Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 (endret) Vi har to katter; en eldre og en kattunge. Den eldre hopper opp på benken innimellom. Den unge hopper opp hele tida!! Kjempeirriterende!! Rekker aldri å ta ham heller, for han hører at det kommer noen, og så hopper han ned og løper vekk. Hører stadig dunket fra når han hopper ned. det spiller ingen rolle om det står noe på benken eller ikke; han vil opp likevel. Tenker på hygiene også her. Hjelp! Endret 14. januar 2010 av Smulan
buttergirl Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Du kan jo prøve en spray som heter: SPRAY OFF som er en spray beregnet for at katter skal holde seg unna møbler. Du får kjøpt den på de fleste dyrebutikker, men er ikke sikker på hva den koster. Ellers så kan det være et lurt triks å ha en sprayflaske med vann og spraye det på katten hver gang den hopper opp på benken. ( dette er vel litt vanskelig når kattene hopper ned igjen før du rekker å komme inn...
Troyamin Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Tror neppe at noe som helst funker for å lære en katt å ikke gjøre noe. Her hjemme vet hundene at benken er forbudt, så kattene blir kjapt jaget ned. Tre minutter etter er de oppå igjen. Nattestid og når jeg ikke er hjemme, så må jeg stenge døren til kjøkkenet. Eneste som hjelper. De er faktisk så ille inne på kjøkkenet at jeg må ha lås på døra inn til søpla... Må legge til at jeg spriter (desinfisering fra apoteket) av benken før bruk for hygienens skyld.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Jeg har en tips som faktisk funket på min katt. (Ihvertfall så vidt jeg vet ) Sønnen min kjøpte en alarm til rommet sitt på en lekebutikk, hvor det er tre sensorer som man setter rundt området man vil beskytte. (Det er noen små plastikkpiler i den ene, men dem kan man jo fjerne hvis man vil). Jeg satte disse på benken, og alarmen gikk jo da av og skremte katta ned hver gang den hoppet opp på benken. Det var litt pes siden jeg måtte passe på at ikke noen andre kom inn i alarmsonen, men jeg har ikke sett katten på benken siden. Den kostet ikke allverden heller, litt over en hundrelapp. Har dessverre ikke andre tips, dette med hopping på benken er nok noe veldig mange katteiere sliter med.
Bomullstrusa Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2010 Du kan jo prøve en spray som heter: SPRAY OFF som er en spray beregnet for at katter skal holde seg unna møbler. Du får kjøpt den på de fleste dyrebutikker, men er ikke sikker på hva den koster. Ellers så kan det være et lurt triks å ha en sprayflaske med vann og spraye det på katten hver gang den hopper opp på benken. ( dette er vel litt vanskelig når kattene hopper ned igjen før du rekker å komme inn... Den høres ikke så dum ut den sprayen altså Vann på sprayflaske tror jeg bare vi kan skrinlegge før det i det hele tatt er prøvd. Jeg rekker aldri å ta dem når de faktisk ER på benkene. Hører dunket av at de hopper ned, og ser potespor på keramikkplata... Jeg har en tips som faktisk funket på min katt. (Ihvertfall så vidt jeg vet ) Sønnen min kjøpte en alarm til rommet sitt på en lekebutikk, hvor det er tre sensorer som man setter rundt området man vil beskytte. (Det er noen små plastikkpiler i den ene, men dem kan man jo fjerne hvis man vil). Jeg satte disse på benken, og alarmen gikk jo da av og skremte katta ned hver gang den hoppet opp på benken. Det var litt pes siden jeg måtte passe på at ikke noen andre kom inn i alarmsonen, men jeg har ikke sett katten på benken siden. Den kostet ikke allverden heller, litt over en hundrelapp. Har dessverre ikke andre tips, dette med hopping på benken er nok noe veldig mange katteiere sliter med. Haha, det høres unektelig ganske genialt ut!
Toric Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Klapp i hendene. Tramp i gulvet. Si bestemt og strengt nei. Det har fungert her.
Pjukset Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Hver gang katta hopper opp på benken (eller andre steder den ikke skal være), slå hardt med to kjele-lokk og lag lurveleven som blir ubehagelig. Gjenta hvis nødvendig. Funker som bare det (på hunder også)
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Den alarmen hørtes lur ut, for da trenger man jo ikke være i nærheten når den hopper opp. Et problem er ofte at katten unngår ulovlige steder når man er der, men danser på bordet når vi er ute av syne (ikke bare musene som gjør dette, altså ), men en slik alarm kobler opplevelsen/straffen til selve det forbudte området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå