Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Hei! Kunne trengt litt hjelp! Saken er at pappas kjæreste fra Thailand akkurat har kommet hit for kun et par dager siden. Pappa jobber vekk (mand.-torsd.). Og jeg bor hos han. Jeg er i tjueåra, men bor her grunnet studier. Så i ukene er det bare meg og denne damen her, noe jeg syns er hyggelig. Hun er både søt og blid. Problemet er at hun snakker svært dårlig engelsk. Så det er litt vanskelig å kommunisere. Jeg får så vondt av henne. Hun må jo kjede seg i hjel her i "ingenmannsland" uten mulighet til å komme seg noen steder da hun ikke har bil-lappen. Hun kjenner heller ingen her. Jeg er lite hjemme (skole, jobb, kjæreste, venner, fritidsaktiviteter). Så jeg vil gjerne ha tips om hva jeg kan gjøre for at hun ikke skal kjede seg så. Som f.eks å ta henne med på butikken, shopping, div aktiviteter. Men syns det er så vanskelig vi ikke forstår hverandre. Jeg vet jo ikke om hun vil være med meg, men jeg vil jo tro et hun kjeder seg. Noen som har tips til noe jeg kan ta henne med på, eller hva vi kan gjøre her hjemme? Hun er en voksen dame. Blei litt langt dette. Men håper noen har noen gode forslag
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Lage mat sammen? Det kan dere jo ikke gjøre hele dagen hver dag, men sett av litt tid i helga, for eksempel. Så kan dere handle sammen, og du kan lære henne navn på matvarer. Hvis hun er "ei voksen dame" (som du skriver), er hun sikkert flinkere enn deg, dermed er det en vinn-vinn-situasjon: Du lærer mer om matlaging, hun lærer noen norske gloser. Noe helt annet er at faren din burde skaffe henne plass på et norskkurs. Fikser han det, kan du kanskje hjelpe til med å kjøre/hente, pugge gloser osv.
pantertante Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Norskkurs var en god ide og burde være en selvfølge. Så hjelper du henne med leksene. Med all snøen vi har nå du jo også lære henne å gå på ski.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Kanskje du kan lære henne å surfe på nettet? Da har hun tilgang til å snakke med andre thaier i hele verden, lese norsk og undersøke det hun er interessert i. Eller ta henne med på biblioteket. Kanskje du kan sjekke om det er noen aktiviteter i nærområdet som hun kan delta på? Du er jo veldig snill, som bryr deg om din fars kjæreste på denne måten.
Gjest Raptuza Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Kanskje ho likar å laga noko, handarbeide eller hobby? Kjekt å laga ting saman.
Humleblomst Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Du kan lære henne å spille ludo eller stigespill? Eller andre spill som ikke krever så mye språk.
Gjest TS Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Lage mat sammen? Det kan dere jo ikke gjøre hele dagen hver dag, men sett av litt tid i helga, for eksempel. Så kan dere handle sammen, og du kan lære henne navn på matvarer. Hvis hun er "ei voksen dame" (som du skriver), er hun sikkert flinkere enn deg, dermed er det en vinn-vinn-situasjon: Du lærer mer om matlaging, hun lærer noen norske gloser. Noe helt annet er at faren din burde skaffe henne plass på et norskkurs. Fikser han det, kan du kanskje hjelpe til med å kjøre/hente, pugge gloser osv. Lage mat sammen hadde vært gøy, jeg liker å lage mat. Trur også hun gjør det. Hun lager masse nydelig mat. I helgene er pappa hjemme så da tar han henne med på masse og de koser seg hjemme. Så i helgene er hun ikke alene. Pappa har ikke snakket om norsk-kurs. Trur ikke dette er aktuelt da hun bare skal være her i tre måneder (man får vel ikke fullført noe kurs på denne korte tiden?). Norskkurs var en god ide og burde være en selvfølge. Så hjelper du henne med leksene. Med all snøen vi har nå du jo også lære henne å gå på ski. Har tenkt litt på ski. Jeg får lånt ski til henne, så dette er noe jeg vil prøve å få til Kanskje du kan lære henne å surfe på nettet? Da har hun tilgang til å snakke med andre thaier i hele verden, lese norsk og undersøke det hun er interessert i. Eller ta henne med på biblioteket. Kanskje du kan sjekke om det er noen aktiviteter i nærområdet som hun kan delta på? Du er jo veldig snill, som bryr deg om din fars kjæreste på denne måten. Hun har PC'en til pappa, og bruker den mye til å snakke med sin familie og venner via Skype. I tillegg ser hun på film og TV fra Thailand. Har de ikke bare bøker på norsk på biblioteket? Hun er ikke bra nok i engelsk til å lese noen bøker på engelsk heller. Men dette kan jeg høre med biblioteket om Ja, jeg vil jo at hun skal ha det bra, og ikke minst at hun skal føle seg velkommen, og ikke tru at hun er til bry for meg. For det er hun ikke. Kanskje ho likar å laga noko, handarbeide eller hobby? Kjekt å laga ting saman. Jeg er en veldig kreativ sjel som liker å pusle med hobbyer. Men det er så vanskelig å vite hva hun liker og kan av dette da hun nesten ikke skjønner hva jeg mener da jeg f.eks spør om jeg skal kjøre henne på butikken. Men med litt armbevegelser og peking forstår hun enkle ting. Kanskje jeg skal kjøpe inn garn og strikkepinner, det krever ikke så mye snakking Du kan lære henne å spille ludo eller stigespill? Eller andre spill som ikke krever så mye språk. Kjempe god idè! Dette er noe jeg syns er kjempe gøy, så det gjør jeg gjerne Og mamma har alle verdens brettspill som jeg kan låne. Takk for alle gode forslag. Er det noen som vet om Thaier har noen spesielle hobbyer og interesser? Hva pleier de å gjøre av underholdning og aktiviteter? Jeg er helt blank her. Og det er så vanskelig å få henne til å forstå hva jeg spør om. Hun skjønner bare enkle ting som "food" (er du sulten?) "drive" (skal jeg kjøre deg noe sted?) "Goodbye" (jeg må også vinke i tillegg, da skjønner hun at jeg skal dra)
Glynis Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Det finnes norskkurs på 4 og 8 uker. Aftenskolen, Folkeuniversitetet o.l. Jeg ville lagd mat med henne og lært henne norske navn på ting mens vi holdt på. Gjør alt sammen, handle, tilberede, spise, vaske, og lær henne de norske ordene for alt.
Humleblomst Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Har de ikke bare bøker på norsk på biblioteket? Hun er ikke bra nok i engelsk til å lese noen bøker på engelsk heller. Men dette kan jeg høre med biblioteket om På biblioteket der jeg går har de en egen avdeling med bøker på forskjellig språk (altså alt annet enn norsk og engelsk, det er mye variert), men det kommer sikkert litt an på biblioteket. Men det er bare å spørre dem. Evt du kan søke på nettet, mange bibliotek har egen nettside med søkemotor på internett der alt de har er registrert. Kunne det kanskje hjelpe å skaffe en slik tykk pekebok med bilder som brukes til små barn? Det kan kanskje gjøre det litt lettere å kommunisere om dere har en slik liggende til å slå opp i om noe blir vanskelig å forklare.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Ta ho med ut i naturen, gjerne fjellet om dere har mulighet. Utlendinger blir ofte begeistret over hvordan det ser ut der oppe, selv om det bare ser ut som en haug med stein for oss.
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 Ser du har fått mange fine tips ovenfor her. Hva med at hun lærer deg navnet på ting på sitt språk og du lærer henne det norske navnet på det samme? Det kunne blitt morsomt for begge, og dere kan lære å forstå hverandre bedre når dere har litt flere ord å bruke.
Miss Puddel Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 de fleste bibliotek har for det første noe utenlandsk litteratur, en del på engelskt, tysk og fransk, og noen ganger også bøker på thai. Hvis ikke kan de skaffe det fra fylkesbiblioteket. De kan også skaffe språkkurs for utlendinger som skal lære norsk. lån et språkkurs på norsk til henne og et på thai til deg, så kan dere hjelpe hverandre! gå i svømmehallen, eller på ski som du sier. Det er ofte vanskelig å lære, så kanskje dere heller skal gå i akebakken? Er morsomt selvom man er voksen det!
Gjest TS Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Takker igjen for mange fine tips Fint å få så mange forslag. Ha en fin lørdagskveld alle sammen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå