superior Skrevet 21. februar 2010 #41 Skrevet 21. februar 2010 Hva som er passe str. er jeg usikker på, men for min egen del blir iallefall ca 20-30 kvadrat altfor lite. Stue med lite kjøkken, lite bad og hems. Gleder meg veeldig til den dagen vi får større plass ja.
Blowers daughter Skrevet 23. februar 2010 #42 Skrevet 23. februar 2010 Jeg og mannen min har bodd på 40 kvm + bodplass i 4 år nå og trives godt vi. Nå har vi også fått en sønn og tenker å bo her i enda 2-3 år til. Har noen tips for å overleve på få kvadrat: *Ha skap opp til taket, evt esker oppå skapene. *Kjøp ekstra høye sengeben så får dere plass til masse under sengen *sett opp hyller i boden, fra vegg til vegg og gulv til tak *kjøp tørkestativ som får plass i dusjen, evt som du kan henge i taket og heise ned ved behov. *vurder tørketrommel *Kast/selg/gi bort ting dere ikke bruker *Lån bøker på biblioteket, unngå behov for masse bokhylleplass *Kjøp flatskjerm og heng på veggen *vurder å leie bodplass annet sted til sesongvarer og ting dere ikke bruker, men vil ta vare på. Det kan være billigere enn å leie større leilighet
NovaFlare Skrevet 23. februar 2010 #43 Skrevet 23. februar 2010 Personlig føler jeg 80 kvm er et minimum for to mennesker.
Gjest Miam Skrevet 23. februar 2010 #44 Skrevet 23. februar 2010 (endret) Personlig føler jeg 80 kvm er et minimum for to mennesker. Seriøst? Det må jo være en dårlig planløsning dere har da Vi bor som sagt før, på 55, og vi kunne helt fint hatt 10 kvadrat mindre, kunne sikkert hatt 20 kvadrat mindre også om det var krise. Vi bodde jo på 21 i 7-8 måneder! Endret 23. februar 2010 av Miam
NovaFlare Skrevet 23. februar 2010 #45 Skrevet 23. februar 2010 (endret) Seriøst? Det må jo være en dårlig planløsning dere har da Hvem sa at vi bor på 80 kvm? Jeg synes det er et minimum. ( ) Endret 23. februar 2010 av NovaFlare
Gjest SmallTalk Skrevet 23. februar 2010 #46 Skrevet 23. februar 2010 Seriøst? Det må jo være en dårlig planløsning dere har da Vi bor som sagt før, på 55, og vi kunne helt fint hatt 10 kvadrat mindre, kunne sikkert hatt 20 kvadrat mindre også om det var krise. Vi bodde jo på 21 i 7-8 måneder! Man trenger da vel ikke ha dårlig planløsning for å føle at man har dårlig plass på mindre enn 80kvm. Det kommer veldig an på hvor god plass man er vandt til fra før. Før jeg flyttet hjemmefra hadde jeg 80kvm for meg selv, og nå bor jeg på 65 kvm med samboer og en hund. Dette er altfor lite etter min smak, selv om planløsningen er god. Nå har vi kjøpt oss enebolig med BOA på 190 kvm, og gud bedre som jeg gleder meg til å få bedre plass. Og ikke minst mitt eget "kontor" som jeg kan sperre meg inne på når jeg skal gjøre oppgaver eller lese. Og mulighet til å trekke med vekk fra samboeren dersom jeg trenger tid for meg selv. Hadde jeg og samboeren min bodd på 40 kvm, så tror jeg forholdet hadde røket. Vi hadde faktisk ikke taklet det.
Gjest Miam Skrevet 23. februar 2010 #47 Skrevet 23. februar 2010 Klart det har med at du ikke er vant til det, men 80 er jo ganske mye. Vi har jo kontor/gjesterom i tillegg til alle andre rom/plass vi "trenger" og det kunne fortsatt vært mindre. Mye golvplass og alt. Kanskje lite krevende da vi når det gjelder plass
Gjest SmallTalk Skrevet 23. februar 2010 #48 Skrevet 23. februar 2010 Klart det har med at du ikke er vant til det, men 80 er jo ganske mye. Vi har jo kontor/gjesterom i tillegg til alle andre rom/plass vi "trenger" og det kunne fortsatt vært mindre. Mye golvplass og alt. Kanskje lite krevende da vi når det gjelder plass Sannsynligvis. Akkurat som at jeg er rimelig bortskjemt når det gjelder tomleplass og albuerom, og ikke klarer å venne meg til dårlig plass.
Fluffe Skrevet 23. februar 2010 #49 Skrevet 23. februar 2010 hadde en leglehget på 55 kvm. var egentlig for stor for bare meg, men passet perfekt for meg og typen. da slepper man å risikere å handle masse dritt mna ikke trenger. for man har ikke plass:P
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 24. februar 2010 #50 Skrevet 24. februar 2010 Jeg og min sønn + 2 hunder bor på 80 kvm. + veranda og kjeller, der vi har stort fellesrom og 2 boder( eldre enebolig som er seksjonert til 2 leiligheter) Her er det god planløsning og det fungerer veldig greit til 2 personer. Har bodd her i 10 år, og er mitt lille paradis på jorden:-)Når min sønn engang flytter blir det et søverom ledig som jeg planlegger å innrede. Hvor mange kvm dere trenger kommer ann på planløsning og hvor ryddige dere er! Det blir fort kaos på 50 kvm om en ikke har orden i sysakene :-)
NovaFlare Skrevet 24. februar 2010 #51 Skrevet 24. februar 2010 Vi har 115 kvm i boareal, 154 kvm brutto, det synes vi er fint for to
kontorstol Skrevet 24. februar 2010 #52 Skrevet 24. februar 2010 Vi bor på 40 kvm, det går fint. Planlegger å kjøpe større om ca ett år. Vi ler av og til av hvor lite plass vi har og at vi må stå oppå hverandre for å pusse tenner, men tenker som så at det er en liten test av forholdet å leve så tett på hverandre.
LukaFrost Skrevet 24. februar 2010 #53 Skrevet 24. februar 2010 Dere som bor trangt,40-50 kvm, har dere plass til overnattingsgjester? Jeg har familie såppas langt unna at om de kommer på besøk må de overnatte. Jeg skulle gjerne hatt et soverom til for å slippe å legge folk på flatseng på stua.
Gjest Gjest_Tini_* Skrevet 24. februar 2010 #54 Skrevet 24. februar 2010 Vi bor i en liten leilighet på 35 kvm med særdeles dårlig planløsning. Vi har stue/kjøkken/gang, et lite soverom som døren ikke går igjen på fordi sengen er for stor og et lite bad. Men vi gjør det beste ut av det og er veldig lykkelig
kontorstol Skrevet 24. februar 2010 #55 Skrevet 24. februar 2010 Dere som bor trangt,40-50 kvm, har dere plass til overnattingsgjester? Jeg har familie såppas langt unna at om de kommer på besøk må de overnatte. Jeg skulle gjerne hatt et soverom til for å slippe å legge folk på flatseng på stua. Vi har ikke ekstra soverom. Stor og god sofa som folk har sovet (godt) på før, og evt. feltseng. Men når vi engang skal kjøpe større ønsker jeg meg helst tre soverom.
Anglofil Skrevet 24. februar 2010 #56 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Dere som bor trangt,40-50 kvm, har dere plass til overnattingsgjester? Jeg har familie såppas langt unna at om de kommer på besøk må de overnatte. Jeg skulle gjerne hatt et soverom til for å slippe å legge folk på flatseng på stua. Vi har 40 kvm og kunne strengt tatt hatt overnattingsgjester på stua, men ingen av oss vil det. Vi har bedt familien om å sjekke inn på hotell om det er mulig, for det er ikke særlig romslig. Men, trangt er det ikke. Jeg synes ikke 40 kmv er så fryktelig lite, men så er jeg vant med den lille hybelen kjæresten min hadde før på 18 kvm. Vi har forøvrig en god planløsning, med stort soverom med plass til dobbeltseng og to skrivepulter, samt en hel vegg med skap. Vi har forøvrig ikke noe ekstra gjesterom. Det skal de ha, de som bygget disse studentboligene, de har gjort en god jobb ift planløsning. Badet er også stort, og vi har kjøkken og stue i ett, noe som gjør det litt mer luftig. Mvh Yvonne Endret 24. februar 2010 av Yvonne
Blowers daughter Skrevet 25. februar 2010 #57 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har hatt gjester på stua flere ganger jeg. Er selvsagt ikke noen drømmesituasjon, men vi kan nesten ikke kjøpe større hus for de 2 gangene i året det er aktuelt. Venner og søsken sover typisk på stua, mens foreldrene våre tar gjerne inn på hotell. En ordning jeg synes er helt grei. Vi prioriterer å bo billig nå, og spare mest mulig sånn at vi kan kjøpe drømmehuset neste gang. Da må man ofre noe, og vi ofrer gjerne stor plass i en periode i livet vårt nå for å få noe bedre senere.
superior Skrevet 25. februar 2010 #58 Skrevet 25. februar 2010 Jeg med mine noen-og-tjue-kvadrat har plass til kjæreste + to overnattingsgjester. Trang? Oh yeah. Vi har hems, så på en måte eget "soverom", men det er ikke noen ideell situasjon nei.
Gjest Miam Skrevet 26. februar 2010 #59 Skrevet 26. februar 2010 Dere som bor trangt,40-50 kvm, har dere plass til overnattingsgjester? Jeg har familie såppas langt unna at om de kommer på besøk må de overnatte. Jeg skulle gjerne hatt et soverom til for å slippe å legge folk på flatseng på stua. Ja, vi har gjesterom/kontor, der det står to sånne feltsenglignende senger som kan "brettes sammen", i tillegg er der en bokhylle og en skrivepult, pluss at vi lagrer en del ting der inne. Feltsengene er vist kjempegode å sove på, så det er jo bra Sofaen på stua kunne også brukt, om her skulle komme tre personer på besøk.
Gjest naera Skrevet 26. februar 2010 #60 Skrevet 26. februar 2010 Hadde jeg og samboeren min bodd på 40 kvm, så tror jeg forholdet hadde røket. Vi hadde faktisk ikke taklet det. Haha, da hadde du sikkert klikka hvis du var meg! Jeg og kjæresten min + to hunder bor på 37 m2, og vi har råtter i tillegg (kjæledyr altså). Har bodd her i ett år i mai. Har heldigvis planer om å finne noe større, men vi får neppe råd til noe større enn 65-70 m2 :S Flaks at jeg er veldig ryddig og "husmor-aktig" av meg, vasker og rydder hele tiden. Hadde det ikke vært for det, hadde det sikkert sett ut som et rottereir her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå