Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc'en min er sliten, og jeg trenger ny. Jeg har alltid hatt pc, og har en samboer som er veldig god på pc (jobber med det). Men på videregående brukte jeg mac (skolens macer), og jeg studerer også nå fag innen grafisk design, og ser at 90% av klassekameratene mine har mac, eller har skiftet til mac i løpet av året. Jeg kommer også til å ende opp i jobb innen grafisk design, men vet ikke om det der blir brukt mac eller pc.

Jeg kan altså bruke begge deler, men vil få liten hjelp hvis det blir noen problemer, da min samboer ikke kan mac noe særlig. Skal jeg satse på mac, som jo er brukt mye i grafisk bransje? Eller skal jeg holde meg til trygge, gode gamle pc'en (kjøpe ny da)?

Noen som kan gi meg noen "for-og-imot"?

Videoannonse
Annonse
Gjest epleknollen
Skrevet
Pc'en min er sliten, og jeg trenger ny. Jeg har alltid hatt pc, og har en samboer som er veldig god på pc (jobber med det). Men på videregående brukte jeg mac (skolens macer), og jeg studerer også nå fag innen grafisk design, og ser at 90% av klassekameratene mine har mac, eller har skiftet til mac i løpet av året. Jeg kommer også til å ende opp i jobb innen grafisk design, men vet ikke om det der blir brukt mac eller pc.

Jeg kan altså bruke begge deler, men vil få liten hjelp hvis det blir noen problemer, da min samboer ikke kan mac noe særlig. Skal jeg satse på mac, som jo er brukt mye i grafisk bransje? Eller skal jeg holde meg til trygge, gode gamle pc'en (kjøpe ny da)?

Ups....her vil du få mange svar.

Diskusjonen går på dette forumet akkurat nå. Tråden er HER

Den er ikke så lang den tråden, men ganske informativ.

Prioriterer du driftsikkerhet, brukervennlighet, design og enkelt vedlikehold velger du Mac.

Det ER noe dyrere, men "alle" som bruker det mener det er verd pengene.

De som mener Mac er noe dyrt designdritt, har som regel ikke prøvd over en lengre periode

Kjøper du en PC har du jo en samboer som kan holde den "frisk" for deg, og da er jo PC en rimeligere løsning. Du får alle "grafiske programmer" også for PC, men jeg TIPPER du ganske fort vil "hjernevaskes" over til Mac etter kort tid i grafisk bransje. Der er det nemlig Mac som gjelder for absolutt alle penga :-)

Har du råd til 10-11.000 hadde jeg valgt en MacBookPro fremfor en PC til 7-9.000,-

En PC til 4-5000 kan ikke sammenliknes med de maskinene.

Skrevet

Her er et svar fra annen tråd i dette forumet. Det sier igrunnen alt:

"Har hatt en mackbook i 4 år nå - denne betalte jeg 13k for.

Har hatt 3 forskjellige laptop/pc i løpet av samme periode - disse har jeg betalt tilsammen ca 25k for. (acer, dell og toshiba)

Min macbook starter like lett den dag i dag, oppleves som alt annet enn treg - fungerer som om den skulle vært ny i dag.

De tre andre laptopene har jeg hatt problemer med. Etter ett år går det bare down hill. Har forsøkt ALT før den har blitt byttet ut med en annen laptop uten videre fremgang.

Har en samboer som kan det meste om PC, som har jobbet med dette 15-16 år, de første årene som "proff" hacker, så det er jo ikke slik at vi kjøper dårlige laptops, eller lar maskinene bli fyllt av alskens virus og annet drit - her er det topp sikkerhet og jevnlig gjennomgang av alle maskiner i huset."

Skrevet

En vanlig Macbook er også et veldig godt alternativ, med mindre du trenger FW og kortleser. Maskinen er minst like kraftig som den rimeligste MBPen, den koster bare mye mindre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...