Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvordan klarer enkelte å misbruke kredittkort? Jeg bruker kredittkort når jeg skal kjøpe ting på nett, når jeg ikke har penger på bankkortet, eller fordi jeg foretrekker i en gitt situasjon å betale med kredittkort, f. eks. taxi.

Hvis jeg handler ting med kredittkort så tenker jeg alltid over det, jeg regner i hodet om jeg vil mestre å betale hele regningen før renter begynner å løpe. Hvis det vil medføre en veldig knipen økonomi så frastår jeg jo seff det. Jeg kan forstå at fattige må dra kredittkortet om et eller annet viktig i huset ryker, som feks kjøleskapet, men det er ikke de jeg fokuserer på nå.

Er det virkelig sånn at noen unge folk får seg en A-ha-opplevelse når de oppdager at de må betale tilbake pengene? Og at kredittkort-selskaper ikke driver veldedighet?

*klø seg i hodet*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er vel at enkelte ikke tenker over at den effektive renten blir høy, og i enkelte tilfeller kan man risikere å måtte betale like mye i renter som det beløpet man lånte. Grunnen til dette er jo folks manglende økonomiske innsikt. Kredittkort er fint det, men det skal ikke brukes annerledes enn bankkortet. Med dette mener jeg at man ikke skal bruke mer penger fordi man har kredittkort enn om man hadde brukt bankkortet. For folk som har gebyrer på bruk av vanlige bankkort, det er vel sikkert noen som fortsatt har det, kan mange kredittkort faktisk være et godt alternativ. Jeg vet også om enkelte kredittkort som gir veldig gode rabatter på blant annet drivstoff...

Skrevet

Ja. Når jeg ser andre på samme alder som meg (22), med kredittkortgjeld oppetter ørene skjønner jeg ikke helt hvordan de har fått det til! Jeg har ikke engang eid et kredittkort..

Man bruker ikke penger man ikke har eller som man ikke evner å betale tilbake!

Skrevet

Enig, blir litt fortvilet over slike jeg også. Jeg er selv 20 og har heller aldri eid et kredittkort. Jeg er student, jeg jobber ikke ved siden av studiene og har likevel en OK økonomi. Jeg har enda ikke opplevd å gå tom for penger eller måtte ty til lån fra familie og venner. Det er ikke verre enn å tenke litt fremover og planlegge...

• 2 uker senere...
Skrevet

Dersom det er meg du sikter til, så har jeg en økonomisk buffer som står urørt som er mer enn stor nok til slike ting. Jeg jobber sommer og ellers andre ferier og tjener på denne måten penger som jeg kan sette på denne kontoen som da kan brukes til slike store/uforutsette ting.

Man har ikke nødvendigvis behov for kredittkort om man har disiplin og klarer å styre økonomien på en fornuftig måte...

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det JEG ikke skjønner er hvordan det er mulig å ha en sånn buffer stående. Selv er jeg plent nødt til å bruke stort sett alt jeg tjener hver måned, men nå skal det jo også sies at jeg ikke tjener all verden.. Syns likevel det er litt dumt når enkelte beskylder "sånne som meg" for å være både sløsaktig og mindre begavet fordi pengene faktisk går med, og det faktisk er vanskelig å spare noe (sier ikke at du aluminium gjør dette)..

For øvrig må jeg ta med at det da faktisk kan "lønne" seg aldri så lite om man får tak i rett kredittkort.. Har snust litt på 365 kredittkort, hva tror dere om det? Flere sider som skriver om det, feks her.. http://forbrukslan1.net/365-privat

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen bragd å ikke ha eid et kredittkort. Kredittkort er kjempesmart om man har vett og økonomi til å bruke det.

Jeg har en meget sunn økonomi, sparer mye hver mnd, god bufferkonto og ekstremt god oversikt, allikevel bruker jeg kredittkortet mitt ofte. Har enda til gode å måtte betale renter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...