Gå til innhold

Oppskrift på kake for en som ikke tåler hvetestivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen av dere som har tips til kakeoppskrifter som ikke inneholder hvetestivelse (hvetemel) evt hvetemel erstattet av annet mel? Min svigerinne er nemlig allergisk for hvetestivelse men tåler gluten.

Jeg er veldig takknemlig for hjelp da jeg er like opprådd hver gang jeg skal invitere til familieselskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke oppskrift tilgjenglig, men svigermor lager ofte Daimkake (nøttebunn med is/krem). Det begynte for at morfaren (som har lignende problemer) også skal kunne spise noe, men kaken er veldig populær blandt alle oss andre også og er etterhvert blitt et selvsagt innslag på kakebordet. Lages klar dagen før og settes i frysen.

Ellers synes jeg at denne sjokoladekaken er enkel og god

Skrevet

Nøtte- eller mandelbunn er fine kaker. Det er enkelte av de frysekakene som har slik bunn, og de er da vanligvis glutenfri. Elelr lag en mandelbunn selv og haug på med krem og frukt/bær. Nam! Suksessterte går vel også an uten hvete?

(Jeg har ikke noen oppskrifter dessverre.)

Skrevet

Ostekake med mandelbunn, f.eks?

Skrevet

Du kan lage rullekake der du bytter ut hvetemelet med potetmel.

Skrevet

Kopierer denne fra en tidligere tråd:

Dronningens juvel =)

Rullekake med banankrem.

Du finner litt forskjellige oppskrifter på nett, jeg bruker denne:

- 4 egg og 2 dl sukker piskes til eggedosis (men ikke helt hardt, dette er eneste flytende i røra)

- 100 gram nøtter/mandler males

- 1,25 ss potetmel

- 2 ts bakepulver

Dette piskes eller røres godt, og has i langpanne med smurt bakepapir. Bunnen skal stå i ovnen i 5-10 minutter, her må du følge nøye med, for variasjonen går på hvor kraftig ovnen din er. Temperatur 250 grader, pannen skal stå nederst. Det skal være et ganske tynt lag, så hvis du som meg har en litt liten langpanne, skal du ikke ha i hele røra.

Fyll:

- 3 dl kremfløte (eller en pakke)

- 2 bananer (kan gjerne være littegrann overmodne)

- 100 gram hakket kokesjokolade (jeg synes Freias Dronningsjokolade er best)

Pisk kremen. Bananene moses med gaffel, og kokesjokoladen hakkes i så små biter du føler for. Jeg elsker kokesjokolade, og sørger for store biter ^^

Bland så bananene og kokesjokoladen i kremen, du kan godt piske litt for å få blandet det ordentlig, men du må være forsiktig med å piske mer når kremen allerede er ferdigpisket.

Kakebunnen skal settes til kjøling på rist, og når den er kald nok (ikke vent for lenge, da kan bunnen bli stiv) smører du 2/3 av fyllet utover inni kaka, og ruller sammen. Jeg pleier å rulle slik at lengden på kaka tilsvarer kortenden på langpanna. Resten av kremen fordeles utover hele utsiden. Pynt gjerne med bananskiver og revet sjokolade.

Kaka blir bedre om den får stå et døgn, men kremen blir da mørkere, og den ser ikke så pen ut lengre. Akkurat det finner jeg likegyldig, for kaka er råågod!

Husk at siden dette er en kake med krem, tåler den ikke så mye varme, så den skal oppbevares i kjøleskap eller lignende. Det er også en fordel å ha rullekakefat med lokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...