Gå til innhold

Boliglån som student

Gjest Feline.

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.

Noen som har tatt opp boliglån som student?

Jeg er i arbeid, mens kjæresten min kommer til å være student i to år til (masterstudie med gode jobbmuligheter). Har vært i postbanken og søkt om lån, men der fikk vi ikke stort siden kjæresten min er student, heller ikke om vi valgte avdragsfrihet mens han studerer... De sa at de ser på den inntekten vi har akkurat nå, som er min inntekt på 350 000 i året og hans studielån/stipend. Vi betaler 9000 for å leie en to-roms i oslo, og har svært lyst til å kjøpe en egen leilighet når det er så dyrt å leie. Prisen vi må opp på i oslo er nok minimum 1,5 mill for en to-roms i oslo... Tenker at om vi kjøper så kan jeg godt betale større månedsbeløp enn kjæresten min den tiden han studerer, men det gjør jeg IKKE dersom vi leier:P Vi har forresten totalt 150 000 i egenkapital på BSU...

Er det noen som vet om banker der det er lettere for studenter å få lån? Noen som ser litt på betalingsevne hele låneperioden, og ikke bare "akkurat nå"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min er student med ekstrajobb i tillegg til lån/stipend fra Lånekassa. Vi har fått boliglån I DnbNor på grunnlag av vår totale inntekt, det var ikke noe problem. Må legge til at vi har en belåningsgrad på ca 40% (antakeligvis mindre nå, i og med at vi kjøpte midt under finanskrisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om banker der det er lettere for studenter å få lån? Noen som ser litt på betalingsevne hele låneperioden, og ikke bare "akkurat nå"...?

Tar dere opp lån nå må dere også ha inntekt til å betale på lånet nå. Det er derfor naturlig at dere ikke får større lån enn dere klarer å betjene. Det å ha et boliglån på minst 1.350.000,- når dere kun har en inntekt på 350.000,- + studielån blir for mye. Du har kanskje studielån eller andre lån du må betale på i tillegg?

Jeg vil anbefale dere å vente med boligkjøpet til kjæresten din er ferdig med studiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feline.

Jeg bare tenker på det at utgiftene for å leie blir like store som utgiftene for å betale på et lån... Frustrerende :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Du kan også vurdere innskuddsleilighet. Her trenger man ikke ta opp lån hvis du har nok egenkapital til innskuddet.

Men pass opp hvor du kjøper slike leiligheter. Det er vel stort sett kun OBOS og USBL hvor dette er å anse som trygt.

Jeg gjorde iallfall dette for tre år siden, og har vært student siden. Det skal jeg også være noen år til. Har ingen problemer med å betale ned på fellesgjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk 100% lån i den lokale sparebanken vest...1 650 000 med 370 000 i grunnlønn.

Postbanken var villig til å strekke seg til 1 000 000 (søkt via. nett/tlf). Da pappa snakka med postbanken på mine vegne, var dei villig til å strekke seg til 1 300 000 (han var personleg i banken i eit ledig øyeblikk). Så spørs litt på trynefaktoren og kven ein prater med.

Prøv ein mindre lokal bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også vurdere innskuddsleilighet. Her trenger man ikke ta opp lån hvis du har nok egenkapital til innskuddet.

Men pass opp hvor du kjøper slike leiligheter. Det er vel stort sett kun OBOS og USBL hvor dette er å anse som trygt.

Jeg gjorde iallfall dette for tre år siden, og har vært student siden. Det skal jeg også være noen år til. Har ingen problemer med å betale ned på fellesgjelden.

Dette synes ikke jeg er en god løsning. Leiligheter med høy fellesgjeld er veldig vanskelige å få solgt, og det er mange som har opplevd å tape hele eller deler av innskuddet når boligen skal selges.

Mange av problemene vi har sett i forhold til boliger med høy fellesgjeld kommer av at det er mange personer med svak økonomi som har kjøpt disse boligene. De har gjerne hatt nok penger til innskuddet, men har ikke hatt nok inntekt til å betjene fellesgjelden. Det har gjerne gått greit så lenge renten er lav, men når rentenivået stiger blir felleskostnadene så høye at det er vanskelig å betale disse. Får du beskjed av banken at du ikke har økonomi til å klare et lån tilsvarende innskudd+fellesgjeld, bør du heller ikke kjøpe denne type bolig.

Vær også oppmerksom på at du ikke lenger har rett til førstehjemslånbetingelser neste gang du skal kjøpe bolig. Kriteriet for førstehjemslån er at du ikke har eid bolig tidligere, og ikke om du har hatt boliglån eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk 100% lån i den lokale sparebanken vest...1 650 000 med 370 000 i grunnlønn.

Postbanken var villig til å strekke seg til 1 000 000 (søkt via. nett/tlf). Da pappa snakka med postbanken på mine vegne, var dei villig til å strekke seg til 1 300 000 (han var personleg i banken i eit ledig øyeblikk). Så spørs litt på trynefaktoren og kven ein prater med.

Prøv ein mindre lokal bank.

Det var mye lån i forhold til inntekt. Jeg ser ofte at mange vil strekke strikken lengst mulig når det gjelder størrelsen på lånet. Er det stort inntektspotensiale de nærmeste årene er det ikke så ille, men ellers kan dette bli veldig tøft. Når en låner så mye i forhold til inntekt må en gjøre regning med å forsake en del ting som andre tar som en selvfølge, spesielt når rentenivået etter hvert kommer på et normalt nivå. Jeg har dessverre sett en del eksempler på folk som har fått alt for høye lån og får store økonomiske problemer etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye lån i forhold til inntekt. Jeg ser ofte at mange vil strekke strikken lengst mulig når det gjelder størrelsen på lånet. Er det stort inntektspotensiale de nærmeste årene er det ikke så ille, men ellers kan dette bli veldig tøft. Når en låner så mye i forhold til inntekt må en gjøre regning med å forsake en del ting som andre tar som en selvfølge, spesielt når rentenivået etter hvert kommer på et normalt nivå. Jeg har dessverre sett en del eksempler på folk som har fått alt for høye lån og får store økonomiske problemer etter hvert.

Jupp, max lån er på smertegrensa. Me har i grunn bestemt oss til å holde oss til max 1 mill i lån kvar (til saman max 2 mill). Og da får me ein fornuftig bustad i grei forfatning. Så satser me på å bytte bustad innan 2-5 år etter behov og ønske. Da er egenkapitalen større og me har betre mulighet til å kjøpe noko som er hakket nærare draumesbustaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Dette synes ikke jeg er en god løsning. Leiligheter med høy fellesgjeld er veldig vanskelige å få solgt, og det er mange som har opplevd å tape hele eller deler av innskuddet når boligen skal selges.

Mange av problemene vi har sett i forhold til boliger med høy fellesgjeld kommer av at det er mange personer med svak økonomi som har kjøpt disse boligene. De har gjerne hatt nok penger til innskuddet, men har ikke hatt nok inntekt til å betjene fellesgjelden. Det har gjerne gått greit så lenge renten er lav, men når rentenivået stiger blir felleskostnadene så høye at det er vanskelig å betale disse. Får du beskjed av banken at du ikke har økonomi til å klare et lån tilsvarende innskudd+fellesgjeld, bør du heller ikke kjøpe denne type bolig.

Vær også oppmerksom på at du ikke lenger har rett til førstehjemslånbetingelser neste gang du skal kjøpe bolig. Kriteriet for førstehjemslån er at du ikke har eid bolig tidligere, og ikke om du har hatt boliglån eller ei.

Nå tenker jeg selvfølgelig på leiligheter som har en fellesgjeld som gjør at totalsummen på leiligheten blir bra. Man må jo selvføølgelig se på totalsummen, og ikke bare innskuddet! Og det er masse gode kupp innenfor OBOS-boliger iallfall. Der har fellesgjelen i tillegg ofte en svært god rente, som er bedre enn hver enkelt låntaker kan oppnå på markedet ellers.

Jeg skjønner problematikken om at man ikke går gjennom en kredittvurdering på samme måte som lån i bank, men hvis hun/han som startet tråden har god oversikt over sin egen økonomi, ser jeg ikke at dette skulle være noe problem.

Jeg hadde aldri fått lån av noe bank, pga student-statusen min, men jeg har god oversikt over min egen økonomi, og har enkelt klart å betale mine månedlige boligregninger.

Så kategorisk å avfeie dette som en god boligløsning for tråd-starter, blir for snevert etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feline.

Da jeg var i banken sa de at megler ringer til banken etter at vi evt. har lagt inn bud for å høre om vi har råd til å betale for oss, det gjaldt både innskudd og fellesgjeld totalt. Så om det er så lavt innskudd at vi har råd til å betale for det uten å ta opp lån, så ringer de nok uansett banken for å høre om vi har mulighet til å betale fellesgjelden...

Og ja, jeg har såpass kontroll over økonomien at jeg ser at å kjøpe vil være mer økonomisk gunstig for oss enn å leie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i banken sa de at megler ringer til banken etter at vi evt. har lagt inn bud for å høre om vi har råd til å betale for oss, det gjaldt både innskudd og fellesgjeld totalt. Så om det er så lavt innskudd at vi har råd til å betale for det uten å ta opp lån, så ringer de nok uansett banken for å høre om vi har mulighet til å betale fellesgjelden...

Og ja, jeg har såpass kontroll over økonomien at jeg ser at å kjøpe vil være mer økonomisk gunstig for oss enn å leie:)

Dette er feil. Så lenge du har penger til innskuddet vil det ikke bli annen bekreftelse fra banken enn å bekrefte at det er nok innestående på konto til innskuddet hvis megler skulle ringe. Problemet er jo nettopp det at du ikke vil få en kredittvurdering fra banken på hva du faktisk har råd til å ha i lån.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Dette er feil. Så lenge du har penger til innskuddet vil det ikke bli annen bekreftelse fra banken enn å bekrefte at det er nok innestående på konto til innskuddet hvis megler skulle ringe. Problemet er jo nettopp det at du ikke vil få en kredittvurdering fra banken på hva du faktisk har råd til å ha i lån.

Alison har helt riktig her. Det er viktig å vite! Viktig at man ikke tar vann over hodet, og lånevurdering fra banken er en grei pekepinn på dette.

Men for de få som virkelig føler at de likevel klarer å betale ned fellesgjeld også, også med 7% rente, de kan vurdere slike type finansieringsmåter. SOm beskrevet over har iallfall ikke jeg angret på dette, og takker OBOS for at de klarte å få meg inn på boligmarkedet uten at jeg hadde rike onkler i Amerika og forskudd på arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Alabama
Det å ha et boliglån på minst 1.350.000,- når dere kun har en inntekt på 350.000,- + studielån blir for mye.

Hvordan kan du si at dette er for mye?

Jeg fikk lån på 1460000 da jeg fortsatt hadde to år igjen av bachelorutd. Var garantert jobb etter endt utdannelse, jobbet mye ved siden av studier og lånet fra lånekassa telles som inntekt under studiene.

Nå skal det sies at dette var et par år før finanskrisa..

TS: jeg tror fint dere kan betjene et lån på 1.5 mill i deres situasjon, men det kreves at dere ikke sløser og sparer penger ved siden av til dårligere tider og høyere rente.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feline.

Jeg fikk lån på 1460000 da jeg fortsatt hadde to år igjen av bachelorutd. Var garantert jobb etter endt utdannelse, jobbet mye ved siden av studier og lånet fra lånekassa telles som inntekt under studiene.

TS: jeg tror fint dere kan betjene et lån på 1.5 mill i deres situasjon, men det kreves at dere ikke sløser og sparer penger ved siden av til dårligere tider og høyere rente.

Ja det gikk helt fint siden de teller med studielånet som inntekt og at vi hadde litt egenkapital :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grovt sagt er det slikt finanskrisen ble til, banker i flere land lånte ut for mye og regnet med at alle kunne fint betale tilbake.

Når det ikke gikk så bra gikk det en vei.

Nå er det (heldigvis) visstnok flere/tyngre krav, som igjen medfører færre misligholdte lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama
Grovt sagt er det slikt finanskrisen ble til, banker i flere land lånte ut for mye og regnet med at alle kunne fint betale tilbake.

Når det ikke gikk så bra gikk det en vei.

Nå er det (heldigvis) visstnok flere/tyngre krav, som igjen medfører færre misligholdte lån.

For noen vil det være for mye, men for meg var det akkurat passe. Nok penger til at jeg kom meg inn på boligmarkedet, men ikke så mye at jeg ikke klarte å betale for meg da renta steg til 9 %.

Det jeg mener er at sånne ting ofte er individuelle. Ja, jeg skjønner at de ikke kan låne ut penger i vildens sky basert på skjønn, men TS og samboer hadde samlet inntekt på rundt 430-440 tusen i året i tillegg til 150000 i egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

Kan jo fortelle om vår situasjon. Far jobber og tjener 250 000, mor studerer og har en inntekt på ca.100 000.

Far har nedbetalt studielån, mor har 85 000 i studielån etter endt bachelor. Skal videreutdanne seg til lektor(et år ekstra). Gode jobbmuligheter etter endt studie. Far har sikker jobb.

Vi får låne 1,2 i Gjensidige :D

Har spart lenge og har ca. 150 000 i egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finanstilsynet har nå gitt nye retningslinjer til bankene når det gjelder utlån. Dette vil nok mange merke fremover. Hovedkravet blir at norske banker normalt ikke skal gi lån utover 90 prosent av boligens verdi. Det vil i praksis si at en ikke får lån uten å ha egenkapital eller mulighet til å stille med tilleggssikkerhet. Det bør heller ikke lånes ut mer enn 3 ganger brutto årsinntekt.

Mer om rettningslinjene kan leses her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...