JLeva Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Hei. Er litt usikker ang. den berømte NRK lisensen. Jeg og samboer flyttet hjem til svigers i høst, og skal bo her ca. 1 år. Men jeg fikk idag regning fra NRK. Må jeg betale lisens uansett, når svigers allerede betaler? Syns det er litt rart.. Ja, vi hadde med oss en TV hit, men bruker samme abonnement som svigers. Betaler man lisens for hver TV eller for hvert abonnement? Skulle så gjerne funnet en måte å slippe å betale denne regningen
Gjest Armule Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Jeg har hørt at når man først har fått den, så må man betale. Deres ansvar selv å si ifra at dere ikke har tv lengre.
Gjest strykebrett Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Lisensen er en avgift for å eie en TV. Hvis du eier en TV som er din så skal du betale lisens i utgangspunktet. Mer info her.
Gjest Armule Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Det er det jeg ikke har skjønt - hvorfor må man betale lisens for en tv man ikke bruker for å se tv-kanaler med, og i alle fall ikke NRK? Jeg mener, det eneste jeg bruker den til er å se dvd'er og ifht PS3.
Gjest strykebrett Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 Det er det jeg ikke har skjønt - hvorfor må man betale lisens for en tv man ikke bruker for å se tv-kanaler med, og i alle fall ikke NRK? Jeg mener, det eneste jeg bruker den til er å se dvd'er og ifht PS3. Da lisensen ble innført var teknoligien slik at det var helt umulig å vite hvem som så på TV eller ikke, derfor måtte en bare gå ut i fra at alle som hadde tv så på tv. Ikke noe problem på den tiden da NRK faktisk var eneste kanal og ingen hadde hjemmevideospillere. Nå er vi jo kommet litt lengre, så vi kan jo håpe på at de kommer etter en dag og greier å fakturere bare de som driver tjenesen.
Gjest Marlo Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Vel, når de startet med NRK lisensen, så sa de at de skulle fjerne den når TV ble allemannseie... Så fort man kjøper en TV, dekoder, parabol e.l. i sitt eget navn, så MÅ man betale lisens dersom man ikke sier ifra til lisensavdelingen (om det t.ex. er en gave eller av en annen grunn ikke skal betale lisens) Om man flytter til noen som allerede har TV, om du selger TV`n eller av andre grunner ikke har TV hjemme lengre, så må man også skrive et brev til lisensavdelingen og si opp lisensen. Sier du opp lisensavtalen (som forøvrig ikke burde kalles for avtale), så må du betale ut perioden du har startet på. Ja til avskaffelse av lisens ...
juliane Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 En husstand kan ha flere tv-er på en og samme lisens. Problemet i ditt tilfelle er at dere ikke er kun en husstand, men to; svigermor og svigerfar er en, og din samboer og deg er nummer to.
Lyra Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Du må nok betale den regningen du har fått, men hvis du ringer og sier at deres tv ikke er i bruk så slipper dere nok å betale senere. Dette gjorde hvertfall jeg da jeg flyttet hjem til min mor for en periode.
Gjest Candy Dong Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Det er det jeg ikke har skjønt - hvorfor må man betale lisens for en tv man ikke bruker for å se tv-kanaler med, og i alle fall ikke NRK? Jeg mener, det eneste jeg bruker den til er å se dvd'er og ifht PS3. Fordi dette er en skatt på å ha tv. Spiller ingen rolle hva du bruker den til.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Det er det jeg ikke har skjønt - hvorfor må man betale lisens for en tv man ikke bruker for å se tv-kanaler med, og i alle fall ikke NRK? Jeg mener, det eneste jeg bruker den til er å se dvd'er og ifht PS3. hvorfor har du tv da??? det er jo tuneren i en tv man betaler lisens for. en "monitor" uten tuner koster ingenting i lisens?
Gjest Armule Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 Fordi dette er en skatt på å ha tv. Spiller ingen rolle hva du bruker den til. Haha, skatt ja. Det var jo og en måte å si det på. hvorfor har du tv da??? det er jo tuneren i en tv man betaler lisens for. en "monitor" uten tuner koster ingenting i lisens? Hvorfor jeg har tv? Kanskje fordi jeg har lyst til å se film på noe annet enn knøttsmå 15" laptopskjermer? Og har man PS3 kan det jo være greit å ha tv.. Den tuneren du snakker om har vel ikke noe å si lengre, siden alt går digitalt nå. Dessuten selges de fleste tver nå med slik tuner, vanskelig å unngå å kjøpe en slik en.
venus_ Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 Hvis en tv står i ditt og samboerens navn og en annen tv står i svigerforeldrene dine sitt navn, så må dere betale to lisenser selv om det er en husstand. Om dere selger tven deres mens dere bor der kan dere slippe unna lisensen.
Gjest Squill Skrevet 15. januar 2010 #13 Skrevet 15. januar 2010 Jeg måtte betale lisens før jeg i det hele tatt flyttet ut hjemmefra. Jeg hadde fylt 18, kjøpte en tv i mitt eget navn, og lisensen kom i posten. Man kan ha mange tv-er i én husstand, så dersom foreldrene mine hadde kjøpt tv-en, hadde de fortsatt å betale én lisens. Jeg har også bodd i kollektiv hvor vi var tre studenter med tv på hvert vårt rom, som betalte hver vår lisens. Nå er jeg for tv-lisensen, og betaler lisensen med glede. Men jeg synes kanskje reglene kan bli litt for rigide når det gjelder hva som utgjør en husstand.
LadyStarlight Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Fikk dobbelt opp med nrk lisens her for noen år siden. Synes det ble for dumt at vi skulle betale 2 stk når jeg bodde hos foreldrene mine. Jeg ringte inn å klaga, og slapp å betale
lady90 Skrevet 18. januar 2010 #15 Skrevet 18. januar 2010 Vi har ikke tv, kun projektor. Men vi har dekoder fra get. Må vi betale lisens da?
Gjest Marlo Skrevet 18. januar 2010 #16 Skrevet 18. januar 2010 Vi har ikke tv, kun projektor. Men vi har dekoder fra get. Må vi betale lisens da? Ja selvfølgelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå