Gå til innhold

Viktigste muskler å trene

Anbefalte innlegg

Gjest jente92
Skrevet

Hei :)

Jeg lager en gymoppgave hvor jeg skal trene eldre personer, og tenkte at jeg burde inkorpore litt styrketrening. Nå har jeg surret rundt og lett etter øvelser, men tror jeg må ta ett skritt tilbake, først finne ut hvilke muskler jeg vil trene :ler:

Her er de jeg mener er viktigst:

Mage, rette og skrå

Rygg

Armer biceps/triceps

Lår/legger?

Noen som vil rope inn noen andre, eller si seg enig at dette er de man hvertfall burde ha med? Vil gjerne gå opp en karakter i gym nå, så det er litt viktig.. Takk for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en gymoppgave hvor jeg skal trene eldre personer, og tenkte at jeg burde inkorpore litt styrketrening. Nå har jeg surret rundt og lett etter øvelser, men tror jeg må ta ett skritt tilbake, først finne ut hvilke muskler jeg vil trene :ler:

Mage, rette og skrå

Rygg

Armer biceps/triceps

Lår/legger?

Noen som vil rope inn noen andre, eller si seg enig at dette er de man hvertfall burde ha med? Vil gjerne gå opp en karakter i gym nå, så det er litt viktig.. Takk for hjelp :)

Rygg og mage er veldig viktig for å unngå eller redusere ryggskader. Samtidig er det viktig å inkorporere enkle bevegelser som smører leddene litt, alt fra rotasjoner i håndledd til strekking av ryggsøylen. Armer er helt greit å trene men utenom biceps trenger du ikke noe spesielt høyt fokus på det om målet er bedre helse på generelt grunnlag. Men er allikevel greit å få med øvelser for "alle" muskler fordi at selv om du ikke spesifikt trenger og trene dem opp for at de skal bli sterkere er det viktig å holde dem på det nivået de er på og den eneste måten og sikre det er ved å bruke dem!

Skrevet

Rygg er kjempeviktig

Så kommer mage, men man trenger ikke trene skrå

Lår og legger er veldig viktig

Og biceps og triceps er lurt å vedlikeholde

Lykke til meg oppgaven din :)

Skrevet

Mage, rette og skrå

Rygg

Armer biceps/triceps

Lår/legger?

Hei!

Jeg syns du er inne på noe riktig. Spesielt vil jeg si at det er viktig med lår og legger, da funksjoner som reise-sette seg og det å gå er viktige funksjoner å opprettholde.Ved trening av eldre er det også viktig å få balansetrening inn i treningen, fordi de har en større tendens til å falle osv. Tenk også litt over hva eldre mennesker skal kunne klare i sin hverdag. De har kanskje ikke samme behov for å løpe, hoppe osv., men setter heller stor pris på at de kan gå trapper og klare seg selv.

Hva er ca aldersgrensen på de du skriver oppgave om?

Gjest jente92
Skrevet

Gruppen vi har fått beskjed om å ha er friske eldre, rundt 70 år.

Ser noen nevner at jeg burde ha med rotationer, og hadde tenkt til å ha med en egen seanse om sving, da både i hofter, rygg osv.

Har også tenkt til å ha balanse og litt kondisjon :)

Takk for svar og innspill :)

Skrevet

Hva med litt muskler i øvre rygg for å unngå å synke sammen og krumme her? Ser mange eldre med krum holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...