LilleChili Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Katten min har startet med å rulle seg rundt. Slik hunder gjør. Dette har på kort tid resultert i svære floker på siden av kroppen. Har prøvd å klippe henne, men de er så store og så nær huden, at jeg er redd for å klippe huden, og merker hun får vondt når vi setter i gang. Vi kommer uansett ikke helt frem, så hele floka blir tatt. Burde jeg komme meg til veterinæren med henne, eller finnes det en annen løsning?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Grer du henne hver dag? Det er veldig viktig for å unngå floker. Hos vet vil de bruke barbermaskin for å få av flokene nærmest huden, har du en barbermskin kan du prøve hjemme. Mange katter er veldig redd for lyden dog, og vær forsiktig! Går det ikke må du dra til vet, jeg har opplevd katter som må bedøves før flokene kan forsvinne. Men flokene MÅ bort, de filtrer seg bare mer og mer fast, vrir til slutt huden slik at det fører til smerter og arr.
LilleChili Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2010 Hun er semilanghåret, så har gredd henne annen hver uke. Det har fungert fint, inntil hun startet med denne rullingen (lurer på hvorfor hun gjør dette i det hele tatt). Kan prøve selv med barbermaskina. Ellers blir det vetrinær, ja. Huff ja, tenker på at dette umulig kan være godt.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Du burde gre henne daglig. Spesielt om hun har tendens til å få floker. Katten min er korthåret, så får ikke flokeproblemet, men han ruller seg rundt. Gjør det når han koser seg, når han strekker seg, når han leker, osv. Det kan være at pelsen begynte å bli flokete, og at han har rullet seg rundt på ryggen for å klø, begynne å løsne opp, etc. Får du ikke ut flokene selv i dag, burde du få en time hos vet i morgen. De flokene som går helt inn i huden kan bli veldig vonde for katten, og de forverres helt til de blir borte.
Gjest Pet Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Jeg brukte en sånn liten kniv som man bruker til å sprette opp sømmer med på floker som jeg ikke fikk børstet ut på min perser. Jeg skar forsiktig mellom floken og huden når hun lå i fanget mitt og jeg tror knapt hun merket det. Ubehagelig kan det ihvertfall ikke ha vært, for hun visste å si i fra. Store floker på bakparten i nærheten av halen fikk hun barbert bort hos veterinæren noen ganger, for der fikk jeg ikke lov til å røre henne.
Neytiri Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Katter med halv lang, eller lang pels MÅ gres oftere en annen hver uke hvis dem sliter med floker. Det finnes både kammer og børster som kan kjøpes. Personlig liker jeg å bruke kammen først på de største flokene, så børsten.....jeg har også en kam som er en slags kniv. KJøpte den hos vetrinæren, den har en buet tipe grov kam med kniver innimellom taggene...den er genial til større floker! Ellers kan seff vetrinæren barbere bort veldig vanskelige floker....men eg vil absolut anbefale og IKKE bruke saks...dette gjorde min svigermor med en av kattene våre en gang, og der ble det kutt rett i huden på katten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå