Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 #1 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg og kjæresten skal ut på leiemarkedet. Lurer litt på hva deres meninger er ang. størrelse på leiligheter. Hvor mange kvadrat føler dere at dere må ha for at dere skal trives? Litt snålt formulert spm kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 14. januar 2010 #2 Del Skrevet 14. januar 2010 Det kommer jo helt an på hvor god plass man er vandt til å ha. Jeg og samboeren bor har bodd på 65 kvm i tre år nå, og dette er altfor trangt etter min smak. Jeg hadde 80 kvm for meg selv når jeg bodde hjemme, og synes det er alt for lite med 65 kvm for to voksne og en mellomstor hund. Går alt etter planen så blir vi huseiere i løpet av våren, og da blir det til et hus på ca 300 kvm brutto og boa på ca 190 kvm. Loftsstuen vil da bli lik stor som huset vi bor i nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perledrøm Skrevet 14. januar 2010 #3 Del Skrevet 14. januar 2010 Vi har en leilighet på mellom 70-80 kvm, og er veldig fornøyd med det. Vi har to soverom, men det hadde gått fint uten det ene. Jeg synes til tider at det er kjørt mye ting inn i en "liten" leilighet, men vi har kanskje for mye, at det er omvendt? Badet er enormt, og kjøkkenet har en grei størrelse. Ulempen er at vi ikke har plass spisebord i stuen, da den kan bli litt liten. Vi må spise i sofaen når vi har gjester siden vi bare har to kjøkkenstoler Bra vi ikke har celebert besøk Så det er definivt lurt å tenke på når dere titter. Vi slipper også å ha vaskemaskin og tørketrommel på badet fordi det er vaskekjeller i huset her. Veldig deilig fordi 1. bedre plass og 2. betaler ikke strøm. Ellers passer leiligheten oss perfekt. Det ekstra soverommet brukes som kontor, sminkerom og klesrom Dessuten kan vi hive inn rot hvis det kommer noen uanmeldt Bare et lite tips: vi bruker enorme mengder med penger på fyring om vinteren fordi huset er fra 50-tallet og dårlig isolert. Jeg ville derfor ha valgt et nyere bygg. Det sparer du mye på i lengden. Jeg kjenner at det trekker fra alle vinduene her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. januar 2010 #4 Del Skrevet 14. januar 2010 Kommer jo mye an på hvor my plass man vil ha, hvor mye privatliv man ønsker, størrelse på møbler osv. Jeg og eksen levde helt fint på 35 kvm i flere år, savnet egentlig ikke å ha større plass. Om jeg flytter inn med kjæresten min nå blir det rndt 70 kmv, kanskje? (jeg er ikke god til å gjette sånt) Og dte blir nok definitivt mer behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 14. januar 2010 Ok. Det er så mange leiligheter som er på rundt 40 kvadrat, og koster rundt 8000/mnd! Greier ikke helt å se for meg hvor mye 40 kvadrat er heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 14. januar 2010 #6 Del Skrevet 14. januar 2010 Ok. Det er så mange leiligheter som er på rundt 40 kvadrat, og koster rundt 8000/mnd! Greier ikke helt å se for meg hvor mye 40 kvadrat er heller. Dra på visning på en leilighet på 40 kmv, så får du et inntrykk av det. Planløsningen har veldig mye å si for om det er levelig eller trangt. Personlig så vil jeg si at det er trangt, men igjen så er det smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 14. januar 2010 #7 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Jeg og typen bor på 50 kvadrat. Syns dette funker helt greit og kan godt tenke meg å bo her lenge. Men noe mindre enn 50 trur jeg hadde blitt litt for lite for to stykker. Edit: 8000,- for 40 kvadrat?? Midt i byen eller noe dette da ell? Endret 14. januar 2010 av *dragoon* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 14. januar 2010 #8 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan jo fortelle litt om leiligheten vår Den er på 55 kvadrat. Helt topp spør du meg! God