Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Hva synes dere om denne oppførselen, skal forsøke meg i korte trekk: Min samboer skal reise vekk i fire dager nå. han har lenge snakket om å reise på Ikea og handle litt, og dermed fant jeg også ut at jeg trengte en del ting. Siden jeg ikke har førerkort så er jeg litt avhengig av han.I helgen avtalte vi å dra på onsdagen (altså i går). Jeg var hjemme i hele går, rimelig kjedlig, men tenkte som så at jeg skal jo ut på kvelden så får litt luft da. Samboeren min kommer hjem fra jobb og jeg har laget istand middagen slik at vi kommer oss avgårde tidligere. Da jeg spør sier han at han ikke orker, han er så sliten! Så da ble det ingen Ikea tur. Istedenfor går han og setter seg foran playstation sin og der blir han sittende fra kl 1900 til kl 2 i natt og spille sammen kameratene. Han hyler og skriker og ler og viser ingen tegn til å være sliten. (jeg er rimelig lei denne spillingen og synes han kunne droppet den denne kvelden) Jeg sitter da her, ganske alene og sender han en sms da det er umulig å nå igjennom, og sier at det er egentlig ganske sårende det han gjorde, han høres ikke særlig sliten ut....Da kommer han inn til meg og bare gjør narr av det også går han og spiller igjen..... (han skulle hente noe å drikke på i samme slengen). Jeg går jo å legger meg, hadde jo håpet på litt sengekos osv siden vi skal være fra hverandre i 4 hele dager...Men han ser jeg legger meg, men spiller............Sender han en ny sms : takk for at du brukte denne kvelden på meg før du skulle reise.....Aldri svar! Så imorres, da var han dratt.... Hva synes dere om dette? Jeg føler meg egentlig ganske lei meg, såret og lite nyttig:( Sendte han nettopp en sms om at han kan la være og kontakte meg disse 4 dagene! Vil være alene, og vil at han skal savne meg!
Tabris Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 For å være ærlig, så synes jeg dere var litt småbarnslige begge to. Jeg kan godt forstå at han var for sliten til å reise til IKEA, men han kunne kanskje vist deg litt mer forståelse. På den annen side synes jeg det virker litt tåpelig å sende SMS til din samboer som er i samme rom som deg i stedet for å prate med ham. Det virker som om det er litt kommunikasjonssvikt her mellom dere. Det er ikke rart om kommunikasjonen består av å overse hverandre, sende smser i stedet for å prate og furting i ettertid.
Gjest Gjest_line_* Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Forstår at du føler deg såret, ville gjort det selv i den situasjonen. Å sitte så lenge foran spill med kamerater virker kanskje slitsomt for deg, men kan være en fantastisk avkobling for ham. Og alle som har sittet og spilt på enten Pc, playstation eller noe annet vet hvor fort tiden flyr, kanskje han rett og slett glemte bort tiden og egentlig hadde intensjoner om å ha litt sengekos med deg han også. Men som sagt forstår jeg godt at du føler deg litt oversett og foreslår at du prater med han om det når han kommer hjem igjen.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Du er avhengig av ham, det er en belastning for ham. OG til slutt gjør det at han vet du sitter og sutrer og griner uansett så han bare kan drite i deg. Du går ingen steder alikevel. Du har overtatt rollen til mora hans. Du bør skaffe deg sertifikat og begynne å gjøre som du vil. Ikke sitt hjemme med maten klar. Og om han fortsetter å holde på som en fjortis med spilling til langt på natt (heeeeerrefred at så mange kvinnfolk gidder...) så flytt ut. Hva skal du med en tenåring??
Pokahonta Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 (endret) Her må jeg ærlig inrømme at du oppførte deg som en primadonna og ganske så barnslig. Å være mann og avlyse en IKEA tur, er ikke verdens undergang. Get a life!! PS, det finnes ikea busser, eller så får du ta en taxi fram og tilbake.. Vis at du klarer deg på egen hånd. Endret 14. januar 2010 av Pokahonta
Facepainter Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Skjønner at du ble såret, og det er du i din fulle rett til. Aldri morsomt å føle seg nedprioritert og ignorert. Han burde legge seg flat og be om unnskyldning, og du burde finne deg en mann som setter pris på deg og vet hva et forhold er.
leonberger Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Du er avhengig av ham, det er en belastning for ham. OG til slutt gjør det at han vet du sitter og sutrer og griner uansett så han bare kan drite i deg. Du går ingen steder alikevel. Du har overtatt rollen til mora hans. Du bør skaffe deg sertifikat og begynne å gjøre som du vil. Ikke sitt hjemme med maten klar. Og om han fortsetter å holde på som en fjortis med spilling til langt på natt (heeeeerrefred at så mange kvinnfolk gidder...) så flytt ut. Hva skal du med en tenåring?? DER sa du noe... Kloke menneske
Pokahonta Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 H Sendte han nettopp en sms om at han kan la være og kontakte meg disse 4 dagene! Vil være alene, og vil at han skal savne meg! Hvis jeg skal komme med et fornuftig svar, bør du kanskje heller sende han en melding der du unnskylder deg med at du hadde pms, og derfor var litt usedvanlig grinete. Si unnskyld og si at du gleder deg til han ommer hjem.. Hadde jeg fått en slik melding av kjæresten min, tror jeg ikke jeg hadde giddet å komme tilbake i det hele tatt.
leonberger Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Hvis jeg skal komme med et fornuftig svar, bør du kanskje heller sende han en melding der du unnskylder deg med at du hadde pms, og derfor var litt usedvanlig grinete. Si unnskyld og si at du gleder deg til han ommer hjem.. Hadde jeg fått en slik melding av kjæresten min, tror jeg ikke jeg hadde giddet å komme tilbake i det hele tatt. Enig, du har dratt den litt vel langt.. Nytter ikke å ta han på samvittigheten når han ikke bryr seg med det.
Havbris Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Det er selvfølgelig vondt å ikke bli sett akkurat den dagen og dumt at det ikke blir noe av det dere hadde planlagt. Men ikke lag en stor sak av dette da - og jeg synes det er urimelig å "nekte" ham å ta kontakt med deg når han er bortreist noen dager, bare på grunn av denne hendelsen. Jeg har vært gift i mange år og har etterhvert lært meg til å skille mellom snørr og barter, for å bruke det uttrykket. Vi har begge måttet svelge mange kameler, slutte å være sure for filleting og heller bruke energien på en åpen og konstruktiv kommunikasjon oss i mellom. Vi er ikke like, vi opplever ulike ting i samme situasjon og jeg har skjønt at han ikke kan lese tankene mine. Jeg tror du vil møte større utfordringer enn dette i et samboerskap - og ikke straff han for dette da...
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Ingen optimal oppførsel fra hans side så klart, men det er stor forskjell på om dette er vanlig eller om han var kjip den kvelden. Jeg for min del hater intenst å dra på Ikea, selv om det noen ganger må til. Hvis jeg har peset på jobb en uke f eks, kan jeg godt tenke meg å sløve bort en kveld på tv-spill, tv. pcen. Men de fleste kvelder er jeg jo ikke sånn. Når jeg har hatt samboer synes jeg det er slitsom om jeg ikke kan melde meg ut en kveld nå og da. Denne kvelden er ikke noe å furte for fra din side. Men om det er en vanlig kveld for dere er det noe annet. Som andre nevner, ikke vær avhengig av han. Jeg for min del synes det er masete. Takke meg til selvstendige damer.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Jeg syns han oppførte seg som en skikkelig drittunge, men måten du reagerte på var vel heller ikke særlig moden. Jeg syns ikke du bør finne deg i den oppførselen, men i stedet for å sende sure tekstmeldinger (som bare vil ergre han ytterligere) bør du be om en alvorsprat, der du legger frem hvordan du har det og hvordan hans oppførsel får deg til å føle deg. Si at du skulle ønske at dere kunne være sammen, men få det fram på en ok måte. Hvis han ikke skjønner alvoret, bør du kanskje revurdere forholdet, og spørre han hva han egentlig vil.
