Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal straks flytte sammen med kjæresten min. Funnet en ok hybel til overkommelig pris - midt i sentrum. Har selv vært på husjakt lenge, og ble veldig glad for å endelig finne noe!

Men så er det minuset... Han skal i militæret i februar. Han har nå jobb, mens jeg studerer, og jeg tror faktisk jeg vil slite med å betale husleie/strøm/internett helt alene...

Jeg har søkt endel deltidsjobber, og krysser fingrene for at jeg får match. Har sett etter ledige studenthybler og kollektivrom, men sistnevnte blir litt for heftig for med mtp at jeg er avholds og ikke glad i festing.

Finnes det noen økonomiske støtteordninger for de som er i militæret og har samboer hjemme? Er ikke snakk om så mye penger i mnd., men mye for en student..

Endret av superior
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han skal i militæret allerede om en måned så kan det gjerne være en ide å vente med å bli samboere?

Skrevet
Hvis han skal i militæret allerede om en måned så kan det gjerne være en ide å vente med å bli samboere?

Ja, det er et alternativ, men da må jeg ut på boligmarkedet igjen, og han trenger også et sted å bo.. Har lett etter hybel siden november, og først nå funnet noe, så er litt i en lei klemme ang økonomien =/

Skrevet

Er det komplett umulig å få tak i studenthybel da? Jeg slet litt med å få tak i studenthybel da jeg var student men det ordnet seg alltid. :)

Skrevet

Man må ha vært samboere en viss tid og kunne dokumentere dette med kvitteringer/bankutskrifter for betalt husleie osv, så dere rekker nok ikke å bli regnet som samboere med krav til øknomisk støtte i denne sammenhengen. Men lykke til med boligjakt uansett :)

Skrevet

Hva er det for en tankegang? Du skal bo alene, han skal være i militæret. Da finner du deg et sted du har råd til alene, som alle andre. Jeg forstår ikke hvorfor i alle dager du skal få økonomisk tilskudd av noen form. Alle andre studenter betaler husleie, strøm og internett. Veldig mange av dem har ikke kjæreste.

Skrevet

Det virker jo ikke særlig praktisk for hans del å betale husleie for en leilighet han nesten ikke skal bruke. I hvert fall hvis han skal til en base som er langt unna, og ikke kan dra hjem i helgene.

Han har kun krav på 20 dagers perm totalt i løpet av 12 mnd. (i realiteten 11 mnd.)

Vanligvis får man heldigvis litt mer enn de 20 man har krav på, men fortsatt. Dagslønna fra forsvaret er liksom beregnet på at man skal ha lommepenger til det nødvvendige, og da er forutsetningen at man bor gratis.

Med 102 kr. dagen blir det lite økonomisk å betale for en leilighet til deg.

Skrevet
Hva er det for en tankegang? Du skal bo alene, han skal være i militæret. Da finner du deg et sted du har råd til alene, som alle andre. Jeg forstår ikke hvorfor i alle dager du skal få økonomisk tilskudd av noen form. Alle andre studenter betaler husleie, strøm og internett. Veldig mange av dem har ikke kjæreste.

Ja, jeg er helt enig i denne.

Jeg har lagt merke til at det er veldig mange tråder av denne typen her: Folk spør om hvilke rettigheter man har uten å tenke over at man først og fremst skal kunne ta ansvar for seg selv. Jeg klarte meg på studielån og oppsparte midler, det tror jeg de fleste andre også hadde greid.

Skrevet

Takk for svar folkens! Da får jeg satse på deltidsjobb.... :-)

Skrevet

Jeg flyttet sammen med x-samboeren min 1,5 mnd før han dro i militæret, og de dekket faktisk 1/2 husleia vår da. Dette var i 2004/2005.

Skrevet

Enig!

Skrevet

Er det ikke sånn at millitæret betaler husleia hans da? Mener å huske at det var sånn før.

Skrevet

Da kjæresten min skulle i militæret ville de dekke husleien hans dersom han kunne dokumentere at han hadde betalt leie i minimum 6 mnd. Sjekk opp i dette, dere!

Skrevet

Da kjæresten min skulle i militæret dekket de leien så lenge han kunne dokumentere at han hadde bodd og betalt leie der i X måneder. Ikke sikker på om det var 6 eller 12, men han måtte iallefall ha bodd i huset en god stund (kjæresten min hadde bodd der i 2 år, så han fikk dekket).

Om dere skal flytte sammen i en ny leilighet, så får han nok ikke dekket noe, nei.

Skrevet

Dette emed 6 eller 12 mnd må enten være nye eller gamle regler. I 2004/2005 fikk vi som sagt dekket halve husleia selv om vi bare hadde bodd sammen i 1,5 mnd før han dro i militæret, han flyttet rett ut fra mor og far så han hadde ikke betalt husleie noe sted før vi flyttet sammen.

Skrevet (endret)

Fra Forsvarets hjemmesider:

Spesielt om bostønad

Alle som møter til førstegangstjeneste og som har flyttet til bolig utenfor foreldrehjemmet min. 4 mnd før innrykk, kan søke Forsvaret om stønad til dekning av faktiske boutgifter. Boforhold i foreldrehjemmet eller hos nære slektninger vurderes særskilt ut fra sosiale kriterier. Som faktiske boutgifter regnes: Husleie, renter/omk på boliglån (inkl evt gjeldsforsikring), strøm og brenselsutgifter, kommunale avgifter, bolig-/innboforsikring, NRK-lisens, telefonabonnement for fast stasjonær telefon eller basis ISDN.

Innlegget er endret iht. KGs regler, resten av teksten kan leses her.

Helen, mod.

Endret av Helen
Skrevet

Tusen takk :D Veldig nyttig info!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...