Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg liker å være hos frisøren, men jeg er ikke interressert i å bli venninne med den som steller meg. Synes det er slitsomt når frisøren alltid skal dra igang en samtale. Spør og graver om hva jeg gjør, hvor jeg bor, om jeg hadde det bra i ferien, hva jeg gjorde osv osv osv. Jeg vl bare sette meg ned, få jobben gjort, betale, og gå! Er det for mye forlangt? Føler ikke at jeg kan si at jeg ikke vil snakke heller. Prøver å hinte med å gi korte svar og ikke stille spm tilbake, men de skal stadig spørre om noe nytt. Ekstra ekkelt fordi jeg har funnet en frisør som gjør som jeg vil, men hun er en sånn "prater". Sukk.. Lite utbrudd dette :gjeiper:
Gjest Armule Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Ja, enig! Jeg liker å slappe av når jeg er hos frisøren. Bare senke skuldrene og bli varta opp! Sist gang jeg var hos frisøren prøvde hun som vanlig å holde i gang en samtale. Når jeg svarte høflig og kort men ikke la opp til noe mer blei det stille :D Og etter en stund kom det kort fra henne "lett å miste taleevnen når man konsentrerer seg sånn!". Også var det stille igjen etter det
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Jeg liker å være hos frisøren, men jeg er ikke interressert i å bli venninne med den som steller meg. Synes det er slitsomt når frisøren alltid skal dra igang en samtale. Spør og graver om hva jeg gjør, hvor jeg bor, om jeg hadde det bra i ferien, hva jeg gjorde osv osv osv. Jeg vl bare sette meg ned, få jobben gjort, betale, og gå! Er det for mye forlangt? Føler ikke at jeg kan si at jeg ikke vil snakke heller. Prøver å hinte med å gi korte svar og ikke stille spm tilbake, men de skal stadig spørre om noe nytt. Ekstra ekkelt fordi jeg har funnet en frisør som gjør som jeg vil, men hun er en sånn "prater". Sukk.. Lite utbrudd dette :gjeiper: Helt enig. Galde jeg er mann, da vi ikke er sååå nøye på sveisen. Jeg bare bytter frisør når de begynner å bli for "varme i trøya" Samme hadde jeg med ei som masserte meg for en ryggskade. Til slutt gjorde jeg bare osm jeg sovna med en gang hun begynte :-)
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2010 Ja, enig! Jeg liker å slappe av når jeg er hos frisøren. Bare senke skuldrene og bli varta opp! Sist gang jeg var hos frisøren prøvde hun som vanlig å holde i gang en samtale. Når jeg svarte høflig og kort men ikke la opp til noe mer blei det stille :D Og etter en stund kom det kort fra henne "lett å miste taleevnen når man konsentrerer seg sånn!". Også var det stille igjen etter det Det må da være mer behagelig for dem også, å bare gjøre jobben sin uten å streve med å holde igang en samtale. Det var ei som fortalte omtrent ALT om seg selv en gang, da jeg ikke gav henne noe særlig respons da hun spurte ut meg. Jeg var nesten flau da jeg dro derfra. Helt enig. Galde jeg er mann, da vi ikke er sååå nøye på sveisen. Jeg bare bytter frisør når de begynner å bli for "varme i trøya" Samme hadde jeg med ei som masserte meg for en ryggskade. Til slutt gjorde jeg bare osm jeg sovna med en gang hun begynte :-) Haha, det var jo også en måte å løse det på
Aryia Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Skjønner godt at det er irriterende! Frisøren jeg går til er ei jeg kjenner godt fra før, så det gjør meg ingenting, men hadde jeg gått til noen andre ville jeg nok helst sett at de holdt kjeft
leirbål Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Hva med å si det rett ut? At dere ønsker å bare slappe av og nyte stillheten? Det er ikke alle som tar et hint. Og de er jo også vant med kunder som ikke har så mye å si, men setter pris på at frisøren holder igang samtalen.
Morea Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har en fantastisk frisør som jeg har gått til i to år nå. Vi snakker om alt mulig, men hun respekterer også når hun ser jeg er dødsliten etter jobb og trenger å bli dullet med bare. Ganske pinlig synes jeg når det er noen man ikke kjenner godt og det blir veldig tørrprat. Hadde en frisør for mange år siden som la ut om privatlivet sitt, og brukte resten av tiden på å overbevise om at alle burde ha samme sveis som henne.... Ja, hvis jeg hadde sittet i baksetet på en Amazon og drukket øl. Men ikke så mange valg på bygda.. :gjeiper: Er veldig sosial, men har samtidig problem med ekstrem tørrprat.... Men har samtidig problemer med å si fra... Catch 22.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Jeg var tidligere frisør, og tipset mitt er å si ifra! På frisør på vgs har vi eget fag som heter kundeservice, og det dreide seg veldig mye om at man skulle holde samtalen i gang med kundene, at man skulle kommunisere osv. Er selv enig i at det kan bli for mye enkelte ganger! For oss frisører er hovedproblemet at folk som ikke prater, også er dårlig på å fortelle oss hvordan de faktisk vil ha det. Veldig sjenerte kunder kvier seg for å snakke i det hele tatt, mens hvis vi plaprer i vei og får dem litt varme i trøya så forteller de etterhvert at nei ikke så kort der, nei jeg tenkte litt mer sånn og slik, osv. Og så er nok en del frisører ganske pratsomme anlagt. Snakket selv mye som frisør, men hadde et par kunder som sa at de ville slappe av når de var hos meg, og da skjønte jeg selvfølgelig det, og holdt kjeft. Veldig fint når man får beskjed om slikt på forhånd, da vet man jo om det. Disse kundene pleide jeg ofte å go litt ekstra tid ved vasken f.eks. litt ekstra massasje o.l. (hvis jeg hadde tid selvfølgelig, en del av disse pleide å booke seg inn på rolige tidspunkter). Så bare si i fra, og det gjelder alt hos frisøren! Ser du noe som kan bli i ferd med å bli feil, så si i fra! Ikke alltid så enkelt for oss å vite akkurat hvordan dere ser det for dere i hodene deres, og er derfor avhengige av å få beskjed. Vi er jo ute etter å gjøre dere fornøyde!
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Kan du ikke bare spørre om de har blader du kan lese i? Eventuelt ha med et blad selv?
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2010 Kan du ikke bare spørre om de har blader du kan lese i? Eventuelt ha med et blad selv? Sist jeg var der, satt jeg faktisk og leste i et blad. Var dypt inne i en artikkel til og med, men ho fortsatte likevel!! Og jeg greier ikke å si fra.... Skal øve meg til neste gang. Synes bare det virker litt frekt å si "vet du, jeg vil bare slappe av mens jeg er her; ikke snakke".
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2010 Jeg var tidligere frisør, og tipset mitt er å si ifra! På frisør på vgs har vi eget fag som heter kundeservice, og det dreide seg veldig mye om at man skulle holde samtalen i gang med kundene, at man skulle kommunisere osv. Er selv enig i at det kan bli for mye enkelte ganger! For oss frisører er hovedproblemet at folk som ikke prater, også er dårlig på å fortelle oss hvordan de faktisk vil ha det. Veldig sjenerte kunder kvier seg for å snakke i det hele tatt, mens hvis vi plaprer i vei og får dem litt varme i trøya så forteller de etterhvert at nei ikke så kort der, nei jeg tenkte litt mer sånn og slik, osv. Og så er nok en del frisører ganske pratsomme anlagt. Snakket selv mye som frisør, men hadde et par kunder som sa at de ville slappe av når de var hos meg, og da skjønte jeg selvfølgelig det, og holdt kjeft. Veldig fint når man får beskjed om slikt på forhånd, da vet man jo om det. Disse kundene pleide jeg ofte å go litt ekstra tid ved vasken f.eks. litt ekstra massasje o.l. (hvis jeg hadde tid selvfølgelig, en del av disse pleide å booke seg inn på rolige tidspunkter). Så bare si i fra, og det gjelder alt hos frisøren! Ser du noe som kan bli i ferd med å bli feil, så si i fra! Ikke alltid så enkelt for oss å vite akkurat hvordan dere ser det for dere i hodene deres, og er derfor avhengige av å få beskjed. Vi er jo ute etter å gjøre dere fornøyde! Godt å høre fra en som faktisk har jobbet som frisør! Ikke sikkert alle liker å få beskjeder. Noen ganger når jeg har foreslått ting o.l., har jeg fått høre at de vet best. Da virker det ikke som at de vil at jeg skal bli fornøyd. Jeg har ikke blitt det heller btw Ikke har jeg kommet tilbake heller, så de mister jo kunder.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Jeg synest det er koselig med litt prating jeg, men jeg blir alltid utrolig trett hos frisør. Jeg bare elsker å få vasket håret mitt, bli børstet,klippet og berørt i håret. Lukker øynene og bare nyter og kunne godt ha sovnet om ikke frisøren hadde snakket litt her og der. :happy:
Siiw Skrevet 14. januar 2010 #13 Skrevet 14. januar 2010 (endret) Har ikke det problemet jeg da:-P Har verdens beste friøsr!. kan slappe av og gi frisøren frie tøyler. be henne holde munn eller så bytter du frisør kan du si til henne:P men iblandt føler jg press for og sie noe jeg da. føler meg frekk som ikke sier noe, ettersom jg er litt sjenert! hehe.. har vært hos en frisør en gang som ikke sa noen ting!!!!!!! når jeg var ferdig så bare stakk hun? . tenkte bare er jeg ferdig!?. var en lærling det da og er et 1-2 år siden. så nå for ei stund siden at det var halv pris hos hun ... Endret 15. januar 2010 av Siiw
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Jeg syns også det er irriterende at frisøren snakker, mest fordi jeg har frisørskrekk og sitter på nåler hele tiden, redd for at jeg blir seende ut som et troll på håret (går som regel bra, men kan aldri vite) Nå har jeg en fast frisør, og selv om det er lenge mellom hver gang jeg går til henne, husker hun meg igjen og hvilken frisyre jeg hadde sist. Jeg forstår godt frisørens behov for å snakke, de er tross alt på jobb, og skal de liksom holde kjeft hele dagen da? En arbeidsdag uten å snakke med noen høres fryktelig kjedelig ut..
Ping! Skrevet 15. januar 2010 #15 Skrevet 15. januar 2010 Jeg syns også det er irriterende at frisøren snakker, mest fordi jeg har frisørskrekk og sitter på nåler hele tiden, redd for at jeg blir seende ut som et troll på håret (går som regel bra, men kan aldri vite) Nå har jeg en fast frisør, og selv om det er lenge mellom hver gang jeg går til henne, husker hun meg igjen og hvilken frisyre jeg hadde sist. Jeg forstår godt frisørens behov for å snakke, de er tross alt på jobb, og skal de liksom holde kjeft hele dagen da? En arbeidsdag uten å snakke med noen høres fryktelig kjedelig ut.. Jeg synes da frisørene jatter mye seg-i-mellom jeg :gjeiper:
gohege Skrevet 15. januar 2010 #16 Skrevet 15. januar 2010 Jeg syns også det er irriterende at frisøren snakker, mest fordi jeg har frisørskrekk og sitter på nåler hele tiden, redd for at jeg blir seende ut som et troll på håret (går som regel bra, men kan aldri vite) Nå har jeg en fast frisør, og selv om det er lenge mellom hver gang jeg går til henne, husker hun meg igjen og hvilken frisyre jeg hadde sist. Jeg forstår godt frisørens behov for å snakke, de er tross alt på jobb, og skal de liksom holde kjeft hele dagen da? En arbeidsdag uten å snakke med noen høres fryktelig kjedelig ut.. ja helt enig, det høres veldig kjedelig ut:(
♥Mirella♥ Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 Åh, dere kan komme til meg! Jeg er frisør og noen ganger føler jeg det motsatte av dere, at det er kundene som på død og liv skal holde i gang en samtale. Noen kunder er det naturlig å skravle mye med, om man har litt samme interesser eller er i samme situasjon på en eller annen måte. Men noen ganger vil jeg bare konsentrere meg om jobben og ikke konstant tenke på å holde i gang en samtale. Da synes jeg ofte kundene kommer med ting som "Huff, nå er det kaldt". Og om man svarer hyggelig, men kort, så kommer det gjerne et nytt forsøk "I dag var det glatt gitt!" Nå skal det sies at jeg sliter med dotter i ørene når jeg stresser (og jeg stresser alltid), så når jeg har det er jeg ekstra lite interessert i å prate. Er så veldig ekkelt å høre sin egen stemme "innenfra", hehe.. Men, nå SKRAVLER jeg meg helt bort her. Mitt forslag om man vil ha en stille stund hos frisøren er å ta med seg en bok eller lukke øynene. Om de ikke tar det hintet, må man bare svare veldig kort, kanskje overdrive litt ved å f.eks sett fingeren det stedet du er i boka, se opp og svare, for så å sette blikket ned i bladet igjen. Mulig noen mener det beste er å si ifra, men jeg tipper resten av behandlingen da ikke blir stille og rolig, men stille og anspent. For dere begge. Eller så kan man jo si det på telefonen når man bestiller time. Frisøren i telefonen spør jo ofte om det er noen spesiell frisør man ønsker, og da kan man si noe som "Nei, egentlig ikke, men gjerne en som ikke skravler så fælt, hihi". Selv om det bare er "skravlefrisører" som jobber der, vil sikkert den som skal klippe få beskjed om hva du har sagt, og kanskje dermed klare å holde munn Ellers er frisører ofte veldig sosiale og glade i å prate, og vi liker å bli kjent med kundene våre. Ikke bare for hyggen sin skyld, men jo bedre man kjenner en person, jo lettere er det å foreslå frisyrer, stiler osv. Man skal ikke kun ta utgangspunkt i ansiktsform når man foreslår frisyre, det har også noe å si om personen er sporty, romantisk, konservativ osv. Noen ganger ser man sånt uten å prate, andre ganger ikke. Vi prøver også å skape et forhold til kunden så de skal føle seg trygge, føle at de kjenner oss, og selv om dere slapper mer av når det er stille, så er det minst like mange som blir mer avslappet om man har en samtale. Og tiden går fortere for de som synes det er kjedelig å sitte stille i timesvis. Dette ble langt, får gi meg nå Lykke til
leirbål Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Mirella. Du skriver at du setter pris på kunder som ikke snakker så mye, og at du synes vi kan si ifra på telefonen på forhånd om vi vil slappe av i taushet. Hvorfor tror du da det vil ble en anspent stemning omvi sier ifra på en fin måte når vi kommer? Jeg vet ikke på forhånd hva slags form jeg er i den dagen, og om jeg vil skravle eller slappe av. Så hvordan skal jeg vite hva jeg skal si på telefonen? Dere må da være voksne nok til å takle at en kunde sier at han eller hun er sliten og vil sitte i stillhet uten at det føles galt?
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 20. januar 2010 #19 Skrevet 20. januar 2010 Frisørene på Blindern er slik (ihvertfall de jeg har hatt) at de ikke prater så mye. Bare mer om hvordan jeg vil ha håret. Går jeg til en annen frisør(salong)(som også moren min bruker) så er det såpass avslappet stemning der og det er meget hyggelige mennesker så da kan jeg prate litt.
♥Mirella♥ Skrevet 20. januar 2010 #20 Skrevet 20. januar 2010 Mirella. Du skriver at du setter pris på kunder som ikke snakker så mye, og at du synes vi kan si ifra på telefonen på forhånd om vi vil slappe av i taushet. Hvorfor tror du da det vil ble en anspent stemning omvi sier ifra på en fin måte når vi kommer? Jeg vet ikke på forhånd hva slags form jeg er i den dagen, og om jeg vil skravle eller slappe av. Så hvordan skal jeg vite hva jeg skal si på telefonen? Dere må da være voksne nok til å takle at en kunde sier at han eller hun er sliten og vil sitte i stillhet uten at det føles galt? Neida, jeg setter pris på begge typer kunder jeg Både de som skravler og de som ikke snakker. Bare kanskje ikke så mye de som på død og liv skal holde i gang en samtale om været. Men går fint det også Ville bare fortelle at det er ikke bare frisørene som er sånn, det hender kundene er likedann! Men jeg tenker bare at det er bedre for stemningen sin del om man sier ifra FØR frisøren allerede har skravla i vei i en halvtime. Det er fort å føle seg veldig dum hvis man prøver å holde i gang en samtale fordi det er det man skal gjøre som god frisør, og så etter en havltime sier kunden "Du, kan du la være å skravle så fælt? Jeg er litt sliten skjønner du!" De fleste hadde sikkert tenkt ok, og holdt munn, men både frisør og kunde ville sikkert følt seg litt dumme. Derfor tenker jeg at det er bedre med alt man sier på forhånd. Men hvis du ikke vet før selve dagen om du er i skravlehumør eller ikke, så hinter du bare så godt du kan og sier ifra om det ikke når fram. Ikke verre en det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå