Gå til innhold

Er det noen som driver med håndverkshobbyer utenom det vanlige?

Anbefalte innlegg

Selv driver jeg med kurvfletting, nålebinding etter steinalderteknikk, sanking og spinning av naturfibre som pilebast og neslebast, samt håndbygging av keramikk (mest pølseteknikk). I tillegg lager jeg diverse ting av bjørkenever, også tjære.

Det skal sies at jeg er arkeolog, og har en spesiell interesse for bruk av naturressurser til dagliggjenstander.

Skulle gjerne lært mer om spinning, veving, lærarbeid og repslaging.

Fortsetter under...

Selv driver jeg med kurvfletting, nålebinding etter steinalderteknikk, sanking og spinning av naturfibre som pilebast og neslebast, samt håndbygging av keramikk (mest pølseteknikk). I tillegg lager jeg diverse ting av bjørkenever, også tjære.

Det skal sies at jeg er arkeolog, og har en spesiell interesse for bruk av naturressurser til dagliggjenstander.

Spennende :jepp: Men... Hva er nålebinding?? :klø:

Det er en gammel tekstilteknikk med røtter minst 6000 år bakover i tid, som i dag mest forbindes med vikingteknologi - nålebinding fra vikingtiden er i et litt annet format.

Enkelt sagt er det en slags løkketeknikk hvor man med en nål fører tråden "rundt seg selv" slik at rader etterhvert blir et stykke - på samme måte som ved strikking/hekling. Utstyret er kun en nål, men man kan ikke gjøre dette med et nøste i enden, så man opererer med enkelttråder.

Litt om nålebinding her

Jeg kom over denne traaden i gaar kveld og satte meg ned med litt garn og en naal og testet ut naalebinding :) Veldig interessant, faktisk! Fikk ikke heeelt teken paa det, men er artig aa laere hvordan ting ble laget for saa langt tilbake siden.

Hva gjoer du med naturfibrene du spinner? Bruker du det til aa lage ting, eller selger du det eller?

Selv har jeg mere 'vanlige' hobbyer. Jeg syr en del, mest vesker men ogsaa andre ting til hushold og saant. Jeg hekler og broderer (mest korssting) i tillegg. Jeg kan veve, men har ingen vev saa det faar jeg ikke gjort, men har store planer om hobbyrom/verksted hvor jeg kan faa til den type ting.

Moro at du prøvde! Vikingtidsnålebinding er vanskelig, syns jeg - det er ganske komplisert og jeg får det ikke helt til heller (men har ikke satt meg heeeelt inn i saken enda). Jeg driver selv mest med steinaldernålebinding. Naturfibrene jeg lager er til egen hygge og nytte, men for tiden holder jeg på å forberede en steinalderutstilling der jeg lager litt tau og hyssing og slikt, til framvisning.

Jeg skulle ønske jeg hadde tålmodigheten til å sy, men det har jeg altså ikke. Jeg liker å være litt utforskende - da kan jeg holde på ganske lenge, og jeg er mest interessert i gamle teknikker.

Har du tenkt på å evt lage deg en oppstadvev? Det er en stående veggvev som tar så godt som ingen plass og er enkel i konstruksjonen: Oppstavev

Jeg lager smykker, men det er jo blitt ganske vanlig etterhvert. Men nå har jeg kjøpt sølvleire, og det får man visst ikke tak i i Norge engang, så det må jo være litt uvanlig. Men det er veldig populært i smykke-magasinene her i England, masse prosjekter å prøve seg på, så jeg gleder meg til å jobbe mer med det. Dessverre veldig dyr hobby..

Har nettopp begynt, har ikke brent ferdig første runde med smykker enda, så jeg er veldig spent på hvordan det blir!

For mer info søk på PMC eller Art Clay Silver.

Annonse

Så du former perlene selv? Det er jo artig. Jeg har tovet perler av ullgarn engang, det ble veldig fint (og litt UNO-aktig, men passer jo fint til damer i min mors generasjon). Jeg liker det godt når man blander ulike strukturer, og syns ullperler var et morsomt tilskudd til glassperlene. Har prøvd å lage perler i cernit-leire en gang - det funket jo også veldig fint. Ellers er jo skjell og andre naturdingser morsomt å perle med?

Jeg liker også å lage snørene i en eller annen rar struktur, nå har jeg jammen sjansen til å lage litt steinaldersmykker med bastsnorer, så kanskje jeg skal kaste meg på dette?

Forresten - hvordan har du formet perlene? bruker du støpeformer? Det så jo veldig fint ut. Jeg er veldig fascinert av metallstøping generelt, kan du fortelle meg litt om framgangsmetoden du bruker? Og hvor brenner du dem?

Endret av tineline
Jeg lager smykker, men det er jo blitt ganske vanlig etterhvert. Men nå har jeg kjøpt sølvleire, og det får man visst ikke tak i i Norge engang, så det må jo være litt uvanlig. Men det er veldig populært i smykke-magasinene her i England, masse prosjekter å prøve seg på, så jeg gleder meg til å jobbe mer med det. Dessverre veldig dyr hobby..

Har nettopp begynt, har ikke brent ferdig første runde med smykker enda, så jeg er veldig spent på hvordan det blir!

For mer info søk på PMC eller Art Clay Silver.

Hvor kjøper du sølvleire, trenger man noe mer enn leire (ovn osv)?

ser utrolig spennende ut :)

http://www.sloyd-detaljer.no/product.aspx?...&deptid=230

Har også lyst til å prøve dette. Men det blir litt for dyrt.

Glassfusing ser også veldig gøy ut.

Endret av Cordelia

Man former leiren som man gjør med fimo eller cernit - leiren et rett og slett vanlig leire helt til den tørket og brent.

Så det er ikke snakk om støping i det hele tatt. Hittil har jeg gjort tre forskjellige ting. En er å kjevle ut leira, og så trykke ut former med små "kakeformer". Man kan også kjevle oppå en plate med mønster, så det blir mønster på den ene siden.

Og så har jeg prøvd å rulle ut til en slags snor - denne har jeg formet rundt et sugerør, så det blir en slags spiral. Men er usikker på hvordan det blir når det skal brennes, siden de tingene jeg har brent så langt har flatet seg ut, så jeg vet ikke om spiralen til å holde seg, eller om det bare blir flatt.

Angående brenning, så anbefales det å bruke ovn - dvs spesialovn som går til ca 800 grader. Alternativt kan man bruke gassbrenner (sånn som man bruker til creme bruleé). Det er nok litt vanskeligere å bruke brenner enn ovn, siden man må passe på å ikke smelte sølvet. I ovn er temperaturen stabil, men de koster mye mer (jeg betalte nesten 2000kr for min, kjøpt i England, og det er den minste som finnes på markedet).

Det er en stor investering å begynne med noe sånt, jeg var heldig som fikk dette i gave fra foreldrene mine. Og disse pakkene på 9-10 gram som koster rundt 200-lappen per pakke -det er ikke mye i dem, man får kanskje 2-3 små anheng ut av en pakke.

Jeg synes det er veldig spennende som tillegg til smykkelaging som jeg har drevet med i mange år nå, men det er nok ikke dette jeg vil tjene penger på akkurat!

Så spennende! :) Har du en hjemmeside hvor du skriver mer om dette?

Finnes det en nettside (evt bok) hvor info om slike gamle håndverk er samlet?

Jeg må innrømme at jeg er en av de som er blitt helt hekta på hekling og strikking i det siste, det er veldig tilgjengelig og enkelt å ta med seg over alt, pluss at hvis du er ordentlig flink, så kan du lage de utroligste ting! Sølvleiren virket veldig spennende :) Jeg kunne også tenkt meg å lære mer om veving, jeg arvet en vevstol etter min mormor, hun hadde i hvertfall 3 stk og heldigvis var ikke så mange av mine utallige kusiner/fettere interessert, så jeg får en av de :) Så når jeg får den sendt til meg, så må jeg vel ta et kurs, er det noen som har erfaring med det her i Oslo-området?

Annonse

Så spennende! :) Har du en hjemmeside hvor du skriver mer om dette?

Finnes det en nettside (evt bok) hvor info om slike gamle håndverk er samlet?

Nei, det har jeg ikke. Det var sannelig en god idé, også fordi jeg forsøker å gjøre dette profesjonelt. Skal f.eks. lage gjenstander til en steinalderutstilling ved et lokalmuseum.

Det er nok ikke én nettside eller bok om slike arkeologiske/historiske håndverk, for det er så mange, men Bäckedal folkehøgskole i Sverige har kurs og nettsider om mange historiske håndverkskteknikker.

http://backedal.se/

Er ikkje Art Clay og slikt billigare og kjøpa på ebay? Kunne tenkt meg og prøvd da sjølve, men da vert nok litt for dyrt med å investera i ein osv og slikt og..

Det er ihvertfall billigere i England enn det er i Norge. Jeg har kjøpt fra Palmer Metals - de leverer visst til Norge, så burde jo være mulig å kjøpe derfra.

Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener med at dette ikke er å få tak i i Norge? Det både holdes kurs i og selges flere steder, og begynner å bli ganske vanlig.

Er nok gøy som ren hobby, men har klare bakdeler i forhold til tradisjonell støping av sølv. Sølvleire kan nemlig knuses - er du riktig uheldig kan de gå i stykker bare av at du mister det i gulvet. Dette skyldes små luftbobler i det ferdige produktet som det er helt umulig å unngå.

Skjønner ikke helt hva du mener med at dette ikke er å få tak i i Norge? Det både holdes kurs i og selges flere steder, og begynner å bli ganske vanlig.

Er nok gøy som ren hobby, men har klare bakdeler i forhold til tradisjonell støping av sølv. Sølvleire kan nemlig knuses - er du riktig uheldig kan de gå i stykker bare av at du mister det i gulvet. Dette skyldes små luftbobler i det ferdige produktet som det er helt umulig å unngå.

Så bra - det var Pappa som lette etter det i Norge, så da har du funnet noe han ikke har sett. Det nærmeste han fant var Sverige. Har du noen linker til de som driver med det i Norge?

Ellers forstår jeg at sølvleire kun kan knuses hvis det ikke brennes riktig / lenge nok.

Så bra - det var Pappa som lette etter det i Norge, så da har du funnet noe han ikke har sett. Det nærmeste han fant var Sverige. Har du noen linker til de som driver med det i Norge?

Ellers forstår jeg at sølvleire kun kan knuses hvis det ikke brennes riktig / lenge nok.

glassforum selger sølvleire.. blant andre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...