Gå til innhold

Finn.no - kjøper tar ikke kontakt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jules_*
Skrevet

En kjøper meldte seg og ønsket å kjøpe varen. Jeg sa at det var ok, men ønsket innbet. til konto, eller Finn betalingsgaranti før jeg sendte. Kjøper ville betale til konto, og skulle sende mail når det var gjort. Så har jeg ikke hørt noe mer på 2 uker, selv om jeg har send flere "purre-mail", hvor jeg har bedt vedkommende si fra hvis h*n likevel ikke ønsker varen. Jeg har ikke fått noen adresse å sende til.

Jeg har ikke fjernet annonsen, og flere andre kjøpere har meldt seg.

Hvor lenge bør jeg vente på svar eller betaling som kanskje ikke kommer? Burde jeg kunne forventet kontakt fra kjøper i løpet av de to ukene som nå har gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En kjøper meldte seg og ønsket å kjøpe varen. Jeg sa at det var ok, men ønsket innbet. til konto, eller Finn betalingsgaranti før jeg sendte. Kjøper ville betale til konto, og skulle sende mail når det var gjort. Så har jeg ikke hørt noe mer på 2 uker, selv om jeg har send flere "purre-mail", hvor jeg har bedt vedkommende si fra hvis h*n likevel ikke ønsker varen. Jeg har ikke fått noen adresse å sende til.

Jeg har ikke fjernet annonsen, og flere andre kjøpere har meldt seg.

Hvor lenge bør jeg vente på svar eller betaling som kanskje ikke kommer? Burde jeg kunne forventet kontakt fra kjøper i løpet av de to ukene som nå har gått?

Jeg ville ventet en uke. Hvis jeg ikke hadde hørt noe da, hadde jeg sendt mail om at varen er solgt. Så to uker er jo veldig tålmodig synes jeg. :)

Bare selg den du. :jepp:

Skrevet

Etter to uker synes jeg du kan selge den til noen andre. Skulle han plutselig finne på å føre over pengene, så får du heller bare føre de tilbake. Send han en mail og si at du nå selger varen til noen andre så han ikke plutselig finner det for godt å føre over.

Skrevet

Synes du er tålmodig jeg :)

Jeg fant litt info om ofte stilte spørsmål (PayEx betalingsgaranti) her, der står blant annet dette:

Hva hvis kjøperen ikke betaler?

Dersom kjøperen ikke betaler, skal du ikke sende varen. Du bør kontakte kjøperen for å sjekke om han/hun har til intensjon å betale inn penger via Payex Betalingsgaranti. Dersom kjøperen ikke kommer til å betale inn, vil det ikke bli noen handel, og systemet vil automatisk avbryte handelen etter 10 dager.

Gjest Gjest_Jules_*
Skrevet

Jeg skrev en mail om at jeg solgte den til andre hvis jeg ikke hørte noe innen torsdag. Bare kom til å tenke på hvor bindende et mail-tilsagn til kjøp var, så lenge kjøper ikke følger opp..

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Du har (dessverre) støtt på en typisk FINN-kunde (!)

En typisk FINN-kunde er en person som i det øyeblikk han/hun sender en forespørsel til selger, er skikkelig kjøpekåt, men som blir "kald" straks hun/han får svar eller tilbakemelding fra selger. De svarer ikke på mail hvis man purrer.

Etter årevis av erfaring med salg på finn.no har jeg sluttet å gi noe som helst slakk til aktuelle kjøpere. Uansett hva jeg selger så er det førstemann-til-mølla-prinsippet som gjelder, og ferdig med det! Med det mener jeg førstemann som faktisk har tenkt å betale. Pengene skal overføres straks kjøpet er avtalt. Skjer ikke dette så er jo ikke kjøper lenger interessert / har ikke penger! (og slutter å svare på mail). Da er det ikke noe vits med purremail, men gå heller videre til neste kjøper.

Å sitte å VENTE på å få solgt noe er iallfall helt uhørt i mine ører! Har man aktuelle kjøperer så KJØR PÅ til første seriøse person som betaler!

*Pasta*

Skrevet

En typisk FINN-kunde er en person som i det øyeblikk han/hun sender en forespørsel til selger, er skikkelig kjøpekåt, men som blir "kald" straks hun/han får svar eller tilbakemelding fra selger. De svarer ikke på mail hvis man purrer.

Etter årevis av erfaring med salg på finn.no har jeg sluttet å gi noe som helst slakk til aktuelle kjøpere. Uansett hva jeg selger så er det førstemann-til-mølla-prinsippet som gjelder, og ferdig med det! Med det mener jeg førstemann som faktisk har tenkt å betale. Pengene skal overføres straks kjøpet er avtalt. Skjer ikke dette så er jo ikke kjøper lenger interessert / har ikke penger! (og slutter å svare på mail). Da er det ikke noe vits med purremail, men gå heller videre til neste kjøper.

Å sitte å VENTE på å få solgt noe er iallfall helt uhørt i mine ører! Har man aktuelle kjøperer så KJØR PÅ til første seriøse person som betaler!

*Pasta*

Signerer!

Til TS:

Har det gått to uker fra sist du hørte noe fra denne "kjøperen" så selg til noen andre!

Skrevet (endret)

Jeg har erfaring av at mange selgere også er sånn. Gidder ikke slette annonsen når varen er solgt, svarer ikke på henvendelser, dropper avtalte kjøp, mm.

Jeg både selger og kjøper en del gjennom finn.no Er stort sett fornøyd, men noen ganger så går det galt. I romjula hadde jeg avtale om å hente en vare, avtalt sent på kvelden dagen før. Når jeg var halvveis på veien opp til selger fikk jeg en tekstmelding: Noen andre har vært og kjøpt det. Ehhh... Takk for det! Fikk meg 3 timers kjøretur for ingenting

TS: Selv sender jeg 1-2 purremail og hører jeg ikke noe så tar jeg nestemann :)

Endret av Lykkelig eks-frue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...