Gå til innhold

slapp holdning i ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har alltid hatt en dårlig holdning (lut/bøyd) i ryggen når jeg sitter på stoler/i sofa osv.

jeg er veldig bakoverlent, ligger nesten på stolen i stedet for å sitte oppreist..

hvis jeg prøver å sitte oppreist/rett i ryggen blir jeg sliten etter fem-seks minutter og synker sammen

kan noen hjelpe meg med gode råd for hvordan få bedre holdning når jeg sitter?

holder det å MOTIVERE seg og være bevisst på sittestilling

eller

må man trene musklene i ryggen?

eller er det en kombinasjon?

trenger hjelp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare trene på holdningen din og magemuskler.

Skrevet

Trening og å være bevisst.

Dersom du blir sliten etter kun få minutter når du sitter rett på stolen, så vil jeg tro at å trene opp musklene i både mage og rygg vil gjøre deg sterkere i dette henseendet.

Du får også kjøpt spesielle støtter, som du trer over hver skulder og som slik trekker skuldrene dine bakover. Dette tvinger deg til å være rettere i øverste delen ihvertfall.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Begynn å trene Pilates - det er en treningsform som fokuserer spesielt på holdningen vår.

Gjest fisk trådstarter
Skrevet

takk alle sammen, jeg skal til fysioterapaut tenkte jeg, for å lage en treningsplan og få ekspertvurdering på det...

aline, jeg lurer på litt på den støtten du forteller om, er denne en treninghjelp, eller blir det som et korsett (du tar det på, er rett i ryggen, og er en potetsekk når du tar det av igen)

og hva heter merket/butikk man kan kjøpe dette i?

Skrevet
takk alle sammen, jeg skal til fysioterapaut tenkte jeg, for å lage en treningsplan og få ekspertvurdering på det...

aline, jeg lurer på litt på den støtten du forteller om, er denne en treninghjelp, eller blir det som et korsett (du tar det på, er rett i ryggen, og er en potetsekk når du tar det av igen)

og hva heter merket/butikk man kan kjøpe dette i?

Tja, da jeg alltid har vært rett i ryggen selv, så har jeg ikke hatt behov for å bruke det, så har bare sett dem. Vet altså ikke hvordan de føles på kroppen.

Det jeg vet, er at det er brukt i f.eks dansesammenheng, fordi du der skal jobbe med en god holdning,har sett det solgt på noen danseskoler, er faktisk litt usikker på hvor det selges, men det bør en fysioterapaut kanskje vite mer om, om du likevel skal dit. :)

det er nok uansett som en hjelp, slik at du tvinges til å være rett, og selv om jeg ikke tror det er motstand nok til at det i seg selv er noe hjelpeapparat, så vil det hele tiden sørge for at du minnes på det og støtte deg til å være rett.

Skrevet

Den beste treningen for å få god holdning er faktisk å sitte riktig. Og når du blir sliten etter kort tid trenger du å trene på det.

Hvis du trekker skuldrene opp mot ørene, så bak og fører de deretter ned vil de være sånn som de skel være. Pass også på å ikke svaie for mye i ryggen, tenk at du trekker halebeinet inn under deg.

Gjest fisk trådstarter
Skrevet

Mary, hvordan trener man på å sitte riktig?

mener du rett å slett å sette en stol forran et speil, kikke på seg selv kikke riktig helt til man ikke orker mer og så pause og prøve igjen?

et par ganger i uka?

eller alltid når man sitter, enten det er på jobb/på cafe/hjemme i sofaen?

Skrevet

Du bør trene musklene mellom skulderbladene for å bli kvitt lut holdning. Om du trener på et treningssenter kan du få kanskje få veiledning på hvike øvelser du bør trene for å trene opp ryggen din. Men om du går til fysioterapaut er det vel ennå lurere at han/hun kan sette opp et lite treningsprogram til deg.

Jeg prøver å trene opp musklene mellom skulderbladene, men pga en ødelagt nakke er det veldig begreset av øvelser jeg kan gjøre.

Jeg kan prøve å beskrive de her:

1) Ligger på magen med ansiktet ned i gulvet. Armene strekt ut til siden. Så løfter jeg de opp i luften så langt jeg klarer, rolig. Så ned igjen. Gjentar så mange ganger jeg orker.

2) Samme utganspungt som over, men nå har jeg armene litt lenger opp mot hode. Løfter rolig, og rolig ned igjen.

3) Jeg ligger på gulvet på magen, men nå ligger jeg med hode på venstre arm og ser mot høyre. Den høyre armen er strekt ut. Jeg løfter høyre arm opp så langt jeg klarer, rolig. Så ned igjen, rolig. Gjentar så mange ganger jeg klarer. Så gjøres øvelsen omvendt, altså at jeg ligger på den høyre armen og ser mot den venstre.

Håper du får hjelp av en fysioterapaut til å sette opp noen øvelser du kan gjøre!

Skrevet

Jeg mener at du alltid bør tenke på hvordan du sitter, om det er på kafe, hjemme etc. Du kan godt sitte forran et speil, for å øve inn det å sitte 'riktig'. Det er da lurt å være bevisst hvordan du sitter, og faktisk si til deg selv at sånn skal jeg sitte. Du skal strekke rygge oppover, og gjøre skuldrene brede :)

Et annet tips er å se for deg at du har en sløyfe på bhen mellom puppene, og at du skal løfte denne opp. Det å løfte brystkassen gir en mer naturlig bra holdning enn å overfokusere på skuldre rygg.

For min egen del var det det å fokusere på holdnngen når jeg satt som gjorde en forskjell, for det er den statiske treningen... over tid som gir effekt. Øvelser er bra, for all del. Men bruker mye mer tid på å sitte, enn du vil bruke på øvelsene.

Gjest fisk trådstarter
Skrevet

tusen takk til både Mary og Aline for veldig konstruktive svar, og til alle dere andre også.

jeg har nå satt opp et treningsprogram basert på øvelser jeg har fått fra dere og fra andre nettsider (rygg, skuldre, mage - samt noe armer, legger og lår for å stabilisere)

skal vise dette til fysioterapauten for å være sikker på at jeg ikke skader kroppen med noen av øvelsene og at jeg gjør dem rett

og har begynt å være fokusert på hvordan jeg sitter. har begynt rolig, med en time hver dag på en stol forran speilet.

klarer ikke mer enn ti minutter før jeg synker sammen og må ha pause - men målet er å klare en hel time uten å synke sammen forran speilet. klarer jo å sitte litt og litt lengre for hver gang.

når jeg har nådd målet på en time kan jeg begynne å få det til på jobb/cafe/overalt også.

(føler det ser så teit ut å sitte rett i fem minuttr, og så gradvis synke ned og så rette seg opp - som om alle ser hva jeg prøver på.. hehe.. så jobber hjemme først)

takk til alle, jeg tror jeg skal få dette til nå :klemmer:

Skrevet

Du trenger vel kanskje ikke se på deg selv etterhvert, når du kjenner igjen følelsen av å sitte riktig? Da kan du f.eks. ta kjøkkenstolen foran tv eller lese en bok o.l.

Jeg fikk supergod holdning av å gjøre yoga, og det har jeg fortsatt med. Har holdt på en ti års tid og sitter nå hele arbeidsdagen på en krakk uten problem (fordi jeg har vondt i ryggen, hehe - men korsryggen dette, da).

I tillegg er det jo veldig fint å trene øvre rygg, som nevnt. det gjør du enkelt på en romaskin på treningssenteret. Du kan også bruke de styrkeapparatene som heter "row" et eller annet, samt nedtrekk (foran hodet, ikke bak nakken).

Skrevet

Husk også å strekke litt ut. Når man har vært litt lut lenge, så er det ekstra viktig. Brystmuskelaturen blir ofte litt stram. Stå i dørkarmen og hold i den med den ene hånden, vri overkroppen slik at skuldren blir presse litt bakover (forsiktig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...