

Betasuppe

Lapskaus, mest som jeg kjøper i varmdisk, men også kjøpt i boks fra butikken

Kjøttkaker/fiskekaker/røkt kjøttpølse i brun saus med poteter og gulrøtter

Koteletter med brun saus med poteter og gulrøtter

Kjøttboller i løksaus (spiser ikke løken) med poteter og gulrøtter

Diverse annet kjøtt i brun saus med poteter og gulrøtter

Plukkfisk med potet og gulrøtter

Steikt eller kokt fisk med ulike sauser, poteter og gulrøtter

Pomm fri og pølse

Kylling, det kjøper jeg i varm disk og spiser bare kyllingen da, uten noe til.

Hamburger (sjelden)

Pannekaker

Fårikål (har både laget det selv og kjøpt av Fjordland sin)

Det er dette jeg kommer på. Jeg spiser selvfølgelig andre ting til middag også, liker nesten alt av fidsk og kjøtt. Men ikke alt jeg gidder og lage selv innen de to kategoriene. Noe av det jeg har listet opp lager jeg ofte, andre ting sjelden, å noen aldri, men spiser det hos venner eller slekt av og til.

De sausene jeg bruker lager jeg fra bunnen av, unntatt tomatsaus, den liker jeg ikke når den er hjemmelaget.

Lasagne, taco, pita, ris, gryterett og slikt bryr jeg meg ikke om, spiser a.o.t noe av tingene om jeg får det servert. Ost er ikke godt i det hele tatt, syns jeg. Så lasagne f.eks spiser jeg aldri, jeg har smakt det en gang.

Skrevet

Glemte en ting:

Potetstappe og pølse.

Av og til lager jeg fra pose, men jeg lager oftest fra bunnen av. Hjemmelaget potetstappe er jo den beste.

Skrevet

Jeg ville absolutt forsøkt å gi de gulrøttene en liten pause, eller finne litt selskap til dem av flere grønnsaker i flere farger!

Til alt du nevner av kjøtt- og fiskemiddager kan du i tillegg ha kokte grønnsaker som blomkål, brokkoli, grønne bønner, grønne asparges, kokte grønne erter (fra frysedisken)... Ikke nødvendigvis alt på én gang, da. Til fiskeboller og fiskepudding i hvit saus kan alle disse grønnsakene få koke med i sausen, om du vil.

Til all slags fisk er det også godt med en enkel agurksalat - agurk i tynne skiver med ostehøvel, la trekke i en halvtime i dressing av litt vann, 1 ss eddik, 1 ts sukker, litt salt og pepper.

Til grillet kylling kan du ha en grønn salat med tomater i, eller andre ingredienser du liker å ha i salat. Feks avokado er kjempegodt til kylling. Eller du kan ha kokte grønne bønner, kokt brokkoli, kokt asparges...

Til pølser og potetmos er det kjempegodt å lage hjemmelaget rødkål eller surkål (siden du spiser fårikål, regner jeg med at du spiser kål?). Eller kjøpe pose om du foretrekker det. Eller rett og slett kokt sommerkål med smørklatt på i sommerhalvåret - der er nydelig. Kålstuing til kjøttkaker er jo også en slager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...