Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 17. januar 2010 #41 Skrevet 17. januar 2010 Kan også legge til at jeg ville aldri leid med med inkl. strøm hvis du har mulighet for å ha det utenom. Erfaringsmessig vil folk som leier med strøm inkl. sløse med strømmen og la varmekablene stå på i alle rom hele året, også når de er borte en uke. Jeg ville helt klart hatt en egen strømmåler i leiligheten, selv om dette koster en del å installere. Da kan folk betale for det de bruker selv. Det kommer du ikke til å angre på! :-)
Gjest Spinell Skrevet 18. januar 2010 #42 Skrevet 18. januar 2010 Eksklusiv betyr ikke luksuriøs. Det betyr enestående. Bare for å spore av enda litt til. Jeg er enig med deg i hovedtrekkene av det du sier, men jeg må si imot deg på det jeg har sitert. Se lenke: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #43 Skrevet 18. januar 2010 Takker for alle innspill og råd! For de som mener at dette ikke går under klassen høy standard: Lurer på hva dere mener er lav,normal og høy standard på en kjeller/sokkel leilighet? (For man har vel slike standarer på de også...?) (Jeg har jo aldri påstått at det er en toppleilighet eller villa. Må jo gå ut fra realitetene her, og ikke ta helt av.) Ellers enig i mye, mange gode tips som jeg vil gjøre mer med. Teksten kan godt endres, godt tips! Når det gjelder at kjøkkenet er dårlig planlagt, så er jeg uenig. Kanskje det ikke kommer godt nok frem på bildene? Det er stue og kjøkken i ett. Naboer har samme leilighet og løsning, men har et kjøkken med separate hvitevarer (kjøleskap som en stor koloss) og et lite kjøkkenbord inderst i kroken. Jeg synes det er mye hyggeligere at kjøkkenet glir i ett med stuen. D.v.s integrerte hvitevarer, og en spiseplass hvor man sitter mer "opp" og ser ut. Jeg satte inn et bilde av hva man ser ut. Syns det er viktig. (Her er et flott uteområdet, og er nok det beste med plassen. Har skog og fuglekvitter, og sjø og fjell i bakgrunnen.) Skal prøve å få et bedre bilde enn gjennom et skittent vindu. Men nå må jeg ned å få gjort litt mer. Håper at strømmen kommer! Skal også ta mål til glassplate over kjøkkenbenk. (Det var ikke prisen jeg linken til, men motivene og en ide om hvordan det skal være) (Husk at det også koster med fliser, lim, sparkel, arbeid m.m.) Syns bare at dette var stilig integrert i stueområdet, og har fått en god pris her i stavanger. Tips: Også mulig å male selv under eller bruke sjablonger, og bare ta en enkel glassplate etter mål over. Billigere, og du får da ditt helt personlige motiv.
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #44 Skrevet 18. januar 2010 Kan også legge til at jeg ville aldri leid med med inkl. strøm hvis du har mulighet for å ha det utenom. Erfaringsmessig vil folk som leier med strøm inkl. sløse med strømmen og la varmekablene stå på i alle rom hele året, også når de er borte en uke. Jeg ville helt klart hatt en egen strømmåler i leiligheten, selv om dette koster en del å installere. Da kan folk betale for det de bruker selv. Det kommer du ikke til å angre på! :-) Elektriker skal legge inn noe i vårt skap hvor vi kan regne ut strømmen de bruker. (1 krone pr kw..?) Da kan vi ha kontroll. Men varmtvannstanken går på oss, så det blir jo ikke helt reelt.. Er inne på tanken om 8000 + strøm.. får se..
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #45 Skrevet 18. januar 2010 Ha fokus på at dette er en ny og lys leilighet. Synes leiligheten var lys og fin - og så er det en nydelig plass du bor som er noe av det mest sentrale du kan finne i Stavanger kommune idag. Du vil ha null problemer med å få leid ut, men vær obs og nøye når du velger ut leietakere. Lykke til Tusen takk! Veldig hyggelig å få høre noe positivt om leiligheten. Godt å lese meldingen din!!
Gjest Spinell Skrevet 18. januar 2010 #46 Skrevet 18. januar 2010 Leiligheten ser lys og fin ut, men jeg er enig med Blondie65 i hennes råd om bilder. Du kan gjerne skrive mer detaljert om leiligheten og beliggenheten i annonsen, og dele opp teksten i flere avsnitt. Jeg tror jeg ville beskrevet leiligheten som "Nyoppusset leilighet med god beliggenhet" eller liknende i overskriften. I teksten kan du bruke adjektiver som lys, pen, arealeffektiv osv.
onyx Skrevet 18. januar 2010 #47 Skrevet 18. januar 2010 Når det gjelder at kjøkkenet er dårlig planlagt, så er jeg uenig. Kanskje det ikke kommer godt nok frem på bildene? Det er stue og kjøkken i ett. Naboer har samme leilighet og løsning, men har et kjøkken med separate hvitevarer (kjøleskap som en stor koloss) og et lite kjøkkenbord inderst i kroken. Jeg synes det er mye hyggeligere at kjøkkenet glir i ett med stuen. D.v.s integrerte hvitevarer, og en spiseplass hvor man sitter mer "opp" og ser ut. I en så liten leilighet er man faktisk klint opp i kjøkkenet når man sitter i stua at det er umulig å unngå at det glir i ett. Da er det faktisk viktigere å lage en god og fleksibel løsning enn en barløsning som er litt in og kun fungerer i store rom. JEG synes sitteplassene er grusomme og upraktiske. Det er ikke koselig eller behagelig å sitte slik og skue utover de skitne/rotete benkene. Det er håpløst om man er flere til middag og løsningen stjeler utrolig mye plass som kunne vært brukt på mer fleksible løsninger. I små leiligheter handler det ikke først og fremst om hva som er koselig, men hva som faktisk er praktisk og funksjonelt.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 18. januar 2010 #48 Skrevet 18. januar 2010 I en så liten leilighet er man faktisk klint opp i kjøkkenet når man sitter i stua at det er umulig å unngå at det glir i ett. Da er det faktisk viktigere å lage en god og fleksibel løsning enn en barløsning som er litt in og kun fungerer i store rom. JEG synes sitteplassene er grusomme og upraktiske. Det er ikke koselig eller behagelig å sitte slik og skue utover de skitne/rotete benkene. Det er håpløst om man er flere til middag og løsningen stjeler utrolig mye plass som kunne vært brukt på mer fleksible løsninger. I små leiligheter handler det ikke først og fremst om hva som er koselig, men hva som faktisk er praktisk og funksjonelt. i så tilfelle er jo barstoler i tilknytning til eksisterende innredning/kjøkken/vindusbenk etc praktisk og funksjonelt? hva som er koselig er jo subjektivt - og jeg tror denne løsningen faller i smak hos ganske mange potensielle leietakere. det er kun når man selv skal innrede et sted at man begynner å tenke i de baner - og edt skal jo ikke en leietaker.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 18. januar 2010 #49 Skrevet 18. januar 2010 I en så liten leilighet er man faktisk klint opp i kjøkkenet når man sitter i stua at det er umulig å unngå at det glir i ett. Da er det faktisk viktigere å lage en god og fleksibel løsning enn en barløsning som er litt in og kun fungerer i store rom. JEG synes sitteplassene er grusomme og upraktiske. Det er ikke koselig eller behagelig å sitte slik og skue utover de skitne/rotete benkene. Det er håpløst om man er flere til middag og løsningen stjeler utrolig mye plass som kunne vært brukt på mer fleksible løsninger. I små leiligheter handler det ikke først og fremst om hva som er koselig, men hva som faktisk er praktisk og funksjonelt. Har aldri hørt så kritisk. Jeg for min del har kjøkkenet ryddig og rent slik de fleste har det og hadde hatt null problemer med å sitte slik å spise. Synes faktisk det virker litt deilig å ha den muligheten og det er kjempesmart i små leiligheter.