leirbål Skrevet 14. januar 2010 #13 Skrevet 14. januar 2010 Som så mange andre her har sagt: snakk med ham. Fortell ham rolig og uten å kjefte at du ble skuffet over at han ikke orket å bli med på ikea allikevel. Når det gjelder det med å spille er det veldig avslappende å sitte forran dataen en hel kveld. Noen ganger orker jeg ikke snakke med mannen min, men sitter og spiller noe intetsigende på nettet. Det er avslappende. Han kan ikke lese tankene dine, og at du ville ha oppmerksomhet og sex før han reiste kunne han ikke vite når du ikke sa det. Det er mulig at du synes du viste det tydelig, men han forstod det nok ikke. Eller så var han redd du skulle begynne å krangle over ikea turen istedenfor. Å være inne å kjede deg og føle deg isolert en hel dag er ikke lurt. Du burde finne på noe alene de dagene du trenger litt luft. Da blir du ikke så opprørt om han ikke vil finne på noe. Og en selvstendig dame/ jente er veldig mye mere tiltrekkende for de fleste gutter og menn. De tre smsene du sendte har det til felles at de kun bebreidet ham. De fikk ham ikke til å ønske å ordne opp med deg. Hvis du ønsker at han skal skru av data el. så vær ihvertfall nogenlunde blid og rolig. Han sitter kanskje og tenker at jeg orket ikke en stressende ikea tur før jeg skulle reise, og ville slappe av et par timer med dataen. Etterpå ville jeg ha en fin kveld med kjæresten min, men hun hadde visst pms eller noe, for hun var kjemmesur hele kvelden. Jeg holdt meg unna henne, så vi ikke begynnte å krangle før jeg dro. Vi skal tross alt være ifra hverandre i fire dager...
Humleblomst Skrevet 14. januar 2010 #14 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er enig med dem som mener at dette var umoden oppførsel fra begge parter. Selvfølgelig kunne han holdt avtalen som han hadde med deg, han kunne vist mer at han satt pris på deg og han kunne brukt ihvertfall noe av dagen før han reiste på deg istedenfor å bare spille med kameratene sine. Men det at du mener at han skylder deg noe fordi du laget middag til ham den dagen blir jo helt feil, for du gjorde det jo frivillig? Og det var jo din egen skyld at du bare satt inne istedenfor å ta deg en tur ut tidligere på dagen? Og forventet du egentlig at det å sende ham anklagende sms ville bringe noe godt med seg? Det er klart at negativ oppmerksomhet er en form for oppmerksomhet, men det var vel ikke egentlig det du ønsket deg? Selv om han ikke gav deg det engang. Kanskje du heller neste gang skal prøve å gå bort til ham og spørre om han ikke kan legge vekk spillingen om en stund fordi du har så lyst til å ha det litt koselig sammen med ham før han reiser? Når han var sliten i utgangspunktet skjønner jeg veldig godt at han ikke ville bytte bort det å spille med kameratene sine mot det å sitte å høre på deg kjefte i vei om hvor lite han setter pris på deg eller bryr seg om deg. Jeg vil anbefale deg å krype til korset og innrømme at du håndterte det hele på en veldig dårlig måte, be om unskylding og så prøve å unngå at historien gjentar seg.
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. januar 2010 #15 Skrevet 14. januar 2010 Ikeabuss? latterlig! Hun har ikke sertifikat, han har, men bilen er vel begges? Synes det er feil av han å¨ikke kjøre henne når hun er avhengig av han for å kunne handle der. Du drasser ikke med deg mange ting hesblesende på en buss. Klarer vel neppe å bære det selv heller? Nei han er en stor idiot og en egosekk!! Bare det å handle mat (stoorhandle) er vanskelig uten bil, men det skjønner vel ikke dere som har bil?
lilleGrethe Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Til TS: Spilling er avslapning, mens IKEA er stress. Der skjønner jeg han godt. Til ditt forsvar, var det kanskje ikke så hensynsfullt av ham å spille så lenge og ikke ta hensyn til deg, men jeg vil nok være enig med en del andre her at det hadde vært bedre om du snakket til ham, sagt, "Ok, greit at vi ikke drar på IKEA, men kan vi ikke ha det litt hyggelig sammen hjemme siden du reiser i morgen?" Det hadde vært mye hyggeliger for både ham og deg. Jeg tror mangel på kommunikasjon kan drepe et forhold. Greit at du er lei av at han spiller, men sånn er mange, spesielt gutter. En måte å få dem til å spille litt mindre på er å avtale på forhånd at dere skal gjøre noe avslappende sammen, f.eks. se på film. IKEA ville jeg lagt til en dag han ikke er så stressa, kanskje en lørdag når dere ikke har så mange andre planer?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #17 Skrevet 14. januar 2010 jeg skjønner du er skuffet og synes dette var dumt men det jeg ikke skjønner er hvorfor du sender han meldinger når dere bor sammen?? Kunne du ikke bare snakket med han isteden for å sende han meldinger?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #18 Skrevet 14. januar 2010 Morsomt... I en annen tråd, om et annet tema (nyttårsaften) ble det skreket høyt om at de hadde en AVTALE, og AVTALER bryter man ikke uten videre... (Jeg var enig i den altså) Men her er det ikke så farlig om han bryter en avtale... fordi det var snakk om en handletur. Er det avtalens innhold som avgjør om det er greit å bryte den, eller er det nok at det foreligger en avtale? Ja, trådstarter oppførte seg barnslig, men han brøt en avtale uten å si i fra... det er ikke greit i min verden.
Humleblomst Skrevet 15. januar 2010 #19 Skrevet 15. januar 2010 Morsomt... I en annen tråd, om et annet tema (nyttårsaften) ble det skreket høyt om at de hadde en AVTALE, og AVTALER bryter man ikke uten videre... (Jeg var enig i den altså) Men her er det ikke så farlig om han bryter en avtale... fordi det var snakk om en handletur. Er det avtalens innhold som avgjør om det er greit å bryte den, eller er det nok at det foreligger en avtale? Ja, trådstarter oppførte seg barnslig, men han brøt en avtale uten å si i fra... det er ikke greit i min verden. Nå har ikke jeg vært inne i nyttårsaftendiskusjonen, men jeg vil si at det kommer an på avtalens innhold ja. Jeg er i et forhold der det er greit å avlyse/utsette ting fordi man er sliten av og til. Om min mann på kort varsel hadde avlyst en avtale med meg for f.eks. en vanlig tur på byen med kompiser hadde jeg så klart blitt irritert. Jeg hadde likefullt fint kunnet endre avtaler om det gjalt noe som føltes viktig for ham så lenge det ikke skjedde for ofte. Og det å være sliten og drive med avkobling ser jeg ikke noe galt i når det "bare" er snakk om en handletur. Men om han hadde avlyst den samme handleturen flere ganger på rad hadde jeg nok ikke vært fullt så medgjørlig. Men nå er ikke min mann slik som avlyser uten grunn, så det er ikke noe sårt tema hos oss. Det er det gjerne for andre.
Havbris Skrevet 15. januar 2010 #20 Skrevet 15. januar 2010 Morsomt... I en annen tråd, om et annet tema (nyttårsaften) ble det skreket høyt om at de hadde en AVTALE, og AVTALER bryter man ikke uten videre... (Jeg var enig i den altså) Men her er det ikke så farlig om han bryter en avtale... fordi det var snakk om en handletur. Er det avtalens innhold som avgjør om det er greit å bryte den, eller er det nok at det foreligger en avtale? Ja, trådstarter oppførte seg barnslig, men han brøt en avtale uten å si i fra... det er ikke greit i min verden. Jeg var heller ikke med i den diskusjonen og synes også at det kommer an på hva slags avtale, sammenheng etc - noe betyr mer enn andre ting, og ja - for meg er det er avtalens innhold som avgjør om det er greit å alyse. Jeg er ingen prinsippiell regelrytter, det kommer an på situasjon, sammenheng, hva det gjelder etc etc. Kan godt hende jeg hadde blitt irritert i tilsvarende situasjon men da hadde jeg sagt det og latt det ligge videre. Det er mange andre ting og kvaliteter i et forhold som betyr mye mer for meg og hadde ikke brukt energi på å lage bølger ut av en slik hendelse. Men - vi mennesker er heldigvis forskjellig skrudd sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå