Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Redigerer denne jeg, skal prøve å fatte meg i korthet:

Har en dame på jobben som er veldig nedlatende ovenfor meg, og som jeg ikke klarer å samarbeide med. Noen grunner:

- Hun delegerer ut jobber til meg (det har hun ikke noe med å gjøre), og blir sur om jeg sier jeg ikke har tid.

- Når jeg sier min mening, er hun som regel alltid uenig, og går nærmest til angrep på mine meninger.

- Hun er veldig belærende overfor meg (det synes jeg ikke hun har noen grunn til - hun er eldre men ikke nødvendigvis flinkere).

- Utad er hun en veldig blid og hyggelig dame, og i begynnelsen syntes jeg hun var topp (noe som førte til at jeg åpnet meg litt for henne og, det var nok ikke lurt.)

- Vi sitter tre personer, det virker som hun prøver å spille han ut mot meg.

Noen som har råd til meg?

Er helt fortvilet..

Endret av Sarafina
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne opp litt jeg, håper jeg får noen svar :-) Noen som har opplevd noe lignende?

Skrevet

stryk henne med hårene og prøv å få henne på godfot med deg igjen. Eller unngå henne mest mulig/slutt i jobben din.

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Har en dame på jobben som er veldig nedlatende ovenfor meg, og som jeg ikke klarer å samarbeide med. Noen grunner:

- Hun delegerer ut jobber til meg (det har hun ikke noe med å gjøre), og blir sur om jeg sier jeg ikke har tid.

- Når jeg sier min mening, er hun som regel alltid uenig, og går nærmest til angrep på mine meninger.

- Hun er veldig belærende overfor meg (det synes jeg ikke hun har noen grunn til - hun er eldre men ikke nødvendigvis flinkere).

- Utad er hun en veldig blid og hyggelig dame, og i begynnelsen syntes jeg hun var topp (noe som førte til at jeg åpnet meg litt for henne og, det var nok ikke lurt.)

- Vi sitter tre personer i samme etasje på jobb: jeg, henne og en yngre gutt. Han har jeg alltid hatt god kontakt med, men ikke nå - det virker som hun prøver å spille han ut mot meg.

Er helt fortvilet..

Dette med at hun alltid er helt uenig i det du sier og manipulasjonen av den andre kollegaen er ting jeg oppfatter som noe en "psykopat" kunne funnet på. Og selvfølgelig det at hun har to vidt forskjellige sider.

Jeg ville forsøkt å "ta" henne på noe av det hun gjør, eller spille henne av banen med å gjøre noe utelukkende positivt for henne. Det vil også sette henne på plass hvis du setter henne i stuasjoner hvor hun overfor deg vanligvis oppfører seg dårlig, men gjør det sammen med andre hun prøver å holde maska overfor.

Hvis hun ER mulig og stoppe (det er psykopater helst ikke) må du nok gå listig frem, og vise henne at du ikke er noen hun kan bølle med. Vis henne at du kommer sterkere tilbake av å bli kritisert og mistenkeliggjort :)

Skrevet

Hun høres helt loco ut: eldre kvinne i arbeidslivet, som liker å jobbe med gutta, men ikke med deg. Så delegerer hun arbeid hun selv ikke gidder å gjøre, som egentlig ikke er din jobb, og oppfører seg i ord og kroppsspråk på en måte som gjør at man gruer seg for å gå på jobb.

Slik bitre eldre kvinner i arbeidslivet koster arbeidsgiveren mang en sykemelding for kvalme, oppkast, hodepine og muskelsmerter_ psykososialt.

Slike kvinner kalles buldogger, eller bøller. Finn deg jobb et annet sted.

Skrevet

Hvorfor er det viktig å finne ut om hun er en psykopat? Skjønner at du vil ha en forklaring på oppførselen hennes, og at det hadde vært godt å ha en sånn merkelapp på henne. Men det er nok ingen her som kan fortelle deg om hun har en personlighetsforstyrrelse. Hun kan jo uansett være en ganske usympatisk og vanskelig dame, psykopat eller ei.

Du spør om råd. Når det gjelder å overføre sine egne oppgaver til deg, har du snakket konkret med henne om akkurat det? Eller vet sjefen noe? Det er jo en veldig konkret ting å ta opp, og derfor kanskje lettere enn andre ting, dersom det er helt klare skiller mellom arbeidsoppgavene deres. At man ikke skal lempe egne arbeidsoppgaver over på andre, er ganske åpenbart brudd på arbeidsplassens skrevne eller uskrevne regler.

Når det gjelder hennes nedlatende og belærende oppførsel mot deg, ser jeg at det kan være vanskelig og kanskje resultatløst å sette seg ned og prate med henne. Jeg tror fort jeg ville forsøkt å overse henne mest mulig. Altså skjerme seg selv fra henne der det går an, og ikke initiere særlig kontakt. Og når hun kommer med kommentarer, sette henne litt på plass. Gi uttrykk for at dette kan du, og at du ikke trenger råd. Kanskje ikke vise at du blir usikker, dersom du blir det, da det kanskje kan forsterke hennes nedlatende oppførsel?

Når det gjelder din tredje kollega, som du opplever at hun prøver å spille ut mot deg. Tror du han erfarer noe av det samme som deg? Jeg skal vel ikke oppfordre til baksnakking på arbeidsplassen, men det kan samtidig være mye støtte å hente hos kollegaer i dårlige tider. Bare følelsen av at han opplever det samme som deg, eller at han ser hvordan hun er mot deg, kan kanskje gjøre det enklere å holde ut?

Ellers er det jo selvsagt et alternativ å se seg om etter noe annet. Men så tenker jeg at det fins skruer over alt, og at det er umulig å komme seg helt bort fra vanskelige folk. Med mindre det er så ille at du nesten ikke klarer å være på jobb, ville jeg forsøkt å holde ut. Men da enten konfrontere henne, ta det opp med sjefen og/eller si og gjøre ting indirekte som viser at du ikke lar deg vippe av pinnen.

Skrevet

- Vi sitter tre personer i samme etasje på jobb: jeg, henne og en yngre gutt. Han har jeg alltid hatt god kontakt med, men ikke nå - det virker som hun prøver å spille han ut mot meg.

Er helt fortvilet..

Når hun gir deg jobber, meld det til din overordnende. Hun/han setter noe ikke pris på at noen ødelegger din arbeidsflyt.

Når hun er sur, vær overhyggelig mot henne.

Han du har dårligere kontakt med, dra til lunch el ta kaffe sammen. Bevenn ham og sett en avstand mellom deg og psykodama.

Skrevet

Hun høres ikke ut som en hyggelig dame, men vær forsiktig med psykopat-stempelet. Det synes jeg florerer altfor hyppig her på KG. Bare fordi folk er kjipe er de ikke nødvendigvis psykopater, og folk flest kan ikke stille den diagnosen, iallfall ikke via et nettforum.

Skrevet (endret)

[quote name='Gjest' date='15.01.2010 (06:24) ' post='7712073'

Slike kvinner kalles buldogger, eller bøller. Finn deg jobb et annet sted.

Endret av Sarafina
Skrevet

Å dra konklusjoner om at hun kanskje er psykopat bare fordi hun ikke liker deg sier mer om deg enn henne

Skrevet (endret)
Å dra konklusjoner om at hun kanskje er psykopat bare fordi hun ikke liker deg sier mer om deg enn henne

hehe, skjønner den.. men: jeg har ikke dratt noen konklusjoner, men som du ser: i tittelen brukte jeg spørsmålstegn. Kanskje er hun bare en meget utrivelig, bitter og hersesyk dame, det er jo sannsynlig!

Men: med en gang syntes jeg hun var en av de hyggeligste damene jeg har møtt. Så viser hun seg å være den aller verste.

DET synes jeg er spooky.

Endret av Sarafina
Skrevet

Ofte er det ingen løsning å rømme fra problemene. Men hvis hun er så ille som det du skriver, høres det lurt å komme seg unna ja...

Skrevet

Stå på ditt, ikke vik unna og ikke si opp jobben din pga den burugla der. Folk som oppfører seg sånn er direkte kvalmende og fortjener å bli irettesatt.

Skrevet (endret)

Er helt enig i at jeg bør stå på mitt :) Problemet er bare at da blir gjerne hun sur, skaper en scene foran vår tredje kollega, etc. Noen ganger gir jeg meg bare fordi jeg ikke orker å diskutere med henne.

Hva tror dere?

Endret av Sarafina
Skrevet
Er helt enig i at jeg bør stå på mitt :) Problemet er bare at da blir gjerne hun sur, skaper en scene foran vår tredje kollega, etc. Noen ganger gir jeg meg bare fordi jeg ikke orker å diskutere med henne.

Hva tror dere - bør jeg be om å få bytte kontor? Tanken på å sitte i en annen etasje enn henne virker unektelig fristende....

Huff, det er så mange som har det sånn i arbeidslivet. Så utrolig bortkastet. Og det gjelder alltid kjerringer, nesten alltid ihvertfall.

Skrevet

Hva tror dere - bør jeg be om å få bytte kontor? Tanken på å sitte i en annen etasje enn henne virker unektelig fristende....

Hvis samværet med henne forsurer arbeidsdagen din så mye som jeg får inntrykk av, og det ikke er noe problem å bytte kontor, ville jeg vurdert det. Man kan på én måte si at man ikke burde la seg jage siden du var der først. Men denne dama høres ut å være ganske standhaftig, og det er noe med å trives på jobb også. Som kan være viktigere enn å holde på prinsippene og holde ut. Når du liker jobben så godt ellers, er det utrolig synd å måtte sitte så tett på en som ødelegger såpass mye.

Skrevet (endret)
Hvis samværet med henne forsurer arbeidsdagen din så mye som jeg får inntrykk av, og det ikke er noe problem å bytte kontor, ville jeg vurdert det. Man kan på én måte si at man ikke burde la seg jage siden du var der først. Men denne dama høres ut å være ganske standhaftig, og det er noe med å trives på jobb også. Som kan være viktigere enn å holde på prinsippene og holde ut. Når du liker jobben så godt ellers, er det utrolig synd å måtte sitte så tett på en som ødelegger såpass mye.

Tusen takk for gode råd, også i ditt første innlegg! Veldig sant, det du sier - nå føler jeg på en måte at det eneste jeg vil, er å komme meg unna. Merker at hun suger ut all energien min - merker at jeg ikke orker å gjøre like mye som jeg vanligvis gjør. Ja, hun er veldig standhaftig...

Men, vet du hva som er det aller mest irriterende? Det er at hun er så utrolig blid og smilende overfor de andre.

Det som er med henne, er at jeg ikke kan vinne. Uansett hva jeg gjør, blir hun misfornøyd. Tar jeg igjen med henne, eller sier nei til hennes arbeidsoppgaver, blir hun sint. Hvis jeg jatter med, tar på meg all skyld og hennes oppgaver blir hun sikkert blid nok - men det blir jo helt feil for min egen del. Hvis vi diskuterer og jeg sier meningen min, høvler hun den ned, gjerne foran de andre.

lurer jeg på hva reaksjonen blir. Likevel tror jeg nok at det er det jeg kommer til å gjøre.

Endret av Sarafina
Skrevet

skaff deg tykkere hud, og ta det opp med din nærmeste leder, spør hva de synes om at denne kollega'n deligerer uten sjefens godkjenning...

Ikke gjør deg til offer, men be at dette stopper, og at sjef snakker med din medarbeider.

Noen føler seg alltid truet, og må leke med andre. Det trenger du ikke å finne deg i. Be oxo om oppfølgingsmøte, slik at du setter stopper for det du har ansvar for, nemlig deg selv.

• Liker 1
Skrevet
skaff deg tykkere hud, og ta det opp med din nærmeste leder, spør hva de synes om at denne kollega'n deligerer uten sjefens godkjenning...

Ikke gjør deg til offer, men be at dette stopper, og at sjef snakker med din medarbeider.

Noen føler seg alltid truet, og må leke med andre. Det trenger du ikke å finne deg i. Be oxo om oppfølgingsmøte, slik at du setter stopper for det du har ansvar for, nemlig deg selv.

Takk.... Hehe, noe av problemet med dette er at jeg ikke har så tykk hud. Er nok en person som ikke tar så mye plass på en måte, er nok kanskje en det er litt lett å herse med. Har opplevd dette før også, da jeg var yngre, men aldri i så stor grad som denne gangen.

Hva mener du med at noen alltid føler seg truet? Må innrømme at jeg lurer litt på hva som foregår i hodet på slike mennesker....

Hadde vært topp om sjefen snakker med henne om dette, men som sagt er jeg litt redd for reaksjonen hennes.. Dette er en liten arbeidsplass, og hun kommer sikkert til å snakke med andre kolleger om dette.

• Liker 1
Gjest Cookie-Monster
Skrevet

Er helt fortvilet..

Dytt henne ned trappa når ingen ser. :jepp: Makan til kjerring da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...