nok plass for meg og samboeren min i allefall. Hvordan er leiligheten: -En liten gang med en gang du kommer inn. -Stort hovedsoverom. -Lite bad. -Ganske stor stue, med plass til både et lite spisestuebord, to store bokhyller, en treseter, et lite bord, en lenestol, tvbenk med tv selvfølgelig, og en vedovn. -Ganske lite kjøkken, men det går fint at begge to kokkelerer der inne. -I tillegg til dette har vi et gjesterom hvor der er plass til to feltsenger, en bokhylle, og en stasjonærpc ved en skrivepult. Det har selvfølgelig mye med planløsningen, men jeg føler vi har kjempegod plass. Luftig og lett. Det at veggene er hvite gjør jo også sitt, i tillegg til store vinduer. Hva er du vant med da? Studenthybel eller hus? For å sette det litt på spissen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_lilo_* Skrevet 14. januar 2010 #9 Del Skrevet 14. januar 2010 Vi to bor på 24 m2. Trenger ikke mange ting så det er romslig hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg og typen bor på 50 kvadrat. Syns dette funker helt greit og kan godt tenke meg å bo her lenge. Men noe mindre enn 50 trur jeg hadde blitt litt for lite for to stykker. Edit: 8000,- for 40 kvadrat?? Midt i byen eller noe dette da ell? Jepp. Sentrumsnært ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan jo fortelle litt om leiligheten vår Den er på 55 kvadrat. Helt topp spør du meg! God nok plass for meg og samboeren min i allefall. Hvordan er leiligheten: -En liten gang med en gang du kommer inn. -Stort hovedsoverom. -Lite bad. -Ganske stor stue, med plass til både et lite spisestuebord, to store bokhyller, en treseter, et lite bord, en lenestol, tvbenk med tv selvfølgelig, og en vedovn. -Ganske lite kjøkken, men det går fint at begge to kokkelerer der inne. -I tillegg til dette har vi et gjesterom hvor der er plass til to feltsenger, en bokhylle, og en stasjonærpc ved en skrivepult. Det har selvfølgelig mye med planløsningen, men jeg føler vi har kjempegod plass. Luftig og lett. Det at veggene er hvite gjør jo også sitt, i tillegg til store vinduer. Hva er du vant med da? Studenthybel eller hus? For å sette det litt på spissen Hybel. Men der var jo stue og kjøkken osv utenom. Husker ikke hvor stort det var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 14. januar 2010 #12 Del Skrevet 14. januar 2010 Vi bor på en hybel på nett under 30 kvm. Helt perfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aryia Skrevet 14. januar 2010 #13 Del Skrevet 14. januar 2010 Vi bodde tre-fire år i en leilighet på 40 kvm og trivdes veldig godt der Planløsning og innredning har mye å si for hvor trangt det blir, så man bør tenke seg litt om når man skal kjøpe møbler. Husk målebånd!! Vi lærte det the hard way, jaja.. Vi hadde det slik hos oss i den leiligheten: - Med en gang man kommer inn er det en liten gang som fører til badet og stuen, plass til å henge fra seg yttertøy, skohylle.. - Lite bad; toalett, vask, dusj, en enkel hylle med plass til det mest nødvendige, plass til skittentøyskurv. - Ganske bra str på stua; plass til 3+2 sofa, "standard" str på stuebord, relativt stor tvbenk med tilhørende glasskap ved siden av, spisebord for to personer. - Enkelt kjøkken; plasserte vaskemaskinen her, lite benkplass, standard komfyr og kjøleskap, ok oppbevaring til kjøkkenutstyr, tørrvarer osv. - Bod rett innenfor kjøkkenet, plass til en mindre fryser og oppbevaring av all slags rot.. - Soverom; plass til 150x200 seng, et dobbelt klesskap og to kommoder. To personer bør kunne klare seg på 30-40 kvm, man må bare innrette seg etter hva man har råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 14. januar 2010 #14 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg og samboer bodde sammen på 30 kvadrat i 2 år uten problemer. Leiligheten var godt utnyttet planmessig, og noen av tingene jeg eide fra før måtte lagres et annet sted i denne perioden. Nå har vi kjøpt hus på 170 kvadrat, og har selvfølgelig bedre plass, men bor litt utenfor sentrum da. Så hvor mange kvadrat man MÅ ha, har ingen fasitsvar etter min erfaring, det spørs hva man har råd til, hva man prioriterer og hva man gjør det til selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 15. januar 2010 #15 Del Skrevet 15. januar 2010 Planløsning har selvsagt mye å si, og hvor mange ting dere har. Vi er to voksne, en hund og tre katter, og har veldig mye ting. I starten bodde vi på 45 kvadrat med dårlig romløsning, og det gikk på ett vis, men var egentlig for trangt. Etter det har vi funnet ut at for oss er vanligvis 55-60 kvadrat minimum, 70-90 er ideelt, og alt over det bortkastede fyringsutgifter. Men dere må uansett bare dra på visning og se. Romløsninger kan gjøre så mye, begge veier, i tillegg til at veldig mange utleiere bare har tippet sånn omtrent antall kvadrat når de skriver annonser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomullstrusa Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 15. januar 2010 Planløsning har selvsagt mye å si, og hvor mange ting dere har. Vi er to voksne, en hund og tre katter, og har veldig mye ting. I starten bodde vi på 45 kvadrat med dårlig romløsning, og det gikk på ett vis, men var egentlig for trangt. Etter det har vi funnet ut at for oss er vanligvis 55-60 kvadrat minimum, 70-90 er ideelt, og alt over det bortkastede fyringsutgifter. Men dere må uansett bare dra på visning og se. Romløsninger kan gjøre så mye, begge veier, i tillegg til at veldig mange utleiere bare har tippet sånn omtrent antall kvadrat når de skriver annonser. Good point, that Vi må vel bare hive oss ut på visninger først som sist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. januar 2010 #17 Del Skrevet 15. januar 2010 Her var spørsmålet hvor mange kvadratmeter MÅ to personer ha? Jeg kan fortelle dere hvor lite man faktisk må klare seg på når man har en mann som ikke legger to pinner i kors for å skaffe familien et bedre sted å bo. Den første leiligheten vi bodde i som relativt nygifte, brant ned til grunnen. Det var en gammel bygård i Oslo. Vi hadde på det tidspunktet to barn og ventet det tredje. Jeg bodde et par måneder hos mine foreldre med mine barn før vi fikk en annen leilighet. Den var på 30 kvadratmeter, 12 kvm. stue, det samme med soverom, 6 kvm. kjøkken. Det var ikke bad og toalett, da måtte vi gå over gårdsplassen og inn i et annet hus. Min søster bodde hos oss mens hun gikk på skole i to år. Jeg var i mellomtiden blitt gravid med barn nr. fire, så da han ble født, måtte min søster ut. Slik bodde vi i 5 år. Det var min fortjeneste at vi kom oss vekk derifra. Når jeg ser tilbake på dette nå, er det helt utrolig hvordan det kunne gå. Det er ikke lenger tilbake enn på 70-tallet. Nåja, dette var mimring om "forna dar" som var ulykkelige for min del. Jeg håper du, TS, og samboer vil finne et sted dere liker og har råd til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 15. januar 2010 #18 Del Skrevet 15. januar 2010 Vi er 2 + 3 katter på 90m2 og for meg er det et minimum. Skulle gjærne hatt 50m2 til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 15. januar 2010 #19 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg og sambo bodde på et rom på 15 kvadrat, med en vask på gangen og en do med et dushode på veggen ned en trapp nede i en felles gang. 8000 kr for 40 kvadrat her i byen er helt normalt det, til og med et lite stykke utafor byen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *dragoon* Skrevet 15. januar 2010 #20 Del Skrevet 15. januar 2010 Glad jeg bor litt lenger ut på landet hvor du gjerne betaler 6000kr/måneden for 100 kvadrat.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå