Gå til innhold

Hvor mye gikk du opp de første 3-4 mnd av svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym-gravid
Skrevet

Hei!

Lurer på hvor mye dere gikk opp de første 3-4 mnd av svangerskapet?

Ved forrige svangerskap gikk jeg ikke noe opp de første tre mnd. Nå har jeg gått opp 3 kilo de første 3 1/2 mnd. Jeg har ikke spist noe annerledes som jeg tror. Merker at jeg trenger en liten frukt innimellom eller en ekstra brødskive, men det gjorde jeg jo forrige gang også.

Har også fått "kjempe"mage i forhold til sist. Er snart i uke 1, og det synes godt!! Forrige gang kunne man nesten ikke se det når jeg var til ultralyd i uke 18. Forrige gang fikk jeg flott hud, denne gangen MASSE og dype kviser! Hvorfor så annerledes?

Føler meg liksom mye større enn alle andre gravide på samme tidspunkt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg gikk opp 2 kg de 3 første mnd pga mangel på aktivitet. Lå bare inne og var kjempekvalm.

Men har gått ned 6 kg igjen, og jeg er 16+1 i dag.

Skrevet

Jeg gikk ikke opp noe de 3 første mnd :) Har 3 uker igjen nå,har til sammen snart lagt på meg 10 kg.

Ang magen din,så vet jeg at mange ofte har sånn når det er andre gang :Nikke:

Skrevet

Jeg la på meg 2 kg da og så 3 kg til i løpet av svangerskapet. Så til sammen 5 kg men så fødte jeg en måned for tidlig så tror nok jeg hadde lagt på meg litt mer siste måneden.

Nå 3 mnd etter fødselen har jeg mistet alle kiloene men dessverre ikke hele magen.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg gikk opp ca 3 kg de første månedene.

Skrevet
Hei!

Lurer på hvor mye dere gikk opp de første 3-4 mnd av svangerskapet?

Ved forrige svangerskap gikk jeg ikke noe opp de første tre mnd. Nå har jeg gått opp 3 kilo de første 3 1/2 mnd. Jeg har ikke spist noe annerledes som jeg tror. Merker at jeg trenger en liten frukt innimellom eller en ekstra brødskive, men det gjorde jeg jo forrige gang også.

Har også fått "kjempe"mage i forhold til sist. Er snart i uke 1, og det synes godt!! Forrige gang kunne man nesten ikke se det når jeg var til ultralyd i uke 18. Forrige gang fikk jeg flott hud, denne gangen MASSE og dype kviser! Hvorfor så annerledes?

Føler meg liksom mye større enn alle andre gravide på samme tidspunkt....

Dette fant jeg på nettdoktor.no.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedse.../gravidkost.php

"En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. trimester.

1. trimester er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

2. trimester er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

3. trimester er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned."

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er 21 uker, og har lagt på meg 7 kg hittil. Synes det er ganske mye, men har likevel lite gravid-mage - det meste har lagt seg på rumpe, lår hofter og pupper.

Ammereserver er det visst har jeg blitt fortalt. hehe

Skrevet

Jeg er snart 22 uker og har gått opp 8 kg siden jeg ble gravid. Trøtthet og tidlig bekkenløsning har gjort at jeg ikke trener noenting lenger, og er lite i aktivitet. Å gå i mitt tempo i 500 meter er overkill, dessverre.

Men jeg spiser sunt og lite snop i det minste.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hei,

nå skal de sies at jeg slet med kvalme og oppkast så gikk ned de første 3 mnd. når jeg endelig sluttet å spy og matlysten kom tilbake (ca. uke 15) begynte jeg endelig å legge på meg igjen.

i uke 18 var jeg tilbake på min startvekt før graviditeten (61kg)

uke 22 : gått opp 4 kg (65kg)

nå spiser jeg som en hest, så er spent på neste veiing hos legen neste uke (har ikke vekt hjemme) :)

konklusjon; hittil (er nå i uke 26) har jeg gått opp 4 kg, men det er nok mer pr dags dato, har bare ikke fått veid meg!

:goodbye:

Skrevet

Jeg hadde gått opp 8 kg når jeg var i uke 12. Gikk opp 19 totalt, hvorav 15 forsvant to første ukene etter fødselen, og de resterende 4 gikk den neste måneden. Nå er lille gutt 6 mnd, og jeg veier 11 kilo mindre enn jeg gjorde når jeg ble gravid...

Skrevet

Har gått ned 4-5kg de første 3 mnd av begge mine svangerskap. På grunn av manglende matlyst og sterk kvalme.

Nå er jeg ikke kommet så mye lenger, men forrige gang gikk jeg opp totalt 8kg før fødsel, og når man legger til de 4 jeg gikk ned, så er det en total vektøkning på 12kg.

Vet ikke hvordan det blir denne gangen, men det ser ut som både magen og vendepunktet fra vektnedgang til vektoppgang har kommet mye tidligere enn sist.

Skrevet

Man får mage fortere andre gang, og dermed må man vel gå opp i vekt litt fortere også? Siden livmora blir større fortere, mer fostervann og slikt? Vet ikke om jeg har gått opp noe, har ikke veid meg, men magen er iallefall større enn første gang (i uke 10) og det begynner allerede å bli litt slitsomt å bøye seg. Det er noe som "stopper" liksom. Slik hadde jeg det ikke før ganske langt uti med førstemann.

Gikk opp ca 11 kilo totalt med førstemann, hadde igjen 2 kg etter fødsel.

Skrevet

Jeh hadde legt på meg 0,5kg i uke 15, men har ikke veid meg siden da.Har ikke vekt hjemme så blir bare veid på jordmorkontroll :) Men jeg tipper jeg har lagt på meg noen kilo til :Nikke:

Skrevet

i uke 20 hadde jeg lagt på meg 1kg

Skrevet

Tror jeg la på meg ca 3 kg frem til uke 18. Det tror jeg hovedsaklig skyldes at jeg gikk ganske mye ned i treningsmengde og -intensitet da jeg fant ut at jeg var gravid.

Skrevet

Jeg har foreløpig ikke lagt på meg noenting. Er 11 uker i dag. Pleier å veie ca 57,5 og i dag viste den 56,8.

Gjest stor mage
Skrevet

Jeg er i uke 11 og har lagt på meg 1 kg. Men jeg har utrolig stor mage! Går i mammabukse og det er lett å se at jeg er gravid. Jeg er ikke spesielt tynn i utgangspunktet, helt normal 63-64 kg og 165 cm. Synes det er rart det ikke gjør utslag på vekta når magen er så stor. Det er ikke bare luft heller for den er stor hele døgnet.

Skrevet

Forrige gang kastet jeg opp flere ganger om dagen mellom uke 5 og 14, og gikk dermed ned 7 kg. Disse kom på igjen etter bare etpar uker med normalt kosthold, jeg gikk opp 12 kg til, mye vann som kom de siste ukene, to dager etter fødsel så var 10 kg borte og 1 år etter fødsel så veide jeg 5 kg mindre enn startvekt.

Denne gangen er jeg bare litt småkvalm, liten matlyst og har gått ned 1,5 kg. Det er veldig individuelt hvor mye man legger på seg og når, noen går opp mye i starten og mindre senere, mens andre går ned i starten og legger på seg på slutten, ingen av delene er unormalt.

Ang. mage i uke 11 - som førstegangsfødende så er det stort sett luft selv om man er like stor hele dagen, jeg hadde tydelig mage fram til uke 13 elns, da krympa den også tok det noen uker før jeg faktisk fikk babymage. ...som andregangsfødende så eser man ut litt fortere gitt... :sjenert:

Skrevet
Ang. mage i uke 11 - som førstegangsfødende så er det stort sett luft selv om man er like stor hele dagen, jeg hadde tydelig mage fram til uke 13 elns, da krympa den også tok det noen uker før jeg faktisk fikk babymage. ...

Det samme opplevde jeg. :)

Gjest MrsC-ii
Skrevet

I det første svangerskapet trente jeg 5 dager i uka og hadde ikke mage før 6. måned og jeg er høy og tynn. La på meg 12 kilo totalt, men først når babyen begynte å vokse selv kom magen. Denne gangen har jeg nesten ikke fått tid til å trene, men mye stress på jobben de to første månedene resulterte i at jeg tok av meg 2-3 kilo. Men nå er jeg i uke 17 og har fått tilbake min normalvekt, men magen har kommet og den første mammabuksa er på plass.

Ser at det er ganske vanlig for andregangsgravide at magen kommer tidligere, ikke nødvendigvis at man har lagt på seg så mange kilo, men magemusklene og livmoren er slakkere og litt større. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...