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2010 #50 Skrevet 18. januar 2010 Har aldri hørt så kritisk. Jeg for min del har kjøkkenet ryddig og rent slik de fleste har det og hadde hatt null problemer med å sitte slik å spise. Synes faktisk det virker litt deilig å ha den muligheten og det er kjempesmart i små leiligheter. OG jeg er enig med Onyx i at som regel er slike stoler himla vonde å sitte på. Jeg mener dessuten at det er en bedre løsning i en stor leilighet. Jeg har bodd på små hybler og det at kjøkkenet er praktisk med plass til skikkelige hvitevarer (kjøl/frys, oppvaskmaskin) og har god mengde skapplass er ofte det som gjør forskjellen på en praktisk leilighet og en dårlig løst en. Jeg har også bodd i en der stilige stålvarer gikk foran praktisk oppbevaring og der ble jeg ikke en gang boende i et år. Jeg har aldri sett noe så dumt løst i hele mitt liv. Jeg kan ikke fordra kjøkken-i-stue løsninger overhodet, men må man det så er det i alle fall greit å kunne ha enten litt skjerming i form av at man ikke ser rett inn i kjøkkenet eller at man har litt avstand til sofaen og ikke nærmest sitter på kjøkkenet. Hvis man har gjester så hender det jo at man lager mat som man serverer uten at man nødvendigvis får ryddet alt på plass før gjestene kommer. Det samme er når man er ferdig å spise - så sitter man der da og har valget mellom å se på herligeheten resten av kvelden eller tilbringe en stund på kjøkkenet for å få ryddet.
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 18. januar 2010 #51 Skrevet 18. januar 2010 OG jeg er enig med Onyx i at som regel er slike stoler himla vonde å sitte på. Jeg mener dessuten at det er en bedre løsning i en stor leilighet. Jeg har bodd på små hybler og det at kjøkkenet er praktisk med plass til skikkelige hvitevarer (kjøl/frys, oppvaskmaskin) og har god mengde skapplass er ofte det som gjør forskjellen på en praktisk leilighet og en dårlig løst en. Jeg har også bodd i en der stilige stålvarer gikk foran praktisk oppbevaring og der ble jeg ikke en gang boende i et år. Jeg har aldri sett noe så dumt løst i hele mitt liv. Jeg kan ikke fordra kjøkken-i-stue løsninger overhodet, men må man det så er det i alle fall greit å kunne ha enten litt skjerming i form av at man ikke ser rett inn i kjøkkenet eller at man har litt avstand til sofaen og ikke nærmest sitter på kjøkkenet. Hvis man har gjester så hender det jo at man lager mat som man serverer uten at man nødvendigvis får ryddet alt på plass før gjestene kommer. Det samme er når man er ferdig å spise - så sitter man der da og har valget mellom å se på herligeheten resten av kvelden eller tilbringe en stund på kjøkkenet for å få ryddet. Hva er egentlig problemet ditt? TS har laget er leilighet FERDIG til innflytting, så hun ber ikke om råd om hvordan løsningen kunne vært om de hadde startet helt på nytt. Jeg bor selv i Stavanger og vet hvor ettertraktet dette området er. TS vil ha null problemer med å leie ut til ønsket pris, tror heller problemet blir å velge leierakere. Vi bodde en hel familie i en leilighet med åpen kjøkkenløsning i flere år og hadde ingen problemer med det. Men så er ikke jeg typen til å la kjøkkenet flyte heller - vi rydder og vasker benken når vi er ferdige, trodde de fleste gjorde det.
Kosemose Skrevet 18. januar 2010 #52 Skrevet 18. januar 2010 TS, jeg syns leiligheten høres veldig fin ut, og tror du kommer til å få en kjempefin annonse hvis du tar noen av Blondies råd Litt OT, men: Jeg er så lei av at leiligheter annonseres som "Designleiligheter" hvis det er hvite vegger og ingen furupanel eller innredning/møbler bærer preg av modernitet eller det sågar er noen designklassikere der, eller hvis en stylist har lagt ut pynteputer før de tok bilder. At en boligeier har noen designmøbler eller har fått hjelp til å style boligen hjelper da lite når den selges umøblert?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #53 Skrevet 18. januar 2010 Heisann! Du kan trygt skryte av denne leiligheten, den ser fin ny og fresh ut! Jeg er sikker på at den blir populær på visning. Det som derimot er litt synd er at du har vært litt uheldig med bildene. Jeg vet at du ikke har strøm og lys, men den ser ikke innflyttbar ut, og det er en del rot spredd rundt. Når du tar bilder, flytt rotet ut av veien og få med mere av golvet, i stedet for taket. Finn fine vinkler,komposisjoner og lag stemning med lys. Lykke til
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #54 Skrevet 18. januar 2010 (endret) OG jeg er enig med Onyx i at som regel er slike stoler himla vonde å sitte på. Jeg mener dessuten at det er en bedre løsning i en stor leilighet. Jeg har bodd på små hybler og det at kjøkkenet er praktisk med plass til skikkelige hvitevarer (kjøl/frys, oppvaskmaskin) og har god mengde skapplass er ofte det som gjør forskjellen på en praktisk leilighet og en dårlig løst en. Jeg har også bodd i en der stilige stålvarer gikk foran praktisk oppbevaring og der ble jeg ikke en gang boende i et år. Mitt kjøkken har jo akkurat det: praktisk løsning med kjempegod skapplass. Det er også skap under "øyen", samt integrert kjøl/oppvaskmaskin og t.o.m en fryser innerst på andre siden av spiseplassen. (utrolig hva man fikk plass til med denne løsningen) God plass til beina med de 3 stolene. Ekstra stoler til å plassere rundt når man har gjester Og dersom man ønsker å sitte mer komfortabelt, så kan man flytte seg til den gamle, men utrolig komfortable Grønne sofaen som jeg valgte å utelate fra bildet av estetiske årsaker. Jeg har aldri sett noe så dumt løst i hele mitt liv. Tuller du, eller?? Har du aldri i ditt liv sett noe dummere løst enn min leilighet? Jeg kan ikke fordra kjøkken-i-stue løsninger overhodet, men må man det så er det i alle fall greit å kunne ha enten litt skjerming i form av at man ikke ser rett inn i kjøkkenet eller at man har litt avstand til sofaen og ikke nærmest sitter på kjøkkenet. Hvis man har gjester så hender det jo at man lager mat som man serverer uten at man nødvendigvis får ryddet alt på plass før gjestene kommer. Det samme er når man er ferdig å spise - så sitter man der da og har valget mellom å se på herligeheten resten av kvelden eller tilbringe en stund på kjøkkenet for å få ryddet. Du må selvfølgelig ha din mening, og jeg min. Sånn er det bare, noen liker best adskilt kjøkkenkrok med "skikkelige" (mente du da svære??) hvitevarer med god plass.., bord og stoler i andre kroken, og sofa og stuebord i en annen krok. Selv synes jeg at det blir for "rotete" i en såpass liten leilighet. Man vil sitte nedklemt i en liten krok, og man får aldri i verden plass til et stort spisebord til gjester uansett. Det måtte i såfall blitt et lite 4 manns bord.. eller et spisebord som tok opp halve stuen. Jeg likte best denne løsningen, men forstår at ikke alle gjør det. Vi er jo forskjellige.... Takker ellers for gode råd og for at du tok deg tid til å se gjennom bildene. Du hadde rett i at det ser rotete ut, og at litt lys og "varme" kunne gjort seg. (I og med at arbeidsfolkene ikke er helt ferdige, og leiligheten ikke er helt klargjort eller vasket, så ville jeg heller at dette syntes enn at det gav inntrykk av å være ferdig med lys osv.) Det kommer snart.... Endret 18. januar 2010 av Rakel
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #55 Skrevet 18. januar 2010 Heisann! Du kan trygt skryte av denne leiligheten, den ser fin ny og fresh ut! Jeg er sikker på at den blir populær på visning. Det som derimot er litt synd er at du har vært litt uheldig med bildene. Jeg vet at du ikke har strøm og lys, men den ser ikke innflyttbar ut, og det er en del rot spredd rundt. Når du tar bilder, flytt rotet ut av veien og få med mere av golvet, i stedet for taket. Finn fine vinkler,komposisjoner og lag stemning med lys. Lykke til Takk for det! Skal legge ut bedre bilder i morgen. (Tror elektrikerne ble ferdige nå i kveld) Takk for tipset med å prøve å få med gulvet i steden for taket. Skal prøve det!
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2010 #56 Skrevet 18. januar 2010 Tuller du, eller?? Har du aldri i ditt liv sett noe dummere løst enn min leilighet? Tuller du? Det var ikke det jeg skrev. Jeg snakket om "luksushybelen" med "flott integrert" kjøkkenløsning med stålkomfyr og stålventilator. Bare så synd at ståventilatoren gikk på bekostning av et sårt tiltrengt veggskap - det kjøkkenet eide ikke en eneste skuff og var på hele 3 kvm. Ikke din leilighet altså. Så nei jeg har sett dummere løst enn din leilighet. Mitt utsagn var for å vise at når man har med noen få kvadratmeter å gjøre så må man være ekstra nøye med utnyttelsen. Jeg liker ikke din kjøkkenløsning, men det er i det minste pent. Jeg ville ikke hatt barløsningen der - jeg ville prioritert å få mer skap/veggplass. Det er MIN smak. Og ingen av de tingene du har gjort ville fått meg til å betale MER i leie enn om du hadde valgt noen litt rimeligere løsninger. Men jeg er helt sikker på at du både får leid ut og at du finner fornøyde leieboere. Legg litt mer arbeid i annonsen og bildene så er du der.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2010 #57 Skrevet 18. januar 2010 Selv synes jeg at det blir for "rotete" i en såpass liten leilighet. Man vil sitte nedklemt i en liten krok, og man får aldri i verden plass til et stort spisebord til gjester uansett. Det måtte i såfall blitt et lite 4 manns bord.. eller et spisebord som tok opp halve stuen. Jeg har bodd uten spisebord i snart 25 år. Det står høyt i kurs ja, men ikke på bekostning av plassen. Jeg har også bodd i en hybel som kunne skryte på seg barløsning med barstoler. Det var bare det at stolene var for høye til bordet og det ble da altså bare brukt en gang fordi det var vondt å sitte der. Likefullt ble løsningen brukt som salgsargument når kåken skulle selges. Bedre med barløsning enn en varmtvannstank på badet som tålte at en person kunne dusje til hun var ferdig OG vaske opp samme dag. Jaja ... måtte bare svare på dette også.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2010 #58 Skrevet 18. januar 2010 Elektriker skal legge inn noe i vårt skap hvor vi kan regne ut strømmen de bruker. (1 krone pr kw..?) Da kan vi ha kontroll. Men varmtvannstanken går på oss, så det blir jo ikke helt reelt.. Er inne på tanken om 8000 + strøm.. får se.. Det heter minus måler og fungerer helt fint.
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #59 Skrevet 18. januar 2010 Tuller du? Det var ikke det jeg skrev. Jeg snakket om "luksushybelen" med "flott integrert" kjøkkenløsning med stålkomfyr og stålventilator. Bare så synd at ståventilatoren gikk på bekostning av et sårt tiltrengt veggskap - det kjøkkenet eide ikke en eneste skuff og var på hele 3 kvm. Ikke din leilighet altså. Skjønner! Misforsto, jeg. Tenkte at det var da voldsomt til nedrakking her. Så nei jeg har sett dummere løst enn din leilighet. Mitt utsagn var for å vise at når man har med noen få kvadratmeter å gjøre så må man være ekstra nøye med utnyttelsen. Jeg liker ikke din kjøkkenløsning, men det er i det minste pent. Jeg ville ikke hatt barløsningen der - jeg ville prioritert å få mer skap/veggplass. Det er MIN smak. Jeg klarer ikke forstå hva du mener med mer skap/veggplass? Det kan jo ikke bli mer enn det er nå? Jeg følte nesten at det ble for mye, og valgte å ikke la overhyllen gå lenger ut, da det lett kunne bli for dominerende. (Heller en-to åpne hyller eller et bilde der da) (Husk at under barløsningen er det masse skap og skuffer.) Og hvor i all verden skulle spisebordet stått dersom det var mer skapplass bortover? Ved vinduet ville det stengt lyset, så ikke praktisk der i en så liten leilighet.... synes jeg da. Syns det er spennende å høre hva andre synes da.. har fått gode tips fra mange, også fra deg. Og ingen av de tingene du har gjort ville fått meg til å betale MER i leie enn om du hadde valgt noen litt rimeligere løsninger. Men jeg er helt sikker på at du både får leid ut og at du finner fornøyde leieboere. Legg litt mer arbeid i annonsen og bildene så er du der. Jo, takk for det! Har 5 visninger på gang nå i morgen, 2 på fredag, og "heart" her fra Kvinneguiden kommer kanskje og ser. Det er mange svensker, et par europeere..?, og 2 par fra stavanger. Ønsket varige løsninger som kan tåle litt. Vi skal ha denne etterpå selv, og da må overflatene tåle litt og være lette å rengjøre. Det er tanken bak materialvalget og løsningene. Nå skal jeg faktisk inn å endre litt på teksten. Fikk noen gode tips her om hva som kan stå. Etterpå tar jeg over leiligheten og nye bilder. Får bruke litt av dine tips da.
Rakel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #60 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hei! Prøv å skriv teksten i noen avsnitt og bruk hele setninger ikke bare stikkord. Nå er alt bare i en smørje. Jeg ville også skrevet noe om hva slags leitetakere du ønsker deg. Det finnes mye forskjellige folk.. tro meg. Ellers savner jeg nesten alltid planskisse for alle utleieleiligheter. Det gir viktig informasjon. Husk at selv om det meste kan sees på bildene, så er ikke bildene søkbare. Noen ønsker seg kanskje badekar og søker etter det i søkefeltet, da hjelper det ikke at det er badekar på bildene. Du skriver at den er møblert. Da bør du også skrive hva slags møbler som er med. Møblert er ofte med fullt utstyrt kjøkken (bestikk/stekepanner osv) som passer godt for pendlere som ikke vil kjøpe dobbelt av alt. Eks: Nyoppusset kjeller-/sokkelleilighet, ca. 53 m² sentralt i Stavanger. Kort vei til Forus. Leiligheten er møblert med helt nye møbler(?) Flislagt med varmekabler i alle rom. Innhold: Soverom Skriv noe om soverommet. F.eks. størrelse, hva er på utsiden av vinduet? Hage/bilvei osv. Skriv det du tror folk vil vite. Bad Skriv noe om badet. Nyoppusset. Dusj/badekar/ osv. Stue: Størrelse, i tilknytning til kjøkken? Utsikt? Kjøkken: Nytt ikea-kjøkken. Noen hvitevarer/brunervarer er med? Plass til annet som f.eks. microbølgeovn? Leiligheten passer for (ungt/voksent)par med/uten barn? pendler? - Takk for tips! Veldig greit og oversiktelig. Skal inn å endre til "malen" din nå. ....Og det ble helt "på trynet". Uff.. det er ikke mulig med mellomrom. Med all den teksten, så ble det i all fall et sammensurium. Det går ikke an å lage avsnitt.. alt blir kokt sammen i ei smørje til slutt uansett!! Enten er det "Finn" som er slik, eller så er det noe jeg gjør feil. Endret 18. januar 2010 av Rakel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå