Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 ikke negativt dette jeg skriver nå.men når det gjelder barnevernet føler jeg de fleste som er inni bildet er alene mødre.flere som føler det sånn?vet om flere som har vært og er inni bildet der og alle er alene mødre.
Kjetil S. Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Det er vel som regel den som har den daglige omsorgen som barnevernet forholder seg til, så kanskje ikke så rart..??
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 ikke negativt dette jeg skriver nå.men når det gjelder barnevernet føler jeg de fleste som er inni bildet er alene mødre.flere som føler det sånn?vet om flere som har vært og er inni bildet der og alle er alene mødre. Det er ike din satatus som avgjør det.
Kosteskaft Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 De jeg vet om har begge foreldre vært daglige omsorgspersoner. Og noen er enslige mødre. Noen er skilt, andre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Er frivillig inne i barnevernet for hjelp og vi er gift.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 ikke negativt dette jeg skriver nå.men når det gjelder barnevernet føler jeg de fleste som er inni bildet er alene mødre.flere som føler det sånn?vet om flere som har vært og er inni bildet der og alle er alene mødre. Etter min erfaring stemmer dette for hoveddelen av sakene ja. Dette er jo fordi mange av dem som meldes til barnevernet er foreldre som ikke har en del problemer i livet sitt og dermed ikke har klart å holde på et stabild forhold til partneren sin. En del av disse foreldrene er da også klassisk fedre som ikke har stort med barnet sitt å gjøre slik at mor ofte sitter igjen alene med omsorgen. Det er klart at det også finnes mange foreldre som klarer seg langt bedre og som frivillig søker hjelp. Disse foreldrene klarer å se at barnevernet har en stor rekke gode frivillige tiltak som kan hjelpe familier som har havnet i vanskelige livssituasjoner. Dette viser styrke og selvinnsikt!! Desverre er dette ikke den normale gjennomsnitsfamilien når det kommer til de familiene som har kontakt med barnevernet, nettopp fordi mange ikke har akkruat denne ansvarligheten for egen situasjon og klarer å finne frem til disse gode frivillige tiltakene. Forskning har vist at det er best at barnet har to foreldre i daglig omsorg og at det er langt større problemer blandt eneforsørgere. Da er det naturlig at disse havner oftere i kontakt med barnevernet. Det handler ikke om at alenemødre generellt er dårlige mødte, men det handler om utfordringer og tilkortkommenhet ved å være aleneforsørger. (og jeg sier ikke at det må gå den veien om man er aleneforsørger, statestikk er bare gjennomsnitt og det vil alltid være dem som skiller seg fra gjennomsnittet)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. januar 2010 #7 Skrevet 13. januar 2010 At barnevernet er "inne i bildet" behøver absolutt ikke å bety at den som har omsorgen er noen dårlig forelder. Var selv alene med 3 barn, de var hos faren sin annenhver helg og han drakk rundt i helgene og kjørte i fylla med barna. Sa ifra til ham mange ganger, da ble han aggressiv, stelte istand scener foran barna og trakk barna inn i et lojalitetsspill til sin egen fordel. For at ikke pappa skulle gå ut i skogen og bli borte måtte de benekte at han drakk, de måtte ikke si det til noen. Til slutt var jeg så fortvilet og dødsbekymret at jeg så ingen annen utvei enn å kontakte barnevernet, trodde jeg skulle få hjelp. DET FIKK JEG IKKE, DE GJORDE INGENTING!! Og barna var selvfølgelig lojale mot faren og benektet at han drakk. De ville jo ikke at pappa aldri skulle komme tilbake, barn er jo glad i foreldrene uansett, de kan ikke vurdere sine egne foreldre, stakkar. Barnas far hadde jobb, demed trodde ikke barnevernet at han drakk. Sannheten var at han drakk HVER ENESTE dag etter arbeidstid og i helgene, men var en virkelig mester i å skjule det. Det er jo alkoholikere/alkoholmisbrukere ofte. Etterhvert begynte det hele å bli veldig vanskelig, barna tok ut all frustrasjonen de opplevde hos faren på meg. Jeg har lidd, men det verste er hvordan barna mine har lidd. Mitt råd er: Er du i en vanskelig situasjon, IKKE kontakt barnevernet. Du får sten lagt til byrden. Ta saken i egne hender og kom deg vekk/ut av livssituasjonen. Jeg tenkte også at det var viktig at barna hadde faren sin, i ettertid ser jeg helt klart at jeg skulle ha kommet meg langt vekk sammen med barna.
Kjetil S. Skrevet 13. januar 2010 #8 Skrevet 13. januar 2010 Er det ikke slik at barneverntjenesten må overta omsorgen av barna først for selv i det hele tatt å kunne gjøre noe med samværsituasjonen da?
Far til 2 Skrevet 13. januar 2010 #9 Skrevet 13. januar 2010 Er det ikke slik at barneverntjenesten må overta omsorgen av barna først for selv i det hele tatt å kunne gjøre noe med samværsituasjonen da? Jo, det er riktig at barnevernet må overta omsorgen og helst foreldreansvaret alene for å trumfe gjennom sine ønsker. Nå er det imidlertid sånn at barnevernet ikke lenger kan trumfe gjennom sine ønsker på samme måte som de kunne tidligere. Dette fordi en del saker er blitt tilgjengelig gjennom media. Forøvrig ber jeg dere ordlegge dere forsiktig når det gjelder denne etaten ettersom det er en del støttepersoner av BV som har sterk påvirkningskraft på moderatorteamet (jeg har ved et par anledninger ordlagt meg litt kritisk, noe som har medført at jeg er blitt utestengt fra dette forumet).
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Er det ikke slik at barneverntjenesten må overta omsorgen av barna først for selv i det hele tatt å kunne gjøre noe med samværsituasjonen da? Jo. Så lenge én forelder har foreldreansvaret og daglig omsorg er det opp til denne forelderen å passe på barna, derfor kan de ikke gripe inn i forhold til samværsforelder.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Forøvrig ber jeg dere ordlegge dere forsiktig når det gjelder denne etaten ettersom det er en del støttepersoner av BV som har sterk påvirkningskraft på moderatorteamet (jeg har ved et par anledninger ordlagt meg litt kritisk, noe som har medført at jeg er blitt utestengt fra dette forumet). Moderatorer! Dette er ensidig meningspåvirkning og løgn, dette gjentar brukeren i hver eneste debatt her inne. Moderer han!
Mette Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Jo, det er riktig at barnevernet må overta omsorgen og helst foreldreansvaret alene for å trumfe gjennom sine ønsker. Nå er det imidlertid sånn at barnevernet ikke lenger kan trumfe gjennom sine ønsker på samme måte som de kunne tidligere. Dette fordi en del saker er blitt tilgjengelig gjennom media. Forøvrig ber jeg dere ordlegge dere forsiktig når det gjelder denne etaten ettersom det er en del støttepersoner av BV som har sterk påvirkningskraft på moderatorteamet (jeg har ved et par anledninger ordlagt meg litt kritisk, noe som har medført at jeg er blitt utestengt fra dette forumet). Ingen av moderatorene er støttepersoner av Barnevernet, bare så det er sagt. Når vi moderer så legges persoligehensyn til side. En annen ting som du ikke har noe med, men det er kun jeg av alle i temaet som er er skilt og ergo har en eks partner å forholde meg til og vet du, det fungerer utmerket vi har en knall dialog og en avtale på 50-50 som fungerer utmerket for alle sammen. Til slutt må jeg be deg roe ned skremselpropagandaen du driver med ovenfor Barnevernet, de er en gruppe mennesker som gjør jobben de er satt til. Ja de kan som andre gjøre feil, men det hører ikke hjemme noen plass å dra dette inn i alle tråder du diskuterer i. Jeg vil ikke ha noen videre diskusjon ang mitt innlegg i denne tråden, så hvis du ønsker kontakt kan du bruke ris og ros. Mette Forumansvarlig
Gjest NiChia Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Vi er to og har barnevernet i "bakhånd".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå