Gå til innhold

Hvor ofte synes du det er ok å ha barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte synes du det er ok? Trekk fra alle anledninger som har med jobb å gjøre. Jeg tenker barnevakt for forlystelse, egentid, festing osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes ikke man kan trekke vekk alt som har med jobb å gjøre, for det er den totale summen av hvor mye man er borte fra barna som teller.

Vi har barnevakt en kveld i uka. Dette fungerer helt supert fordi jeg bare har barna i bhg 3-4 i uken og da fra ca 10.00-14.30 og derfor har de masse hjemme på dagtid. Hadde jeg derimot hatt barna i bhg fra 7.30-16.30 slik som jeg ser det er endel som har, da hadde jeg ikke ønsket å ha barnevakt så masse om kveldene.

Skrevet

Jeg synes egentlig at det kommer litt an på hvem barnevakten er... hvis det er nær familie (besteforeldre, onkler, tanter o.l) så er det jo på mange måter bra å ha barnevakt ganske ofte slik at de får et nært forhold til hverandre. Hvis det er en annen stabil person som barnet har et godt forhold til er det også greit. Hvis man bytter på med diverse unger i nabolaget o.l blir det liksom noe annet, da jeg tror det er viktig for barnet at det også føler seg tilstrekkelig komfortabel og trygg. Men skjønner jo at folk har forskjellig tilgang på barnevakt og likevel trenger å komme seg ut av huset. Ellers har vel aleneforeldre et annet (større) behov for barnevakt enn samboere/gifte.

Aner ikke hva jeg synes er ok, så var kanskje et dårlig svar dette :) Men ser at en alenefar jeg kjenner bruker besteforeldre som barnevakt ca en fast helg i måneden og har barnevakt noen timer nå og da i uka - men ikke hver uke - ellers (og da er det også nære slektninger eller naboer barnet kjenner godt som passer).

Skrevet
jeg bare har barna i bhg 3-4 i uken og da fra ca 10.00-14.30 og derfor har de masse hjemme på dagtid.

hvordan får du til det?

vi forsyver arbeidsdagene så mye vi klarer i forhold til hverandre, mwn må likevel ha 6-7 timer barnehagedag

Skrevet
Jeg synes egentlig at det kommer litt an på hvem barnevakten er... hvis det er nær familie (besteforeldre, onkler, tanter o.l) så er det jo på mange måter bra å ha barnevakt ganske ofte slik at de får et nært forhold til hverandre. Hvis det er en annen stabil person som barnet har et godt forhold til er det også greit. Hvis man bytter på med diverse unger i nabolaget o.l blir det liksom noe annet, da jeg tror det er viktig for barnet at det også føler seg tilstrekkelig komfortabel og trygg. Men skjønner jo at folk har forskjellig tilgang på barnevakt og likevel trenger å komme seg ut av huset. Ellers har vel aleneforeldre et annet (større) behov for barnevakt enn samboere/gifte.

Jeg er helt enig i dette.

Hvor ofte vi har barnevakt varierer litt, men i gjennomsnitt blir det ca 1 helg i måneden. Da er vesla på overnattingsbesøk hos et besteforeldrepar. Hun stortrives naturligvis med å få deres fulle oppmerksomhet, og jeg tror det har bidratt til at de har et veldig godt forhold.

I hverdagen har vi aldri barnevakt, både fordi behovet aldri har vært der og fordi vi ikke har noen potensielle barnevakter å spørre her vi bor.

Skrevet

Enig med de over her at det kommer både an på hvor mye man ellers er med barna og hvem som er barnevakt.

Men når barna er små og likevel sover, så har det jo forsåvidt ingen betydning om det er mor, far eller bestemor som sitter i stua og ser på TV.

Vi har barnevakt ca 1 gang i uken pga reising med jobb som skal kunne kombineres med trening og møter, og 1 gang i mnd pga selskaper e.l. Som regel besteforeldre som passer.

Skrevet

Jeg er alene med tre barn. De er hos faren annenhver helg og jeg har ikke behov for barnevakt. Gjør alle sosiale ting når de er der.

Skrevet
hvordan får du til det?

vi forsyver arbeidsdagene så mye vi klarer i forhold til hverandre, mwn må likevel ha 6-7 timer barnehagedag

Jeg jobber nattevakt. Har derfor fri noen dager i uken, da er ungene enten hjemme, eller de har korte dager. De dagene jeg sover etter natt begynner mannen senere på jobb slik at han kan levere de litt før ti. Da henter jeg de når jeg står opp. Fungerer veldig bra for oss.

Skrevet
Jeg jobber nattevakt. Har derfor fri noen dager i uken, da er ungene enten hjemme, eller de har korte dager. De dagene jeg sover etter natt begynner mannen senere på jobb slik at han kan levere de litt før ti. Da henter jeg de når jeg står opp. Fungerer veldig bra for oss.

Høres jo fint ut, det.. Men det er desverre ikke mulig for oss to kontorrotter som begge må begynne mellom 7.30 og 9 om morgenen.

Skrevet
Høres jo fint ut, det.. Men det er desverre ikke mulig for oss to kontorrotter som begge må begynne mellom 7.30 og 9 om morgenen.

Selv om det ikke er muilg for dere, så må jo de som har muligheten til å kunne gjøre det la barna har korte dager, poenget var vel dessuten at dersom barna er mindre i barnehagen er det ok å ha barnevakt oftere på kveldstid. Du trenger vel ikke å gå i forsvarsposisjon av den grunn?

Skrevet

Jeg synes en hverdagskveld i uken er helt greit, og kanskje en helg i måneden (etter behov) hos familie.

Skrevet

Synes det kommer litt an på ungen også, og hvem man bruker som barnevakt.

Det er forskjell på å plassere en trygg og tillitsfull unge hos bestemor, og å plassere en engstelig, sjenert unge hos ei ungjente i nabolaget.

Skrevet

Også kommer det også litt an på alder på barna.

Skrevet

Hvis vi skal trekke fra det som har med jobb og andre "må"-aktiviteter som foreldremøter, styrearbeid ol., så blir det bare noen få ganger i året. Burde i grunnen vært flinkere til å skaffe barnevakt, men jeg liker ikke å mase på familie og venner, og kjenner ingen ungjenter i nabolaget.

Men snart er Eldstemanns klassevenninner store nok :lur:

Mitt ideelle scenario ville vært barnevakt en eller to ganger i måneden, rett og slett for å gjøre noe gøy. Mer enn det føler jeg ikke jeg har behov for av egentid, det er viktigere å være sammen med barna.

Skrevet

Her er de hos besteforeldrene 1-2 ettermiddager/kvelder i uka + kanskje en natt på helg i måneden. Sjelden jeg ser på det som barnevakt egentlig da, for barna og besteforeldrene trives så godt sammen og det er ofte de som avtaler seg i mellom (besteforeldrene sjekker med oss at det passer selvfølgelig) og da passer vi på å gjør det vi trenger når de er der... Somoftest henter mor dem i barnehagen også henter vi dem der ved 19 tiden.

Gjest Gjest_caroline_*
Skrevet
Men snart er Eldstemanns klassevenninner store nok :lur:

Hm, eldstemann selv da?

Sånn generelt tror jeg barn stort sett har godt av å være litt borte fra foreldrene også på kveldstid. Så lenge barnevakten er stabil og til å stole på bør det ikke være annerledes enn å være i barnehagen på dagtid! Men den totale tiden med foreldrene bør jo ikke være for liten, da.

Skrevet

Har en fri for å ha fri, eller fri for å jobbe/gå på kveldsskole eller annet?

Har barnet er godt forhold til barnevakten?

Er barnet i søvn når mor/far går? Eller blir det tatt kveldsstellet på og lagt av barnevakten?

For min egen del: jeg har vært oppe i barnevakt 3 ganger pr uke grunnet kveldsskole. Har hatt barnevakt hver 3. helg pga turnusarbeid. Har hatt barnevakt 0 ganger de siste 2 årene. Har ingen fasit, men ser at mine barn har ikke tatt skade av det ene eller andre. Det hele beror på om en er tilstede når en er der, eller fraværende i ånd men tilstede fysisk. ;)

Skrevet
Hm, eldstemann selv da?

Eldstemann selv kan ende opp med å forakte sine småsøsken fordi han måtte passe på dem mens de var noen plagete maseånder. Eventuelt har han egne aktiviteter.

Skrevet

Mine foreldre brukte nesten aldri barnevakt da jeg og broren min var små. De få gangene de gjorde det, var det enten på grunn av jobb, eller fordi de skulle møte venner/spise middag en sjelden gang. Fra jeg var 1 til jeg var 12 reiste de på ferie alene to ganger eller noe. Mine var kanskje litt ekstreme på den måten, men jeg tror aldri at jeg personlig kommer til å reise på lengre ferier uten barn, som jeg registrerer at mange gjør. Jeg har ofte tenkt at de kanskje hadde hatt godt av å finne på mer sammen med venner, men alle foreldre og familier er forskjellige. Mamma var dessuten hjemmeværende en del, og hadde mye besøk av venninner på dagtid.

Selv kommer jeg nok ikke til å bruke mye barnevakt den dagen jeg får barn. De gangene jeg gjør det, blir det nok slekt som blir benyttet.

Skrevet
Hm, eldstemann selv da?

Eldstemann selv gjør evig nok, kanskje mer enn han burde. Han har ansvaret for å få småsøsken til og fra skolen, hente dem på SFO og passe på at vottene er med og lua er i sekken. Han følger dem til kiosken på lørdager og mater mistemann når jeg vil sove lenge. I tillegg fikser han sine egne aktiviteter i stor grad, han synes det er stas når vi kommer og ser på.

Du synes jeg skulle pålegge ham mer ansvar?? Ærlig talt, da er det bedre å betale noen klassevenninner for jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...