Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De fleste vet at det står i Bibelen at jødene skal vende tilbake til sitt hjemland, og at jødene sa "Neste år i Jerusalem"i lang tid.

Det er imidlertid færre som vet bakgrunnen for at de sier dette, jeg visste det heller ikke, men fant dette interessant(kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Jerusalem) Et opprør i 73 e.kr. førte til at romerne drev jødene ut av Judea og Jerusalem (Diaspora). Siden da har jødene i Diaspora drømt om å vende tilbake, og hilst hverandre med «neste år i Jerusalem».(sitat slutt)

Det aller mest interessante, er at dette skjedde lenge etter Jesu fødsel, men Bibelen fortalte at dette skulle skje mange hundre år før hendelsen inntraff(Jeremina 7:34): Da lar jeg rop av fryd og glede, og røsten av brudgom og brud forstumme i Judas byer og på Jerusalems gater. For landet skal legges øde.(sitat slutt)

Hva mener tvilerne/Bibel-skeptikerne om dette?

Endret av Hans72
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
De fleste vet at det står i Bibelen at jødene skal vende tilbake til sitt hjemland, og at jødene sa "Neste år i Jerusalem"i lang tid.

Det er imidlertid færre som vet bakgrunnen for at de sier dette, jeg visste det heller ikke, men fant dette interessant(kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Jerusalem) Et opprør i 73 e.kr. førte til at romerne drev jødene ut av Judea og Jerusalem (Diaspora). Siden da har jødene i Diaspora drømt om å vende tilbake, og hilst hverandre med «neste år i Jerusalem».(sitat slutt)

Det aller mest interessante, er at dette skjedde lenge etter Jesu fødsel, men Bibelen fortalte at dette skulle skje mange hundre år før hendelsen inntraff(Jeremina 7:34): Da lar jeg rop av fryd og glede, og røsten av brudgom og brud forstumme i Judas byer og på Jerusalems gater. For landet skal legges øde.(sitat slutt)

Hva mener tvilerne/Bibel-skeptikerne om dette?

En ordinær profeti om undergang og forferdelse.

Strengt tatt så kan vel ikke sitatet tas til inntekt for at jødene skulle bli spredt, heller? Og landet ble jo heller ikke lagt øde. Det var jo fortsatt en romersk koloni. Selv om tempelet ble revet ned, og en del av jødene havnet i slaveri, samt at en ikke uvesentlig del av dem begikk selvmord på Masada, så stod jo Jerusalem der fortsatt. Den har aldri vært folketom, og forskjellige makthavere har kranglet om byen mer eller mindre kontinuerlig siden dengang. Den har aldri vært TOM. Sånn sett, ser det heller ut for meg som enda en profeti som ikke gav uttelling.

Forøvrig så har du linket til en artikkel som ikke finnes.

Endret av Mann 42
Skrevet

Virker ikke linken? Merkelig.

Det står at Jerusalem skal legges øde, ja.

Så er det slik at GT er skrevet til og av jøder, noe som fører til at f.eks. "øde" gjerne kan bety øde for jøder, altså at det ikke skal bo noen jøder der i en periode.

Ellers står det da vitterlig om både Babylons undergang og at Tyrus skulle bli erobret(nesten 200 år før det skjedde), så at det står en god del profetier som har gått i oppfyllelse i Bibelen, det kommer man ikke bort ifra.

Skrevet
Virker ikke linken? Merkelig.

Det står at Jerusalem skal legges øde, ja.

Så er det slik at GT er skrevet til og av jøder, noe som fører til at f.eks. "øde" gjerne kan bety øde for jøder, altså at det ikke skal bo noen jøder der i en periode.

Ellers står det da vitterlig om både Babylons undergang og at Tyrus skulle bli erobret(nesten 200 år før det skjedde), så at det står en god del profetier som har gått i oppfyllelse i Bibelen, det kommer man ikke bort ifra.

Vel, hvis vi skal oppfatte bibelen bosktavelig, og det er jo du vanligvis for, så står det ganske enkelt "øde", ikke "judenrein". Og de historiske fakta er altså at den ikke har vært øde. Og heller ikke kjemisk fri for jøder.

Tyrus-profetien din ble jo torpedert midtskips, da det ble påvist at Tyrus heller ikke har vært ødelagt og forlatt, men tvert i mot en blomstrende by helt til våre dager.

Skrevet (endret)
Vel, hvis vi skal oppfatte bibelen bosktavelig, og det er jo du vanligvis for, så står det ganske enkelt "øde", ikke "judenrein". Og de historiske fakta er altså at den ikke har vært øde. Og heller ikke kjemisk fri for jøder.

Tyrus-profetien din ble jo torpedert midtskips, da det ble påvist at Tyrus heller ikke har vært ødelagt og forlatt, men tvert i mot en blomstrende by helt til våre dager.

Jeg morer meg over footeren i signaturen din Mann42. Er du i det hele tatt klar over vesentligheten nettopp det har? Hva skal du gjøre når det blir en world wide ban on religion? En av Bibelens største profetier ligger nettopp der - men det har ikke skjedd - enå ;)

Endret av sofiemyr
Skrevet
Jeg morer meg over footeren i signaturen din Mann42. Er du i det hele tatt klar over vesentligheten nettopp det har? Hva skal du gjøre når det blir en world wide ban on religion? En av Bibelens største profetier ligger nettopp der - men det har ikke skjedd - enå ;)

Ja, Ronny forklarte det ganske utførlig. Det kommer ikke til å skje.

Skrevet

Hans. Gå til "Jordens Alder" tråden.. Jeg venter fortsatt svar på følgene:

Hans! Denne linken er jo til et innlegg om en kar som er SKEPTISK til at jorden er 6000 år.

Svar meg på dette: Hvordan finner du disse linkene dine? Du kan jo ikke ha lest igjennom dine egne linker når du legger de frem som bevis for dine argumenter og så er de faktisk det motsatte. Dette har du gjort flere ganger!

Svar meg på disse spørsmålene! (jeg kommer til å kopiere dette innlegget helt til du svarer)

1. Hvordan finner du alle disse linkene dine.

2. Leser du i det hele tatt igjennom dem før du spammer ned forumet med de?

3. Hva er egentlig betydningen av bevis for deg?

Skrevet (endret)

1. På nett.

2. Ja, ikke alle like nøye.

3. Veldig stor i vitenskapelig sammenheng. Skal man kalle noe vitenskap, må det være bevis innblandet.

Spørsmål til skeptikerne: Det står i Bibelen at to tredjedeler av israels folk vil bli utrydet, og en tredjedel frelst.

Det står i også at Jesus sier at "Mange falske profeter skal stå frem". Vi vet at før, under og etter Jesu tid, skjedde nettopp dette.

Var det noen som sa profeti i oppfyllelse?

Endret av Hans72
Skrevet

Er det ingen som har noen kommentar til spørsmålene mine?

For øvrig:

Skrevet
Er det ingen som har noen kommentar til spørsmålene mine?

Du får ikke bare kommentarer, folk er inne er meget flink til å SVARE deg. Problemet er at du aldri hører på hva de sier.

Hvorfor det hans..

Hvorfor har du ikke inn over deg de svarene du får ?

Hvorfor svarer du ikke selv på spørsmål ?

Skrevet
1. På nett.

2. Ja, ikke alle like nøye.

Ok. Fra nå av får ikke du lov til å poste en link uten at du har lest igjennom ALT. Skjønner du hvorfor det er så viktig at du selv forstår det du legger frem som "bevis"?

Skrevet

Uansett hvor skeptisk en er, erkjenner en da vel at det er et faktum at jødene, etter at dette ble nedskrevet, forsvant fra Palestina/Israel. Siden vendte de tilbake(1948).

Skrevet
Skjønner du hvorfor det er så viktig at du selv forstår det du legger frem som "bevis"?

Ja, jeg kan for så vidt være enig i det.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Uansett hvor skeptisk en er, erkjenner en da vel at det er et faktum at jødene, etter at dette ble nedskrevet, forsvant fra Palestina/Israel. Siden vendte de tilbake(1948).

Ingen som har noen kommentar til dette?

Jeg skulle vel også mene at profetien om Israels undergang, ble oppfylt da jødene ble drevet ut derifra, men det er nå bare meg. Og skal man tro Wikipedia, ble samtlige jøder i Israel drevet ut, ja, og landet var riktig så øde helt frem til 1948(riktignok var det bla. en britisk koloni, med normader).

Endret av Hans72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...