Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 I ett og ett halvt år har jeg levd uten kjøtt, og det har gått bare bra. Har heller ingen planer om å starte med det igjen. Men i det siste her jeg blitt veldig inspirert av diett uten melvarer og melk,(gluten og kaseinfri diett)og har lyst å prøve det. Men er det mulig å ha ett balansert kosthold når man styrer unna melprodukter,melkeprodukter OG kjøttprodukter?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Ja det er mulig, men det krever ekstremt mye kunnskap om ernæring, og ikke bare karbohydrater, proteiner og fett, men også riktig sammensetning av aminosyrer, essensielle fettsyrer osv.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Det er sikkert mulig, men jeg lurer på om man uansett da beveger seg et godt stykke vekk fra steinalderdietten og derfor bør tenke annerledes om selve kostholdet sitt enn om en "liksom" følger denne dietten (som såvidt jeg vet har noen svakheter i forhold til teori også, men det er nå så). Altså at du lever vegetarisk/vegansk uten melkeprodukter og gluten, men ikke binder deg til å bare spise "steinaldermat". Nå skal det sies at jeg ikke kjenner denne dietten i detalj eller er ekspert på vegetarernæring, men jeg tror at som vegetarianer (i hvert fall veganer) bør du være obs på å spise produkter fra korn eller ris f eks, eller potet, for å få i deg aminosyrer som ikke finnes i tilstrekkelig mengde i nøtter, belgfrukter og slikt.
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Jeg er ikke vegetarianer, for jeg spiser fisk og egg. Så da bør det nok ikke være noe problem...? Men det som fikk meg til å spørre er det fokuset på kjøtt og proteiner som er i steinalderkost.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 Jeg er ikke vegetarianer, for jeg spiser fisk og egg. Så da bør det nok ikke være noe problem...? Men det som fikk meg til å spørre er det fokuset på kjøtt og proteiner som er i steinalderkost. I teorien er det kanskje mulig, men i praksis... jeg tviler! Hvis du skal følge steinalderkosten, men uten kjøtt og melkeprodukter, vil de tillatte matvarene være: Egg (3-5 pr dag), kokosfett, Udo`s Choice. Fisk, skalldyr, Blomkål, broccoli, spinat, kantareller, Majones, krydder. Litt nøtter. Litt bær. Kilde Jeg klarer ikke på stående fot å se hvordan det går av å ha et sunt og balansert kosthold bestående av kun disse 10-12 råvarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå