Gå til innhold

Slik la jeg om livsstilen

Anbefalte innlegg

Gjest Sunn og glad
Skrevet

Jeg tenkte jeg kunne dele min erfaring med dere, for dette er noe som fungerte veldig godt for meg. :)

Kanskje andre også får noen tips som passer dem?

Tidligere har jeg bare bestemt meg for å gjøre slik og sånn, og så har jeg gjort det i noen uker, før det ikke fungerte lenger.

Jeg hadde ingen annen plan enn å bli sunnere.

Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle gjøre ting annerledes, for hva var vitsen i å gjøre det samme gang på gang, når det så tydelig ikke fungerte for meg?

Jeg visste at det jeg spiste var sunt, men spiste jeg riktig?

Jeg visste jeg var litt aktiv, men hvor aktiv var jeg egentlig?

Første skritt var å føre mat og aktivitets-dagbok.

Jeg visste fra før at det er veldig vanlig å enten overvurdere eller undervurdere hva en spiser, og hvor aktiv en er... så jeg begynte å loggføre alt jeg spiste, drakk og gjorde.

Min loggperiode varte i 4 uker fordi jeg ville ha med meg hele syklusen... :sjenert:

I denne loggperioden førte jeg ikke oversikt over kcal, jeg bare bestemte meg for å spise det jeg vanligvis spiste, i de mengdene jeg vanligvis spiste.

Etter de fire ukene hadde gått, regnet jeg sammen kcal, fettandel, proteinandel, karbohydratandel, hvor mye vann, grønnsaker, frukt, hvor aktiv jeg var osv (jeg brukte et kostprogram til det) ... jeg fikk en total oversikt over livsstilen min. Det var duket for mange overraskelser der kan jeg fortelle... :hakeslepp:

For eksempel trodde jeg at når jeg spiste pasta, så spiste jeg én porsjon... sannheten var at jeg spiste nesten 2,5 porsjoner!

Jeg trodde jeg i gjennomsnitt spiste 1700-1900 kcal pr dag, jeg spiste i gjennomsnitt 1230!

Jeg trodde jeg drakk i gjennomsnitt 1,5 l vann pr dag, jeg drakk i snitt 9 dl hver dag.

Jeg trodde jeg var aktiv ca 3 timer hver dag, og hadde et energibehov på ca 2200, jeg var aktiv 1 t 40 minutter hver dag og hadde et energibehov på 1900...

Jeg spiste fettredusert kost på grunn av min IBD, men virkelig hvor fettfattig kosten var, skjønte jeg ikke før jeg så det svart på hvitt...

osv

Når jeg så alt på papiret, var det også enkelt å se hvor det var behov for endringer.

De nødvendige endringene innførte jeg en etter en over en periode, og jeg har nå en livsstil jeg er veldig godt fornøyd med, og som fungerer veldig godt for meg. :)

Det krevdes en del innsats i loggperioden, men det var verd det!

Motivasjonen til endringene fant jeg i loggen... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du har klart å rettet opp i problemene da! Du har vært kjempeflink! :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...