Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg har hatt et kjøleskap og en vaskemaskin stående i en garasje noen måneder nå. På det kaldeste her har det vært -20. Kan hvitevarene ha tatt skade av å stå ute i denne kulden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. januar 2010 #2 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja, iallefall kjøleskapet. Det er noe med de gassene som holder kjøleskapet kaldt (freongass?) som ikke tåler kulde. Du skal være veldig forsiktig med å ta inn å starte et kjøleskap som har stått ute, da kan du risikere lekkasje av gasser, og det er IKKE bra. Vet ikke helt hvordan du skal gå frem for å finne ut det, men prøv å ring til en reparatør. Vaskemaskinen vet jeg ikke, men hvis den ikke ble skikkelig tømt før du satte den ut, så vil jeg tro at det kan være vann i den som har froset. Vet ikke om det eventuelt vil kunne ødelegge noe, men hør med en ekspert på det også. Oversvømmelser er sjelden en fin ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 13. januar 2010 #3 Del Skrevet 13. januar 2010 Huff da. :/ Hm... Kan disse gassen fra kjøleskapet være farlige, eller er det trygt å starte det opp for å teste det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #4 Del Skrevet 13. januar 2010 Tja, si det.... Tror nok at det går greit å starte det opp, for de jeg kjenner som har hatt det problemet sier at det merket en svak lukt. Ikke så sterk, men etter noen dager hadde de en venn som var kjølemontør på besøk, og han merket det med en gang og ba de kvitte seg med skapet rimelig umiddelbart.... Tror jeg hadde forsøkt å søkt litt på nett ang dette, eventuelt tatt noen telefoner. Det er forresten de samme gassene/stoffene som er grunnen til at man bestandig skal la kjøle og fryseskap stå noen timer etter transport før man setter i kontakten - altså slik at stoffene kommer på de rikige stedene før de begynner å "virke" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #5 Del Skrevet 14. januar 2010 Kjøleskapet er det ikke noe problem med bare du lar det stå i romtemperatur i noen time før du starter det. Vaskemaskinen kan det være litt værre med, for det står alltid igjen litt vann, så det kan godt hende at vannpumpen eller slanger i maskinen er sprekt på grunn av isen. Hvis man skal lagre en vaskemaskin over tid, uansett om det er over eller under 0 grader, er det en god regel å tømme den helt for vann ved å skru ut lofilteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_stian_* Skrevet 20. januar 2010 #6 Del Skrevet 20. januar 2010 Hva i alle dager er dette?? NEI, kjøleskapet blir ikke ødelagt av streng kulde. Når gassen kjøles ned synker trykket, så noe fare for lekasje er det ikke snakk om. Men det som er ett faktum er at oljen i kompressoren trekker til seg kuldemediumet, pluss at den blir tykk. Så la skapet stå inne i romtemp over natta før dere starter det.. Risikerer ikke lekasjer, men kompressor havari.. Det som heller kan være ett problem er vaskemaskinen, siden den kan ha vann i pumpehus osv.. Og alle vet vel hva som skjer når noe fryser..? Hilsen kjølemontøren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå