Gå til innhold

Vegetar tapas / koldtbord

Fremhevede innlegg

Skrevet

Driver og sånn halvveis planlegger et vegetarisk koldtbord (skulle gjerne prøvd å lage kun veganske retter, men som et kompromiss blir det lakto-ovo-vegetarisk :ler: - altså grøntfor pluss egg og melkeprodukter)

Foreløbig har jeg tenkt på følgende (lager sikkert ikke alt, og finner forhåpentligvis på andre ting, også - dette er bare ...tanker og forslag)

* Focaccia

* Potetsalat (hjemmelaget)

* Kikert- og couscoussalat

* Bulgur- og linsesalat med fetaost

* Byggris, valnøtt og granateplesalat

* Grønn salat

* Tomatsalat

* Pai / quiche med diverse grønt (to forskjellige)

* Spansk tortilla

* Små fylte paier (f.eks spinat og feta, eller spinat /løk / pinjekjerner)

* Fylte horn (ost?) - barnevennlig

* Minipizzaer med tomatsaus og ost - barnevennlig

* Butterdeigsminipaier med tomat og urter

* Falafel

* Pitachips

* Hummus

* Tzatziki

* Urte-rømme-dressing

Noen som har forslag til andre ting jeg kan supplere med? :) Kan legge til at alle gjestene er kjøttetere ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Driver og sånn halvveis planlegger et vegetarisk koldtbord (skulle gjerne prøvd å lage kun veganske retter, men som et kompromiss blir det lakto-ovo-vegetarisk :ler: - altså grøntfor pluss egg og melkeprodukter)

Foreløbig har jeg tenkt på følgende (lager sikkert ikke alt, og finner forhåpentligvis på andre ting, også - dette er bare ...tanker og forslag)

* Focaccia

* Potetsalat (hjemmelaget)

* Kikert- og couscoussalat

* Bulgur- og linsesalat med fetaost

* Byggris, valnøtt og granateplesalat

* Grønn salat

* Tomatsalat

* Pai / quiche med diverse grønt (to forskjellige)

* Spansk tortilla

* Små fylte paier (f.eks spinat og feta, eller spinat /løk / pinjekjerner)

* Fylte horn (ost?) - barnevennlig

* Minipizzaer med tomatsaus og ost - barnevennlig

* Butterdeigsminipaier med tomat og urter

* Falafel

* Pitachips

* Hummus

* Tzatziki

* Urte-rømme-dressing

Noen som har forslag til andre ting jeg kan supplere med? :) Kan legge til at alle gjestene er kjøttetere ;)

Jeg digger sånt selv om jeg spiser kjøtt. Mye godt der.

Et forslag fra meg er pannekaker fylt med f.eks champignonstuing, litt kjøttaktig :)

går fort om man bare steker pannekakene på en side, og er enkelt å forberede i god tid.

Ellers er jeg også veldig glad i marinerte artisjokkhjerter og grillet paprika.

Skrevet
Jeg digger sånt selv om jeg spiser kjøtt. Mye godt der.

Et forslag fra meg er pannekaker fylt med f.eks champignonstuing, litt kjøttaktig :)

går fort om man bare steker pannekakene på en side, og er enkelt å forberede i god tid.

Ellers er jeg også veldig glad i marinerte artisjokkhjerter og grillet paprika.

Og oliven :)

Skrevet (endret)

Pastasalat med hjemmelaget pesto og soltørkede tomater?

Fylte sjampinjonghatter (fyll: ris, løk, hakkede sjampinjongstilker, hvitløk, finhakket persille. Stek fyllet til løken er gyllen, fyll i hattene og strø over parmesanost. Stek i ovnen på 200 grader i 5-7 minutter).

Endret av Rekaaa
Skrevet

Fine forslag, takk!! :)

Sopp var lurt, det har jeg ikke tenkt på engang (spiser så lite sopp selv, og glemmer at andre liker det :ler:) Grillet paprika er kjempegodt - kanskje marinert grillet paprika, og så kanskje en quinoasalat med grillede grønnsaker (god lunken også)...

Skrevet

Her er noen tanker fra en kjøtteter som elsker grønnsaker :fnise: Min første tanke hvis du vil vise oss rovdyr (hoho) at et vegatarisk kosthold kan være fint er å unngå for mye salater, men heller vise at det går ann å lage mer enn salat med grønnsaker.

Jeg ville gjerne ha spist:

Pai med spinat, løk, eggeblanding og ost.

Kikertsalat med agurk, paprika, cherrytomat, rødløk og fetaost. (Kikerter er min personlige favoritt!)

Grove snurringser med fyll av pesto, ost og rødløk eller spinat, creme fraiche og rødløk.

Ovnsbakt paprika fylt med blanding av ris, hakket paprika, tomat, mais og ”tacokrydder”. (Veldig dekorativt)

Foccacia

Omelett med champignon, potet, paprika, gul og rød løk. Kan lages i langpanne og skjæres i porsjonsstykker.

Grønnsakslasagne

Ovnsbakte båtpoteter (skreller poteter, skjærer i passende biter, legger i ildfast form med Provance-kryyder og olivenolje, steker i ovn). Veldig godt sammen med tomatsalsa (tomat, vårløk, rødløk) og tzatziki.

Frukt/grønnsaksspyd (populært hos barn)

Skrevet

Ovnsbakte rotfrukter: Minimum kålrot, gulrot og pastinakk må med, helst også rødløk i kløfter og hele fedd hvitløk(med skall). Ellers er poteter og purre godt i. Blandes med honning, olje, hel kummin, lime, og så i ovnen. Beste som er, med ajvar og tzatziki eller aioli.

Skrevet (endret)

Fylt paprika!

Kjør mandler til fine smuler i en food processor, drøy evt med 1/3 strøkavring - ha i salt, pepper og krydder etter smak. Bland med smeltet smør til det blir en slags sammenhengende masse, fyll i uthulte paprikaer og stek i ovn til paprikaene er møre og fyllet gyllent. Stek gjerne også toppene ved siden av og legg de på ved servering.

Endret av tineline
Skrevet

Fylt paprika er godt. (De er også gode med pinjekjerner strødd på toppen). Det samme er fylt squash. Del en squash i to på langs. Skrap ut kjøttet. Finhakk f.eks hvitløk, løk og paprika og stek dette på pannen sammen med squash-kjøttet. Fyll dette oppi squashen og dekk evt. over med ost og sett i ovnen. :)

Skrevet

Tusen takk for mange glimrende tips!! :tommelsmil: Har kjempegod tid til planlegging og organisering, heldigvis - satser på at dette blir artig (både for meg som skal kokkelere, og for de som skal spise :ler:)

Skrevet

Helt i begynnelsen av dagboken min finner du endel ting jeg laget til en sammenkomst i fjor.

Skrevet
Helt i begynnelsen av dagboken min finner du endel ting jeg laget til en sammenkomst i fjor.

Åh, genialt, der var det mye fristende!! (Og nå fikk jeg veldig lyst på ertepesto... :ler:)

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på tapas :)

Hjemmelaga vårruller med søt chilisaus. Selv om dette kanskje ikke passer så veldig godt inn, så er det dritgodt.

Selv liker jeg også veldig godt pastasalat med tomat, mozzarella, pinjekjerner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...