Gjest Huffsa Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg skal snart på utredning om jeg har ADD eller ADHD. Noen som har gjort dette og som kan fortelle meg litt hva dere gjorde og hvordan dette foregikk?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Ja det kan jeg, men jeg er ikke sikke på om min utredning er vanlig. Jeg kom til psykiater ved mitt lokale DPS og hadde en "bli kjent" time hvor jeg forklarte hvorfor jeg mistenkte ADHD. H*n noterte samtidig sykehistorie, utdanning, arbeidshistorie osv. Vi avsluttet den første timen med en oppsummering som var at dette lignet veldig på ADHD (ADD) og at en utredning var på sin plass. Jeg fikk med meg et par spørreskjemaer jeg skulle fylle ut og en rekvisisjon på blodprøver og rusmiddeltesting. Neste time hadde jeg med spørreskjemaene og resultatene fra blod/urinprøvene. Denne timen brukte vi til et intervju basert på enda et spørreskjema. Et par uker og timer senere fikk jeg resept på Ritalin!! Effekten har vært helt fantastisk og jeg ble fulgt opp med ukentlige kontroller i 2 mnd og hver 14 dag etter det. Nå er jeg i hendene til min fastlege da jeg ikke har noe grunn for behandling ved DPS, dvs at medisinen har fjernet all tvil om hva som forårsaket plagene mine. Jeg hadde aldri trodd dette skulle gå så raskt og smertefritt. Jeg vet at de fleste må gjennom flere undersøkelser som nevropsykologisk testing, eeg osv. De har også hentet inn foreldre og tidligere lærere osv for å dokumentere vansker fra barneårene. I de tilfellene man har eksprimentert med rus eller vært rusmisbruker vet jeg det er veldig vanskelig å få prøve medikamenter. Man får diagnosen men ikke medisiner før man har vært rusfri en bestemt tid (husker ikke hvor lenge)... Så det var min historie. Håper det går fint med deg. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå