Gå til innhold

et snev av "klarsynthet"?

Gjest ts

Anbefalte innlegg

var litt usikker hvor jeg skulle plassere denne tråden, så om noen føler det blir feil så er det bare og flytte på.

har noen ganger opplevd og plustelig få for meg at det står en "person" i spøkelsesform i samme rom som meg, da "får jeg opp" sinnstilstanden, hvordan h*n ser ut til en hvis grad og hvor h*n står. jeg ser ikke fysisk, men føler det på et eller annet vis.

de gangene dette har skjedd så har jeg vært i sengen for å sove, i forskjellige hus de gangene.

den første gangen var i et hus jeg nettopp hadde flyttet til, hvor vi etterhvert ble plaget en del med "spøking" og senere fikk bekreftet at det var den personen jeg hadde "sett/følt". creapy ja!

så for ikke så lenge siden så fikk jeg for meg en person da jeg lå i hus med min kjære, det var en av de første gangene jeg lå der og fikk opp hvordan h*n så ut, jeg kunne beskrive hvordan håret så ut, fargen på håret, størelse på personen, kjønn, hvor h*n oppholdt seg, og sinnstilstanden/beskrivelse av personlighet på en måte. og jeg fikk også bekreftet av min kjære at jeg beskrev et avdød familiemedlem av han som han tidligere har fått høre av en eller annen klarsynt at den personen er med han, han er forøvrig en stor skeptiker men ble selv overrasket da jeg sa det! hadde kviet meg for å si det siden jeg vet han er skeptiker og han kanskje ville tro jeg er rusk ravende gal, men vi kom innpå temaet en kveld så :P

DET var rart det!

de gangene det har skjedd så har jeg ligget i sengen for å sove, altså vært helt avslappet og "koblet av" så kommer det bare plutselig. det er vell når man er helt avkoblet at man blir åpen for sånt også har jeg forstått.

jeg blir ikke redd når dette skjer, jeg synes det er fint at jeg får opp sånt og synes det er veldig intresant, og kan dele det med den det gjelder.

det har skjedd noen ganger før også uten at jeg har sagt det til noen så jeg har fått bekreftet om det stemmer eller om det er min fantasi som er på ville veier så jeg har bare ristet det av meg og tenkt at det sikkert ikke var noe, men nå begynner jeg lure om jeg kan ha hatt rett de andre gangene og.

noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver, høres veldig ut som søvnparalyse.

Her er en artikkel fra wiipedia, og skeptoids artikkel om samme tema. Begge to er forsynt med en del referanser.

Jeg har forøvrig opplevd noe som lignet litt, men i mitt tilfelle var det slik at jeg opplevde at ting i rommet forandret seg. En gang var det en ganske stor ampel med hengende grønnplanter som nærmest "morfet" til en mannsstor insektslignende greie som lignet på en mellomting av en kneler og en Giger-alien og gav meg et stygt sjokk før jeg våknet og den "morfet" tilbake til å bli en blomsterpotte. En annen gang var det et bilde på veggen som forandret seg til å bli et hull med ting som beveget seg på "baksiden". Men også det ble normalt da jeg våknet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du beskriver her har jeg aldri opplevd.

ikke det som står i artiklene heller så da snakker vi ikke om det samme ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du beskriver her har jeg aldri opplevd.

ikke det som står i artiklene heller så da snakker vi ikke om det samme ihvertfall :)

Det tar mange former. Men fellestrekket for søvnparalyse er at det skjer i overgangen mellom våken og søvn, og at det er en slags våken drøm.

Noen andre interessante trekk ved fenomenet, er at det har en tidstypisk og kulturspesifikk komponent.

I gamle dager i Europa, var det vanlig at man opplevde at en gammel kjærring, en "hag", satt på brystet ens og nærmest kvelte en. Derav det engelske uttrykket "haggard", altså utslitt og preget av søvnløshet. På 60-tallet eller deromkring forsvant imidlertid de gamle kjærringene, og ble erstattet av grey ones, etter et brått skifte i popkulturen. Betty og Barney Hills historie om bortførelse i UFO av grey aliens, førte tydeligvis til at mange begynte å fantasere om dette, noe som gav opphav til en endring av søvnparalyseopplevelsene.

Jeg tillater meg en gjetning om at DU er meget oppptatt av spøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør så mye på andre TS. Stol på det du kjenner,ser og føler og ikke vær redd, men ikke vær for åpen heller. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_emilie_*

hei!

i går skjedde noe helt forundelig merklig, å jeg sitter fortsatt med en følelse på hva i alle dager som skjedde...

jeg har alltid vært en menneskekjenner, jeg har vist hvordan personer er, bare ved å se på di, eller snakke med di i 20 cek, det slår aldri feil.

har ikke tenkt noe mer over det før i går. jeg har snakket med ei som leser andre mennesker, å tenkte at, hvorfor ikke? jeg slappet helt av, å hadde veldig ro både rundt meg, å inni meg, jeg fikk opp en hel hau av bilder i hode mitt, å skrev det ned til personen det gjaldt. alt jeg skrev passet til punkt å prikke. alt fra farger på vegger å rom, til en fisk hun hadde, farge på kommoden denne sto på, osv osv, det var rett å slett helt sprøtt.... etterpå var jeg helt rolig, å sliten. akorat som hjernen min slappet helt av. det var en helt merkelig opplevelse alt sammen.

er jeg helt på jordet, eller hva er dette fornoe? jeg har jo aldri gått noe kurs eller noenting? var det bare ren flaks?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har aldri vært borti det dere skriver om og se masse rare ting når man sovner.

jeg har heller ikke vært nær og sovne de gangene dette har skjedd, bare avslappet. jeg bruker lang tid på og sovne så ligger gjerne en god stund i sengen og bare slapper av, prater med min kjære, leser litt o.l...men har ikke vært nær og sovne de gangene det har skjedd, så jeg sier igjen at jeg stiller meg uforstående til de greiene dere beskriver :)

og til deg over her, kanskje du er litt klarsynt uten at du egentlig har vært helt klar over det? :)

jeg fortalte foresten det til en klarsynt dame selv i går, jeg kjenner hun fra før av og hun sa at jeg må alltid stole på det jeg får.

og til mann42, ja jeg er litt opptatt av spøkelser, har hatt en del opplevelser det siste året som har gjort meg intresert og kanskje åpnet meg mer eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tonje

Jeg er skikkelig glad jeg hoppet innom denne tråden her altså! Har opplevd det mann42 beskriver mange ganger, men aldri skjønt hva det er for noe. Artikkelen du la til beskriver det jeg har opplevd til punkt og prikke :) Lettelse å få vite hva det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon

Vet ikke så mye, men tror mye kan forklares pga telepati. Når mannen din sov mens du drømte, kan det ha skjedd telepati på samme måte som når noen ber meg gjette hvilket kort de har (ingen vil spille poker med meg men)

Jeg tipper det kan skje i søvnet, i særlig grad hvis det er en som står deg nær.

Gjengangere, som kalles spøkelser, tror jeg er energi som er knyttet til stedet. Men jeg vet ikke. (energi? kanskje uoppløst problemer som har med huset å gjøre)

Når noen kan gå så høyt opp i en A at glass knuses, kan sikkert energi lagres?

For meg er ingenting umulig, men jeg kaller det energier. hvileløse sjeler, kaller noen det for. Vet ikke så mye, har hørt om den grå sonen.

Endret av negasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
I gamle dager i Europa, var det vanlig at man opplevde at en gammel kjærring, en "hag", satt på brystet ens og nærmest kvelte en. Derav det engelske uttrykket "haggard", altså utslitt og preget av søvnløshet

Ordet mareritt er også en direkte beskrivelse av dette.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mare_%28mytologi%29

http://no.wikipedia.org/wiki/Mareritt

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse er vel det som kan skje når kroppen egentlig har sovnet, mens hjernen fremdeles er våken?

Ungene mine har hatt noen sånne opplevelser, og blitt temmelig skremt helt til jeg fortalte dem om dette fenomenet.

Hodet er helt våkent, mens kroppen sover, ergo den tunge følelsen av noe legger seg oppå deg. Sikkert fryktelig.

Jeg leste forresten om en dame som fikk UKO under søvnparalyse; (etter at hun hadde fortalt om den skremmende følelsen og fikk forklart hva det var, og at hun ikke skulle være redd, bare se hva som kom) altså hun kunne fly ut av kroppen sin og reise rundt i nabolaget, og til søsteren sin i London osv... selv bodde hun i Sverige.

Det hun imidlertid så og opplevde på disse flyturene var ting som skjedde en liten bit inn i fremtiden, og ikke der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_blenda_*

jeg har opplevd mye av det samme og kjenner meg godt igjen. det er ikke akkuratt klarsynt, men du har åpne kanaler og kommuniserer via "drømmer" eller meditasjon du ikke er selv klar over at du gjør.

dette kan utvikles om du vil.

det var sånn det hele startet med meg også. mange ganger så føler man seg litt gærn, men man må bare stole på seg selv :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Det hun imidlertid så og opplevde på disse flyturene var ting som skjedde en liten bit inn i fremtiden, og ikke der og da...

Ja, garrantert :P Mange ting som tyder på det.

Si meg? Er du ikke kritisk til NOE som blir fortalt deg av slike fantastiske historier? Jo mer fantastisk, jo mer sannsynlig?

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg leste forresten om en dame som fikk UKO under søvnparalyse; (etter at hun hadde fortalt om den skremmende følelsen og fikk forklart hva det var, og at hun ikke skulle være redd, bare se hva som kom) altså hun kunne fly ut av kroppen sin og reise rundt i nabolaget, og til søsteren sin i London osv... selv bodde hun i Sverige.

Ja, jeg har opplevd dette flere ganger, og det kan gjøre vondt i kroppen da, også.

Under en UKO opplever jeg å kunne snakke med, føle, høre, og masse annet med f.eks ånder (og annet sikkert).

Jeg opplever det slik at en UKO styrer oss dit følelsene våre vil. Derfor kan man fort bli skremt, for man vet ikke alltid hva man føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager i Europa, var det vanlig at man opplevde at en gammel kjærring, en "hag", satt på brystet ens og nærmest kvelte en. Derav det engelske uttrykket "haggard", altså utslitt og preget av søvnløshet.

Noen tror faktisk maren rir på brystet ditt enda, hvis dette skjer (nei, ikke meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_mysan_*
Ja, garrantert :P Mange ting som tyder på det.

Si meg? Er du ikke kritisk til NOE som blir fortalt deg av slike fantastiske historier? Jo mer fantastisk, jo mer sannsynlig?

PinglePetter - jeg gjenfortalte noe jeg leste i en bok.

Du er et så irriterende vesen at jeg får pels hver gang jeg ser nicket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_mysan_*

Nå glemte jeg å fortelle om en artig opplevelse jeg hadde forrige lørdag.

jeg skulle kjøre sønnen min til en venninne på Siggerud. Han hadde aldri vært der før, men hadde fått adressen. Han har iPhone med GPS, og den finner frem.

Da vi nærmet oss der hvor jeg regnet med at det var lurt å ta av, spurte jeg om han hadde plottet inn adressen hennes, som jeg ikke visste hva var. Og så fikk jeg bare for meg rett ut av det blå: Hun bor sikkert i Siggerudåsen. Jeg visste ikke om det fantes en Siggerudåsen en gang, men det gjorde det, og det var der hun bodde.

Et lite, akutt tilfelle av klarsynthet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

ts, i Indonesia tror de at disse skikkelsene ved sengen din er din søster eller bror som er der for å passe på deg. De kan ta mange former, og noen ganger har de øks eller våpen for å beskytte deg når du trenger det.

Jeg har opplevd dette og vart først litt forskrekket fordi han var så voldsom, men kjente ikke frykt. han stod ved sengekanten å så meg rett inn i øynene. Dette gjentok seg noen ganger så har det ikke skjedd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det alltid i senga, eller steder du sover, så sier det vel sitt? Enten er det noe med senger, eller så er det noe med søvn. Lavest odds får du for det sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jeg har opplevd det du beskriver og har beskrevet huset til en dame jeg ikke kjenner ganske så bra. :)

Jeg har også hatt natt-terror drømmer, som dere snakker om. De første gangene jeg hadde dette, så gjaldt det en dame med langt sort hår som stod i døra mi. Det begynte med at døra stod på gløtt, og så kom damen smygende stille frem til at jeg fikk se henne så vidt. Jeg hadde en følelse av angst og panikk i en så stor grad at jeg trodde jeg skulle dø. ;)

I ettertid har jeg hatt en slik type drøm et par ganger, en gang hvor min mor var 'plageånden' en annen hvor det ikke dukker opp en karakter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...